Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Omakustanne on roskaa

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

New call-to-action

Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Käynnistä hittitehdas -koulutus 3.3.2020 Vantaalla
Useimmat suomalaiset asiantuntijat eivät onnistu tuotteistamaan edes tärkeintä palvelutuotettaan. Entä jos palveluja onkin seitsemän tai kolme tusinaa? Pitäisikö vain nostaa kädet ja todeta, että improvisoidaan niin kuin aina ennenkin?
KOULUTUS

Vuosi sitten uhosin, ettei Talentum kustanna kirjaamme. Jo syksyllä me tuhlaajapojat palasimme nuolemaan kustannuspäällikön hanu…eikun kenkiä.

Vuosi sitten päätimme, ettei Talentum kustanna Gurumarkkinointi-kirjaamme. Perustelut löytyvät täältä blogistamme.

Kuitenkin puoli vuotta myöhemmin rakas kustannuspäällikkömme Heikki Hiltunen putkahti mieleeni. Kysyin, olisiko hän sittenkin kiinnostunut kustantamaan opuksemme.

Mistä moinen nöyryyttävä takinkäännös? Miksi palasimme raapimaan Talentumin ovea?

Syy on varsin yksinkertainen. Opimme kantapään kautta, että omakustanne on roskaa.

Siis makkelia. Sekundaa. Silkoa.

Kun kerroimme, että kustannamme kirjamme itse, kuulijoiden reaktiot olivat aina samat:

Jos kirja ei ole kelvannut kustantajalle, sen täytyy olla tosi paska.

Läheskään kaikki eivät sanoneet sitä ääneen. Mutta jopa insinööri näki sen naamasta. Ihmiset eivät pystyneet peittämään mietteitään.

Kirja on tärkein käyntikorttimme. Sen on oltava niin uskottava kuin mahdollista. Muuten koko urakka valuu hukkaan.

Teoksen kanteen painettu ison kustantajan logo on kuin sertifikaatti tai laatuleima.

Pläjäys on läpäissyt seulan. Ammattilainen on tarkastanut sen ja hyväksi havainnut. Kustantaja on päättänyt lyödä muikean summan vetoa, että kirjalle riittää kysyntää.

Heikki Hiltunen tietenkin haistoi epätoivomme. Hän kiristi meitä armottomasti.

Olemme luvanneet pestä & puunata Heikin valtavan pirssin joka maanantai – ja kurakelillä useamminkin. Käyn taas tänään K-kaupassa ostamassa hänelle sisäpaistia viikonlopuksi.

Kiillotamme Heikin patiinit päivittäin (myös pyöräilykengät). Jos Heikin auto sattuu olemaan kipeä, lainaamme omia kotteroitamme* ja kuljemme itse riksalla pakkasessa (minä vedän, Antti ”Eichmann” Apunen istuu kyydissä).

Oikea kustantaja antaa kirjallesi uskottavuutta. Se on bisneskirjalle kaikki kaikessa.

Tämä on mainos: Gurumarkkinointi-kirja ilmestyy kauppoihin maaliskuussa 2011. Tilaa se jo ennakkoon Talentumin verkkokaupasta.

* Toinen autoista on tietenkin Heikin salkkua varten.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

16 kommenttia

  1. ”Bisnestä uudistavat vain kapinalliset, jotka antavat piupaut vanhoille säännöille.”, sanoo Jari Parantainen.

    Tämä kustannusasia on aika mielenkiintoinen näkemys. Tämän voisi kääntää toisaalta niinkin päin, että ette luota vielä niin paljoa Edisteen tai kirjoittajan nimeen että se vakuuttaa lukijat.

    Tässä näkyy pitkälti tiedemaaliman näkemys siitä, että tutkimus on vasta silloin vakavastiotettava kun se on julkaistu jossain alan julkaisussa tai esim. korkeakoulujen julkaisusarjassa. Asiantuntijan omaehtoinen julkaisu ei täytä tiedemaailman reunaehtoja. Samaten softanvääntäjillä on osaamisen sijaan tärkeämpää näyttää sertifikaatteja. (Vrt. juttu https://gurumarkkinointi.fi/2010/12/14/univormu-herattaa-luottamusta/)

    Olisko kuitenkin ollut rohkeaa julkaista kirja omakustanteena ja väittää, että asian on niin painavaa ettei sitä haluttu vesittää esim. Talentumin kaltaisella kustantajalla. (Mitenkään halveeraamatta Talentumia.)

    Minulle se omakustanne olisi näyttänyt siltä, että toimitte omien oppienne mukaan.


    P.S. Olen lukenut vanhat kirjasi siksi, että olen nähnyt kirjoittajan kirjoittavan asiaa. En siksi, että joku tunnettu taho on kustantanut ne.

    1. Kari, kiitos tiukasta kysymyksestäsi!

      Tämä on taas yksi esimerkki siitä, ettei insinöörin maalaisjärjellä ole paljon tekemistä sen kanssa, miten ostajat todellisuudessa tekevät päätöksiään.

      Hauskaa sinänsä, että keväällä ilmestyvä kirjamme käsittelee juuri tätä samaa aihetta. Sikäli voisi pikemminkin todeta, että jos emme usko esimerkiksi tunnetun kustantajabrändin vaikuttavan kirjojemme ostopäätöksiin, emme eläisi oppiemme mukaisesti.

      Päätöksemme perustuu live-havaintoihin kymmenistä oikeista asiakkaistamme. Monet olivat pettyneitä tai suorastaan tyrmistyneitä siitä, että kirja olisikin ”vain” omakustanne. Tämän selvempää palaute ei voi enää olla.

      Kyse on tavallaan myös jääviydestä. Jos kustannamme kirjamme itse, se on sama asia kuin että hoitaisimme myös firmamme tilintarkastukset itse. Mutta sehän ei käy. Sen sijaan joudumme käyttämään ulkopuolista tilintarkastajaa, jotta touhu olisi edes etäisesti uskottavaa.

      Olen toki tyytyväinen, jos olet lukenut kirjojani niiden sisällön perusteella. Mutta kun tartuit niistä ensimmäiseen, mistä tiesit, että sisältö miellyttäisi?

      Oletko satavarma, ettei päätökseesi vaikuttanut esimerkiksi joskus näkemäsi mainos, kirjan kansi, myyntipaikka, mahdolliset suositukset, kustantaja tai jokin muu ei-sisällöllinen asia?

      1. Syy ensimmäisen kirjan lukemiseen oli Pölli tästä- blogi. Kun olin riittävästi lukenut blogia, niin menin etsimään kirjastosta Jari Parantaisen kirjoja ja aloin lukea.

        Eli minulle ennakkomainontaa oli blogi 🙂

          1. Jari.
            Vastauksesi vaikuttaa jälkiviisaudelta.
            ..pitikin sanomani…

  2. No niin. Kun asiakkaat on totutettu siihen, että kirjat kustantaa joku tunnettu kustantamo, tietenkin jatko vertautuu siihen. Tieltä on lähes mahdoton poiketa enää siinä vaiheessa. Tai sitten on tehtävä jotain kiinnostavampaa omakustannesisällöllä – kuten vaikka audiokirja tai online-kurssi. Jolloin myös kustannus on minimaalinen.

    Mutta olisi kyllä kiintoisaa nähdä kohta kohdalta miten kumoatte omat aikaisemmat argumenttinne omakustanteen puolesta. 😉 On helppo ymmärtää miksi tunnettu kustantaja lisää uskottavuutta; toisaalta taas omakustanne osoittaisi tietyllä tavalla suurempaa uskoa omaan asiaan.

    Lopulta kyse on kai siitä mikä on kulloisenkin kirjan *pääasiallinen* funktio; toimia auktoriteetin jatkeena eli käyntikorttina ja tuottaa uusia asiakkuuksia vaiko auttaa asiakasta jo sinällään. Kohdemarkkina sen kertoo, ja ilmeisesti olette sitä ääntä kuunnelleet.

    1. Kiitos Juho, olemme tosiaan jo tunnettuja takinkääntäjiä. Eiköhän manöövereitä ole luvassa myös tulevaisuudessa!

      Hyväkään kirja ei auta ketään, jos sitä ei kukaan osta ja lue. Avaamaton kirja on vain kasa paperia. Tai yhä useammin vain bittejä.

      Lue aiheesta konkreettinen esimerkki: Mikä on paras Rapala?

  3. Terve Jari!

    Kiitos blogista! Kun kerran ramppaatte siellä Talentumissa niin etkö voisi samaan syssyyn pyytää niitä Tekniikka&Talouteen laatimiasi kolumneja julkaistavaksi koosteena? Taitaisivat olla jo valmiikki Talentumin tietokoneella?

    Nekin kolumnit olivat hyviä ja niita lukisi mielellään.

  4. Sanalla ”omakustanne” on toki vähän ikävä sivukaiku, ja epäilemättä ihan syystä (koska monet omakustannetut kirjat ovat sisällöltään ohuita ja laadultaan kehnoja). Mutta tarvitseeko omakustanteen olla omakustanne? ”Kustantaja on Ediste.” kuulostaa jo heti miljoona kertaa uskottavammalta, vaikka faktisesti mikään ei ole muuttunut.

    Mikäli ”Moi, kirjoitimme kirjan Ediste Oy:n nokkelista toimintatavoista. Sen on kustantanut Ediste Oy.” kuulostaa liian itseäänpalvelevalta mainoslauseelta, terävä omakustantaja perustaa nopeasti bulvaanisivutoiminimen.

    Kun omakustanne-pirunmerkistä on päästy eroon, loppu onkin sitten vain brändin rakentamista ja itseensä luottamista.

    1. Santeri, kiitos mietteistäsi! Niistä tuli mieleeni, että pidätkö itse tekemistä erityisen arvokkaana sinänsä?

      Kysyn siksi, että meillä on tapana ulkoistaa miltei kaikki mahdollinen, kuten it-, vaihde- ja sihteeripalvelut, monet käytännön markkinointitoimet, graafinen suunnittelu, toimitusprojektiemme vetovastuu jne. Jos vain keksimme jonkin toiminnon, joka on kohtuuponnistuksin ulkoistettavissa, paiskaamme sen heti alihankkijan tehtäväksi.

      Niinpä ei ole ihan helppo keksiä, miksi juuri kirjojen kustannustoiminnan pitäisi olla omassa hallussamme. Sisällöntuotanto tietenkin kuuluu meille. Mutta tekstistä valmiiksi kirjaksi on vielä pitkä matka, eli paljon tee-se-itse-turaamista.

      Toisaalta näen jatkuvasti esimerkkejä siitä, miten etenkin insinöörille ei kelpaa kuin itse tehty. Se on hänestä aina parempi kuin jonkin toisen, kenties vielä kaiken lisäksi kiinalaisen tai intialaisen tekele.

      1. Menee filosofioinnin ja pilkun…. puolelle, mutta kummasta on kyse eli siitäkö että kirjan julkaisija on ulkoistanut sisällön tuotannon vaiko te julkaisutoiminnan.

        Itse ajattelen aina, että ulkioistaminen tarkoittaa sitä, että prosessi teetetään muilla, mutta prosessin valvonta pidetään itsellä. Edes lopputuotteiden osalta. Mutta tässä tapauksessa ulkoistamisen lopputulosta ei voi hallita eli ette taida ostaa julkaisualvelua vaan toimitatte hyvin tuotettua sisältöä.

        Julkaisemisen ulkoistamisesa olisitte hankkineet alihankinta työn ettekä toimisi alihankkijana.

        Ja yksi syy mikä puolustaisi prosessin pitämistä omissa käsissä olisi se, että lopputuotteen voi toteuttaa ilman kompromissejä ulkoistaen julkaisutyön.

        Ja kuten alussa sanoin, niin tämä on oikeastaan filosofista pohdintaa. Tärkeintä on kuitenkin laadukas lopputulos.

  5. Ikävää, että ette pitänyt lankoja omissa käsissä julkaisun suhteen. Juuri äsken innostuin, että vanhemmat kirjanne on vihdoin saatavana e-kirjana, mutta tarkempi katselu osoitti hinnan olevan olevan paperiversiota huomattavasti enemmän.

    Tämäkään ei haitannut vaan ajattelin silti ainkin yhden kirjan ostaa kokeiluun. Talentumin pelkurit kuitenkin ovat laittaneet kirjat myyntiin kopiosuojatussa EPUB -formaatissa, joka toimii siis kourallisissa laitteissa ja tulevaisuus formaatille on vain kysymysmerkki. Omalla Android pohjaisella Tabilla ei tuota kirjaa olisi saanut edes avattua.

    En voi käsittää miksi samaan lankaan mennään taas kerran, eikä musiikkipuolelta opittu yhtään mitään.

    1. Vanhojen kirjojemme kanssa tilanne on tosiaan tuo. Eiväthän niiden kustannusoikeudet mihinkään Talentumilta siirtyisi, vaikka olisimme uutukaisen itse kustantaneetkin. Sopimukset niistä on tehty vuosia sitten.

      Gurumarkkinointi-kirjan olisi kyllä tarkoitus ilmestyä myös Kindle-versiona.

  6. Tottahan tuokin on, ettei se enää vanhoja kirjoja olisi pelastanut. Toivottavasti Talentum muuttaa käytäntöjään joskus myös niiden osalta. Toivottavasti saitte hyvän sopimuksen aikaan uuden kirjan kanssa. Onhan hyvä yhteyistyökumppani parempi kun kuin yksin väkisin puurtaminen.

    Tuon kopiosuojauksen voi näköjään kiertää suht helposti, joten eipä siitä taas ole haittaa muille kuin rehellisille asiakkaille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Karisma kumpuaa vikkelyydestä

Harvard Business Review (3/2016) kirjoitti Queenslandin yliopiston professori William von Hippelin tutkimuksesta (juu ei, nimi ei ole aprillipilaa). Tulokset kertoivat, että mitä vikkelämmin koehenkilön pää toimii,

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Sininen meri harhauttaa

Tapasin eilen kolme opiskelijaa Jyväskylästä. He olivat perustaneet opintoihinsa liittyvän (tilapäisen) yrityksen. Liikeidea kuulosti aika hienolta ja omaperäiseltä. Toimialakin oli ihan omanlaisensa. Toisaalta mieleeni tuli

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action