Tuotteistaja joutuu usein miettimään, kannattaisiko ratkaista vaikea ongelma? Vai olisiko järkevää keskittyä johonkin helppoon tehtävään?

Jokainen meistä on pohjimmiltaan patalaiska. Elävän otuksen luontainen tavoite on säästää energiaa. Kannattaa siis mennä siitä, mistä aita on matalin.

Biologia näkyy tuotteistusprojekteissa aina. Ammattilaiset taistelevat itsensä kanssa. Miksi pitäisi kehittää palvelu, joka ratkaisee vaikean ongelman? Eikö olisi tarjolla jotain helppoa oikotietä?

Ikävä kyllä vastaus on taas kerran evoluution tuottamien viettien vastainen.

Vaikea on oikea vaihtoehto. Kannattaa ratkaista hankala ongelma, koska muut eivät siihen pysty.

Jos jokin työ on helppo, kaikkihan sitä ryntäävät tekemään. Kilpailijoita riittää. Hintasota alkaa. Katteet päätyvät kuralle muutamassa kuukaudessa.

Valitse vaikea tuotteistus. Kilpailijasi eivät viitsi nähdä moista vaivaa.