Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Mikä on yrittäjän tärkein taito?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Tänään tämä vanha miesyrittäjä on menossa kouluttamaan nuoria naisyrittäjiä. Aiheena on tietysti tuotteistaminen, kuinkas muuten.

Ensi vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun perustin ensimmäisen oman firmani. Kokemuksista on kertynyt pitkä lista vinkkejä uusille yrittäjille.

Toisinaan kursseille osallistuvat kysyvät, mikä olisi tärkein yksittäinen neuvoni. Siis jos pitäisi valita vain yksi.

Olenkin usein mietiskellyt jo etukäteen, mitä tuohon vastaisi. Lopulta päätökseni oli helppo.

Tärkein ohjeeni koskee tavallaan ilmiselvää taitoa, jota yrittäjä tarvitsee koko uransa ajan. Silti se se saa suhteettoman vähän huomiota yrittäjävalmennuksissa.

Selailen parhaillaan tuhtia Uuden yrittäjän käsikirjaa, jonka kirjoittajaryhmään kuuluin muutamia vuosia sitten. Opuksessa on yli 400 sivua.

Teoksella on toki ansionsa. Mutta sisällysluettelon perusteella voisi kuvitella, että yrittäjälle tärkeintä on yhtiömuoto, kirjanpito, rahoitus, verotus ja lainsäädäntö. Siis sekalainen hallinnollinen puuhastelu.

Sama toistuu yrittäjäksi aikoville tarkoitetuissa tilaisuuksissa. Tyypillisesti paikalle on hälytetty puhumaan armeija juristeja, tilintarkastajia ja muita kamreereja.

Ykkösneuvoni ei koske edes asiantuntemusta, vaikka joku saattaisi niin ajatella. Olenhan tuotteistanut vuosikaudet nimenomaan asiantuntijapalveluja.

Sen sijaan yrittäjän tärkein taito on viestintätaito. Ykkösneuvoni kuuluu siis näin:

Opettele viestintä-, esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja. Ne ratkaisevat menestyksesi.

En tarkoita tällä, että yrittäjän pitäisi opetella ammattipuhujaksi. Hänestä ei tarvitse tulla päivystävää dosenttia, jolle toimittajat aina soittavat. Hänen pärjää siinäkin tapauksessa, ettei hän satu olemaan armoitettu kynäniekka.

Sen sijaan yrittäjä voisi vastata ripeästi ja ystävällisesti, kun joku kysyy häneltä jotain. Hän voisi kuunnella kärsivällisesti, kun asiakkaalla on asiaa. Olisi hienoa, jos yrittäjä osaisi ilmaista selkeästi, mitä mieltä hän on – ja miksi.

Yli yhdeksänkymmentä prosenttia yrittäjän(kin) vaikeuksista saa alkunsa viestintäongelmista.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

6 kommenttia

  1. Kun sähköpostistani näin tuon kysymyksen viestikentässä, tuli heti mieleen että markkinointitaito on tärkein.

    Voisi ajatella, että vaikka omaisi hyvät viestintätaidot, mutta ei viesti kenelläkkään, niin taito jää piiloon. Viestintätaidot laskisin kuuluvaksi markkinointitaitoon.

    Mutta ei nyt aleta termeillä kikkailemaan, niinkuin monesti käy..

    1. Olet varmasti oikeassa, käsitteitä voi pyöritellä vaikka kuinka.

      Itse ajattelen niin, että vaikka joku osaisi markkinoida, hän ei silti välttämättä pysty esimerkiksi myyntihommiin – siis ilman niitä monipuolisia viestintätaitoja.

      Itse asiassa näen usein huonojen myyjien siirtyvän markkinointitöihin, jotta he pääsevät mahdollisimman kauas hankalista asiakkaista.

  2. ”yrittäjä voisi vastata ripeästi ja ystävällisesti, kun joku kysyy häneltä jotain. Hän voisi kuunnella kärsivällisesti, kun asiakkaalla on asiaa.”

    Tämä osuu mielestäni todellakin naulankantaan. Jatkuvasti törmää ihmisiin, jotka pyörittävät omaa yritystään (ilmeisesti siis oma elanto on vähän niin kuin kiinni siitä, että onko asiakkaita vai ei), eivätkä siedä asiakkaiden aiheuttamaa häiriötä. Häiriö johtaa mutinaan, ärinään ja tokaisuihin. Esimerkkejä toki löytyy skaalan molemmista päistä, mutta hieman liikaa on niitä, joita ei paljoa kommunikointi kiinnosta. Siis viestintä on varsin heikoissa kantimissa.

    Entistä enemmän mennään ojasta allikkoon nykyään, kun jokainen markkinointiosaaja tyrkyttää yrittäjälle uusia ihania sosiaalisen median kanavia. Siis mihin? Taas uusi media jurottaa hiljaa.

    Miksi valelääkäreistä pidettiin? He kuuntelivat (eivät olleet oman asiantuntemuksensa vankeja – todellakaan) ja koittivat todella miettiä, että mikä hiiskatti tuotakin asiakasta vaivaa. Monet meistä olettavat tietävänsä asiakkaan kysymyksen ja vastauksen ennen kuin asiakas on avannut sen ärsyttävän leipäläpensä. Metsään mennään.

    Miellyttävältä ihmiseltä ostaa paljon mieluummin kuin tuppisuulta.

    Petri

    1. Kiitos Petri, hyvin tykität jälleen!

      Vaimoni on yrittänyt viikkokausien ajan löytää puutarhuria ehdottamaan, mitä jonkin kasvitaudin riuduttamalle pensasaidallemme kannattaisi tehdä.

      Vasta neljäs (netissä kuitenkin palvelujaan mainostava!) liike ylipäätään vastasi kyselyihin.

      Ilmeisesti puutarhaliikkeillä on vielä syyskuun puolivälissä niin älytön kiire, ettei aikaa riitä edes muutaman sanan sähköpostin naputtelemiseen. Tai mikä todennäköisempää, sehän on tylsää viestintää, joka ei kunnon kasvi-ihmistä kiinnosta.

      1. Otetaanko kisa, kumpi löytää hitaamman viestijäyrittäjän? Mökillämme on jääkaapista kaksi hyllyä rikki (kyllä niillä pärjää, mutta kivempi olisi ehjät -vakavuusasteella). Joka kesä lähetän meilin paikkakunnan ”palvelevaan” kyseistä merkkiä huoltavaan liikkeeseen. Mainostavat itseään siis palvelevaksi omalla saitillaan.

        Nyt elettiin neljäs kesä ilman vastausta sähköpostiin. En soita, edes kiusalla, koska sähköpostilla oikein kehoitetaan ottamaan yhteyttä.

  3. ”Entistä enemmän mennään ojasta allikkoon nykyään, kun jokainen markkinointiosaaja tyrkyttää yrittäjälle uusia ihania sosiaalisen median kanavia”

    Tuossa on hauska huomata se, että monesti somea käytetään uudenlaisena printtimainontana. Eli paperimainos heitetään näytille vain sähköisessä muodossa.

    Toinen on tuolla somessa (esim. facebook) se, että harrastetaan yksisuuntaista viestintää. Eli kerrotaan kyllä omista asioista, muttei kuitenkaan lähdetä somen mukaisesti kaksisuuntaiseen keskusteluun.

    Tuosta aiheesta en kuitenkaan sano tällä hetkellä enempää 🙂

    Kari…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Onko tässä kaikkien aikojen paras myyntiesitys?

Monikin tuttavani on viime aikoina viitannut kirjoitukseen, jossa Andy Raskin -niminen konsultti analysoi parasta koskaan näkemäänsä myyntiesitystä. Juttua on peukuttanut jo yli kolmetoistatuhatta lukijaa, joten

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Koulutuspalaute: ”Alussa jutusteltiin vähän turhia”

Toissapäivänä jännitti tavallista enemmän. Koulutuksen aihe oli nimittäin aivan uusi: ”Näin rakennat ärhäkän myyntiesityksen”. Tunnelma oli tiivis, koska 30 hengen luokkaamme ilmestyi 29 innokasta opiskelijaa. Kouluttajiakin

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action