Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Oletko sinäkin näin utelias?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Yhdysvaltain merivoimien Seal-erikoisjoukkojen sotilas kertoi viime viikolla Osama Bin Ladenin tappo-operaatiosta televisiossa.*

Iskujoukko oli huomannut, että terroristijohtajan talon porraskäytävää vartioi aseistautunut mies. Ryhmän kärkimies oli päätellyt, että se saattaisi olla Osaman poika Khalid Bin Laden.

Hän olikin kuiskannut hiljaisessa käytävässä Khalidin nimen pariin kertaan.

No mitä onneton Khalid meni tekemään?

Hän tietysti kurkisti, kuka siellä pilkkopimeässä hokee hänen nimeään. Se oli virhe, sillä pimeänäkölaitteilla varustettu sotilas ampui hänet saman tien.

Tarina on oiva esimerkki psykologisten vipujen voimasta.

  1. Ensinnäkin Khalid oli yhtä turhamainen kuin kaikki muutkin. Oma nimi on meille jokaiselle rakas.
  2. Toiseksi hän todisti käytöksellään, että ihminen on utelias kuin kissa. Tässä tapauksessa hintana oli henki.

Mainoskirjoittajien salainen veljeskunta tietää, että muutamat ihmisluonteen heikkoudet ajavat meitä kaikkia jos jonkinlaisiin tyhmyyksiin. Niitä ovat esimerkiksi pelko, hyväksynnän tarve, syyllisyys ja ahneus.

Mielestäni uteliaisuus pitäisi nostaa kaikkein tärkeimpien vaikuttimien listalle.

Tietysti uteliaisuutta on helppo vähätellä. Sehän on suorastaan liikuttava heikkous tai huvittava luonteenpiirre. Naureskelen usein esimerkiksi vaimolleni, miten mahdottoman utelias hän on.

Totta kai olen itsekin samanlainen. Tulevassa kuolemassani harmittaa eniten se, etten saa koskaan tietää, miten ihmiskunta selviää pian käsiin räjähtävistä ongelmistaan. Kristallipallolle olisi käyttöä.

Kyselen koulutuksiini osallistuvilta, miksi he ovat saapuneet paikalle. Vihoviimeinen liipaisin löytyy usein seuraavista kysymyksistä:

  1. Mitä tuotteistaminen oikeastaan tarkoittaa?
  2. Miksi kannattaa epäonnistua mahdollisimman nopeasti ja edullisesti?
  3. Kuinka tunnistat onnistuneen tuotteistuksen?
  4. Miten laadit palvelullesi törkeän lupauksen?
  5. Kuinka poistat ostamisen esteitä käytännössä?
  6. Millainen on yksinkertainen tuotteistusprosessi?

Jokin kysymyksistä on jäänyt askarruttamaan niin paljon, että utelias on lähtenyt kuuntelemaan vastaustani.

Tämän postaukseni otsikossa on muuten yksi ratkaiseva sana, joka saa uteliaat kiinnostumaan. Mikä se mahtaa olla?

Yksi maailman suurimmista toimialoista perustuu uteliaisuuteen. Se on viihdeteollisuus. Ihminen haluaa tietää, miten tarina päättyy.

* Khalidia koskeva kohta löytyy videolta hiukan yli 7 minuuttia nauhoituksen alusta.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

7 kommenttia

  1. Ihmisellä on paha tapa kuulla jopa äänten sorinasta oma nimensä ja siihen reagoidaan aika hyvin.

    Eli jos olet väkijoukossa ja joku huutaa nimeäsi, niin on melkoisen mahdotonta olla reagoimatta siihen. Samoin puheesta erottuu selvästi oma etunimi vaikkei sitä seuraisi. Joku ammattilainen osaisi varmaan selittää syynkin siihen.

    Tuota nimen lausumista voi hyvin hyödyntää esim. kokouksessa mainitsemalla jonkun nimen, jolloin hän aktivoituu ja osallistuu helpommin. Tälläistä olen joskus havainnut.

    Näin lama vaikuttaa sinunkin palkkaasi on tehokkaampi otsikko kuin se, että lama vaikuttaa palkkaasi. Näin sanalla asia tuodaan henkilökohtaiseksi.

    1. Pasi, en ole ihan varma, mitä tarkoitat. Mutta sanottakoon nyt varmuuden vuoksi, että myyn työkseni kaiket päivät – ja usein yötkin.

      Myyn ideoita, ajatuksia, tuotteita, palveluja, konsepteja ja vaikka mummosi, jos hinnasta sovitaan.

      Myyn molemmilla käsillä, seisaaltaan, istualtaan, kävellessä ja vaakasuorassa makoillessa.

      Myyn kotona, toimistolla, auloissa ja auditorioissa, neukkareissa, pihoilla, kaduilla, toreilla, autossa, junassa ja lentokoneessa.

      Myyn keskustelujen, kirjojen, koulutusten, blogikirjoitusten, esitteiden, esitelmien, verkkosivujen ja pikaoppaiden avulla.

  2. Esimerkin piti olla seuraava 🙂

    NÄIN lama vaikuttaa sinun palkkaasi /
    Lama vaikuttaa sinun palkkaasi

    Mutta kun tuli kirjoitettua huolimattomasti 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Syntyvyys saattaa romahtaa sitä nopeammin, mitä ahkerammin toimittajat jaksavat taivastella asiaa.
Jari Parantainen

Jos syntyvyys sakkaa lisää, se saattaa olla toimittajan vika

Syntyvyys Suomessa on syöksykierteessä. Se on saanut toimittajat keulimaan. Esimerkiksi Helsingin Sanomat uhrasi taas aiheelle kolme aukeamaa. Mutta jokainen psykologiaan perehtynyt tajuaa, miten älämölö kannustaa entistä useampia lapsettomiksi.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Muistatko ennustaneesi Trumpin voiton?

Ensi viikolla ainakin yksi tuttavasi alkaa väittää, että hän aavisti Donald Trumpin voiton etukäteen. Kuitenkin muistat aivan hyvin, miten hän nimenomaan löi vetoa Hillary Clintonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action