Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kuoppia kiitoradassa

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS
Kymmenen sivun myyntiesitys -koulutus vantaalla 11.2.2020
Mikä tahansa myyntiesitys mahtuu 10 sivuun ilman, että ne ovat edes täyteen ahdettuja.
KOULUTUS

Finnairilla tiedetään, miten koppavilta myyntireiskoilta otetaan luulot pois. Jouduimme kylmiltään B757-matkustajakoneen ohjaimiin.

Perjantaina menimme tapamme mukaan takki auki asiakaskäynnille. Kohteenamme oli Finnair Flight Academy. Aulaan marssivat koulutustoiminnan vetäjä Tero Arra ja tuotepäällikkö Vesa Kaartinen.

Näillä jämptin oloisilla herroilla oli selvästi kokemusta myyntimiehistä. Niiltä kannattaa ottaa turhat luulot pois. Jo pari minuuttia myöhemmin marssimme Boeing 757 -simulaattoriin.

B757-simulaattori on hurjan näköinen pömpeli
Finnairin B757-simulaattori on ulkoa päin hurjan näköinen pömpeli. Eri konetyyppien simulaattoreita Finnairilla on yhteensä puoli tusinaa. Airbus 340 on tietysti vielä järeämpi ja hienompi. Sen hintakin on reilusti yli 10 miljoonaa euroa.

Apunen katselee simulaattoria kauhuissaan.
Johtaja Apusen kasvoilta näkyy epätoivo: en kai minä joudu tuonne?! Vasemmalla tuotepäällikkö ja liikennelentäjä Vesa Kaartinen. Oikealla entinen Hornet-lentäjä ja nykyinen Airbus 340 -pilotti Tero Arra, jonka titteli on Head of Training.

Vesa hyppäsi pilotin paikalle. Jouduin vyöttämään itseni perämiehen penkille ensimmäisenä. Eipä aikaakaan, kun olin kiskomassa runsaan 89 tonnin painoista kaksimoottorista matkustajakonetta Zürichin kentältä taivaalle.

Kuten jokainen saattaa arvata, noviisi pääsee kyllä maasta irti – etenkin kun kokenut lentokapteeni häärii apuna. Mutta laskeutuminen onkin toinen juttu.

Veikkaan, että matkustamosta olisi kuulunut kauhun kiljahduksia. Sen verran kuoppaiselta Zurichin kiitorata vaikutti. Totta puhuen myös simulaattorin ovi hajosi käsittelyssäni.

Johtaja Apusella olikin sitten helppo homma toistaa suoritus, kun hän oli saanut ottaa edelläkävijästä mallia.

Tämähän on selkeä kuin Bemarin ohjaamo.
Tämähän onkin selkeä kuin Bemarin ohjaamo. Apunen aloittamassa taitolentonäytöstään.

Kone tuli jo varsin asiallisesti alas. Mitä nyt aavistuksen tarjosi kylkeä ennen kosketusta.

Jos joskus satumme matkustamaan B757:llä ja molemmat lentäjät saavat ruokamyrkytyksen, joudumme tietenkin uhrautumaan ja hyppäämään uudelleen ohjaimiin. Mukavampi siellä kuskin pukilla on kuolla kuin avuttomana matkustamossa.

Tässä kaltaiselleni sähköinsinöörille ihmeteltäväksi B757-ohjaamon kattoon sijoitettu sulaketaulu.
Tässä kaltaiselleni sähköinsinöörille ihmeteltäväksi B757-ohjaamon kattoon sijoitettu sulaketaulu.

Vesa lohdutteli jälkikäteen, että toinen kerta menisi jo selvästi paremmin. Saimme vielä muistoksi mukaan Airbus 320 -pienoismallit.

Muistoksi Airbus 320 -pienoismalli.
Harvoin myyntikäynti päättyy näin päin. Marssimme ulos onnellisina Airbus 320 -koneiden omistajina. Luonnossa siipien kärkiväli on 34 metriä, pienoismallissa 34 senttimetriä.

Entä tuliko kauppoja?

No tulihan niitä. Mutta onneksi isäntämme eivät käyttäneet meitä hyväkseen. Nimittäin olisimme varmasti antaneet Ediste-rynnäkön hinnasta ainakin puolet alennusta, jos olisimme saaneet lentää vielä ne huomattavasti mallikkaammat toiset kierrokset.

Harvoin tapaamme asiakkaita, jotka ovat yhtä selvästi vilpittömän innostuneita omasta alastaan. Näin siitä huolimatta, että molemmat isäntämme olivat työssään jo varsin kokeneita konkareita.

Ole ylpeä tuotteestasi. Ainakin Finnairin lennonopettajat sitä ovat – ja aivan aiheesta.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta
Jari Parantainen

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta

Mistä tuotteistaminen kannattaa aloittaa? No, tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta tietenkin. Käänteinen marssijärjestys antaa projektille lentävän lähdön.

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.