Helsingin Sanomien keräämä raati tarjoili kuolemattomia ennustuksia sähköisen kirjan tulevaisuudesta. Muutamat kristallinpalloon tuijottelijoiden kommenteista nousivat ylitse muiden.

”Sähkökirja on brutaalin yksinkertainen massakulutustuote, jolla ei ole mitään tekemistä kirjojen tai kirjallisuuden kanssa.”

– Raadin jäsen Akuliina Saarikoski

Vai niin. Haluaisin nähdä jälkeläistemme ilmeet, kun he lukevat Hesarin listaa sadan vuoden kuluttua.

Selasin hiljattain National Geographicin iPad-versiota. Ensikosketus oli yhtä mullistava kuin Amazonin Kindle-lukulaitetta ensi kerran hipelöidessäni.

Minusta tuli sähköisen lehden vannoutunut tilaaja viidessä sekunnissa.

Kaiken lisäksi National Geographic on julkaisu, jonka luulin olevan viimeinen painettuna lukemani aikakauslehti. Syynä ovat hienot valokuvat, joiden en uskonut pääsevän oikeuksiinsa pienen päätelaitteen näytöllä.

Väärässä olin.

iPad ja Kindle ovat esimerkkejä siitä, miten oivaltavat ja helppokäyttöiset käyttöliittymät romuttavat vuosisatojen perinteet hetkessä.

Lopultakin käsissäni on kanava, joka tarjoilee haluamani julkaisut samalla näytöllä. Ja ilman silmille puskevaa ja epilepsiaa ruokkivaa bannerimainontaa.

Menestysten ennustaminen on vaikea laji. Sen osoittaa alan keskeisen asiantuntijan, Alma Median toimitusjohtajan Kai Telanteen vuoden takainen kommentti.

Ei tarvittu tabloid-kokoa eikä kymmeniä vuosia, ennen kuin sanomalehdenkin lukemiseen sopiva laite saatiin markkinoille.

iPadin kaltaiset värkit eivät tietysti yksin tuo menestystä. Lisäksi tarvitaan National Geographicin, Wiredin tai FastCompanyn kaltaista ainutlaatuista sisältöä, jota muut eivät pysty tarjomaan.

Uusista ideoista työkseen niuhottavia riittää aina. Jos kuuntelet heitä, liikeideasi ei yllätä ketään.