Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Onko tässä maailman myyvin otsikko?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Edellisen postaukseni otsikko ”Oletko sinäkin näin utelias” oli sovellus kuuluisasta mainoksesta vuodelta 1918. Sherwin Cody School of English käytti sitä hiukan muunneltuna peräti 40 vuoden ajan.

Mainoksen kirjoitti alun perin venäläissyntyinen copywriter nimeltään Maxwell Sackheim. Sen otsikko kuului näin:

”Do You Make These Mistakes in English?”

Sherwin Cody School of English -mainos
Tämä Sherwin Codyn työkirjan myynti-ilmoitus oli käytössä 40 vuoden ajan.

Sherwin Cody myi sen avulla englannin kielen itseopiskeluun tarkoitettuja työkirjoja yhteensä noin 150 000 kappaletta.

Ilmoitus lienee yksi kaikkien aikojen tehokkaimmista. Mutta mikä tekee siitä niin koukuttavan?

Kyse on yhdestä sanasta otsikossa: ”These”.

Ilmoituksen otsikossa ei lue, että ”Do You Make Mistakes in English?”

Näitä-sana pakottaa lukijat tarkistamaan, mitä virheitä he ehkä tekevät.

Jippo iskee vain uteliaisiin ihmisiin – eli meihin kaikkiin.

Mainostajat ovat tietysti lainanneet ja muokanneet Sackheimin ideaa tarkoituksiinsa aina näihin päiviin saakka. Ja hyvin se toimii edelleen.

Laiskanpulskea copywriter var…eikun soveltaa hyväksi havaittuja reseptejä.

Lähde: The Secrets of Emotional, Hot-Button COPYWRITING, Denny Hatch 2010

17 vastausta

  1. Kun luin alkuperäisen otsikon, niin ensimmäinen reaktio oli, että ”kyllä minä tiedän mitä virheitä teen”. Murto-osasekunnin jälkeen nousi esiin toinen ajatus: entä, jos en tiedäkään, mitä virheitä teen?

    Kerrassaan loistava otsikko!

  2. Kiitos, olinkin pitkään miettinyt (aikaperiodissani siis jo kolme päivää), millä kulmalla alan hyödyntää tapahtumanhallinnan nykytilaa koskevan tutkimuksemme tuloksia.

    Tästä sain hyvän kulman. Voin raportoida tuloksista tännekin. Laitoin Jari kiusallani sinullekin uutiskirjeen (https://www.emaileri.fi/g/l/62555/0/0/112/45/5).

    Katsotaan, tehoaako otsikko!

  3. Terve taas. Testi tehty ja kyllä tämä otsikko tosiaan toimii. Viestin avanneista CTR (Click Through Rate) on tähän mennessä huikea 36%. Eli yli joka kolmas on niin utelias, että haluaa tarkastella mitä virheitä pitäisi välttää (tai mitä virheitä ne muut sitten tekevät).

    Tosin: viestin otsikkona oli tuo sama ”Teetkö sinä nämä virheet järjestäessäsi tapahtumia?” ja toistaiseksi koko viestin avausprosentti on muutamaa prosenttia pienempi kuin vaikka sellaisen, jossa luvataan arpoa jotain kaikkien vastanneiden kesken.

    Oletan kuitenkin, että kaupalliselta kannalta tällainen lähestyminen on parempi, kuin ilmaisen arvontapalkinnon jakaminen. Arpajaiskirjeissä meiliä avataan enemmän, mutta CTR jää helposti alle 20%:n.

    Yksi kysymys Jari: sinut viestin otsikko innosti avaamaan, mutta miksi et klikannut lukemaan niitä viittä virhettä?

    😉

    Petri

    Ps. testiviesti löytyy siis täältä: https://www.emaileri.fi/g/l/62555/0/0/112/45/5

    1. Hyvä kysymys! Tätä oli oikein mietittävä hetki:

      1. En jotenkin tunnistanut kuuluvani kohderyhmään. Siis niin, että ajattelisin järjestäväni tapahtumia ainakaan lähiaikoina.

      2. Toisaalta olen itse kirjoittanut oppaan siitä, miten tapahtumia kannattaisi järjestää. Saatoin ajatella alitajuisen omahyväisesti, ettei kukaan voi enää opettaa aiheesta mitään.

      3. Olen ollut tänään tavallistakin kyvyttömämpi keskittymään kolmea sekuntia pidempään mihinkään.

      Mutta nyt on kyllä pakko käydä katsomassa, mitkä ne yleisimmät virheet olivat!

      1. Hyvä vastaus. Tosin:

        1. käsittääkseni esim. Iltalento on tilaisuus / tapahtuma. Senkin voi sössiä – monella tapaa. Kuten olet kuvannut blogissa. Aika usein tosin asiakkaat mieltävät asian näin, että ”emme järjestä tapahtumia” ja kun hommaa perataan, niin yllättävän paljon löytyy kaikkea.

        2. Sama täällä. Mulle kukaan mitään opettaa voi.

        3. Ymmärrän 🙂

        Petri

        1. Juuri tuo ykköskohta vetikin mietteliääksi. Olen nimittäin tuskallisen tietoinen, että Noste-iltalento on tapahtuma.

          Passiivisuuteni saattoi liittyä viestisi otsikon sanapariin ”tapahtumien hallinta”. Se saattaa olla liian virallista kieltä niin, ettei se yhdistynyt päässäni mihinkään omassa arjessani.

          Juttelin vähän samasta asiasta hiljattain erään tilitoimiston johtajien kanssa. En ole ollenkaan varma, että keskivertoyrittäjä etsii verkosta tilitoimistoa. Hän saattaa etsiä sen sijaan vaikkapa kirjanpitäjää tai kirjanpitotoimistoa.

          Jopa niin arkinen sana kuin tilitoimisto on ehkä toimialan omaa jargonia, ei niinkään asiakkaiden. Siis vaikka jokainen toki tunnistaa käsitteen heti.

          Vielä selkeämpi esimerkki tuli aikanaan vastaan, kun kirjoitimme Risto Poutiaisen Google-markkinointia käsittelevää kirjaa.

          Risto totesi osuvasti, ettei kukaan osaa etsiä netistä monitoimitulostinta, kuten sellaisen värkin valmistaja saattaa ajatella. Sen sijaan ihmiset googlettavat ihan vain printteriä.

          1. Jari. Selkeän kielen käyttö mainonnassa on haastavinta mitä tiedän. Omalla näppäryydelleen tulee sokeaksi. Onhan se alentavaa myydä perusprinttereitä, kun kyseessä on upea monitoimikopioskanneriväritulostin. Minäkin käyn sisäistä painia koko ajan siitä, että millä nimellä meidän pitäisi Lyytiämme kutsua. Tapahtumanhallintapalvelu kuvaa sitä kaikkea hienoa, kaunista ja kattavaa mitä sillä voi (mielestämme) tehdä. Millään ei kehtaisi kutsua pelkäksi ilmoittautumisjärjestelmäksi. Mutta sitähän ne asiakkaat tosin saattavat hakea.

            Onko ideoita? Sinulla tai lukijoilla? Siis hyväksi termiksi.

            Petri

          2. Sorrun markkinointihommissa kaiken maailman snobismiin vähän väliä. Ei edes 10 vuotta jankuttamani tuotteistaminen-termi ole paras mahdollinen. Harvat edelleenkään tietävät, mitä ihmettä sen muka pitäisi tarkoittaa.

            Mutta näin ulkopuolisen näkökulmasta ilmoittautumisjärjestelmä kuulostaa varsin maalaisjärkiseltä. Tosin ilmoittautuminenkin on vähän hankala sana. Mitäs sen tilalle voisi keksiä?

  4. Valitettavasti tämä/tässä/tähän/ym. sanojen liikakäyttö saa jo monet näkemään punaista ja ohittamaan (tai ahkerimmat filtteröimään uutislukijoistaan) moisen saastan. Tämä-sanaa ja sen muunnoksia käyttämällä assosioidut nopeasti viihde/roskajournalismin kanssa samaan laatuluokkaan.

    1. Jaakko, nyt tuo monet-sana kaipaisi tarkempaa määrittelyä. Mistä päättelit niin?

      Veikkaan nimittäin, että erittäin harvat skannailevat mainitsemiasi sanoja. Siihen viittaisi esimerkiksi Petrin äskeinen kommentti. Hänen viestinsä toimii poikkeuksellisen tehokkaasti, jos joka kolmas vastaanottaja avaa sen.

  5. Tutkimukseni perustuu varsin pieneen otokseen (kaverini) joista ”monet” tunnistivat tuon lukijoita aliarvioivan tämäilyn. Uskon kyllä että klikkausvolyymejä haettaessa se edelleen toimii, eihän sitä muuten jatkuvasti käytettäisi. Eli ei se siis kaikkia aliarvioi.

  6. @Jaakko: itseänikin ärsyttää välillä iltapäivälehtien ”onko tässä maailman suurimmat botox-huulet” -otsikointi ja siksi en koskaan aiemmin ollut markkinointiviestissä ”tämäilyä” hyödyntänytkään. Mutta toisaalta halusin testata, että onko rekisterissämme oleva B2B-väki jotenkin erilaista, hienostunutta ja kaiken iltapäivälehtitavisten yläpuolella. Testin perusteella näyttää siltä, kuin monessa muussakin yhteydessä on todettu: kukaan ei tunnusta äänestävänsä Persuja, lukevansa Seiskaa tai katsovansa Salkkareita. Vaikka tilastot sanovatkin toista.

    Pitääkö mainostajan siis hyödyntää tätä ilmiötä vai olla hyödyntämättä? Olisiko parempi mainostaa tyylikkäitä toimiston monitoimikoneita ketään ärsyttämättä sopivan huomaamattomalla printtimainoksella vaiko ärsyttää joitakin tämäilyllä ja myydä ”perusrinttereitä” -> jos kauppa käy paremmin jälkimmäisellä mallilla. Itse inhoan myös oman erinomaisuuden korostamista markkinoinnissa, koska 99% minkä tahansa viestin lukijoista on kuitenkin ihan tavallisia ihmisiä. Niitä, jotka eivät tunnusta kannattavansa persuja, seuraavansa salkkareita ja lukevansa seiskaa.

    Menee ehkä aiheesta sivuun, mutta kokeile Jaakko seuraavaksi tehdä (miespuolisten) kavereidesi keskuudessa tutkimus, että kuinka moni katsoo pornoa. Edes silloin tällöin. Todennäköisesti saat tuloksen, että 0% maailman miehistä katsoo pornoa edes silloin tällöin. Ja siksi se taitaakin olla maailman suurin viihteen ala.

    1. Nobelisti Kahnemanin oppien perusteella on vielä niin, että kaikin puolin sivistynyt ja hienostunut ihminen on sellainen vain silloin, kun hän on parhaimmillaan.

      Pelkästään aivojen vajonnut glukoositaso, stressi tai muu henkinen kuormitus, väsymys jne. muuttaa jopa supersankarin sellaiseksi, että yhtäkkiä hän haluaakin vilkaista ne henkilöauton kokoiset botox-huulet.

    2. Lankean toki monesti itsekin vaikka tunnistan halvan mainostempun. Eniten minua kiinnostaisi olla joskus todistamassa kun joku kriittinen massa saa siitä tarpeekseen (tyyliin ”kansa kyllästyy Seiskaan”), ja alkaa kulutustottumuksellaan vivuttaa markkinaa ns. oikeamieliseen suuntaan ja joku yritys olisi vielä ottamassa tästä koppia. Ei välttämättä minun elinaikanani, mutta haluan silti uskoa näin joskus tapahtuvan.

      Mainostaja ja mainoksentekijä toki käyttävät kaikki päivän temput. Siitä, kannattaako ”high road” lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä – jos koskaan – minulla ei ole tietoa. Kuten sanoin, haluan vain uskoa siihen.

  7. Ja vielä on pakko jatkaa. Ling Cars on ehkä maailman ärsyttävin verkkosivu (ensisilmäyksellä) https://www.lingscars.com/

    Kukaan itseään arvostava henkilö ei liisaa tuollaisesta paikasta autoja. Eihän.

    Tilastot osoittavat toista. Ja tämä blogi analysoi hyvin sen miksi: https://econsultancy.com/fi/blog/9067-lings-cars-the-art-of-persuading-visitors-to-buy

    Koitappa tilata tuollainen toteutus jostain itseään kunnioittavasta mainostoimistosta. Ei taida onnistua -> vaikka rahaa sillä voisi tehdä niin että ei tiedä mihin sulloa.

    1. Ei tsiisus, mikä hässäkkä – kerrassaan nerokasta!

      Näin se on, että hienon mainostoimistoihmisen mielestä kaupan käytävällä halsterin nokassa nököttävä keltainen hintaräiskäle on mautonta roskaa. Ikävä kyllä se myy sitä hernekeittoa niin pirun tehokkaasti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

shutterstock_52067119
Jari Parantainen

Prompteri auttaa, koska haluat katsoa silmiin

Prompteri on läpinäkyvä näyttö, jonka avulla voit pitää katseesi kamerassa. Siitä on hyötyä sekä videoneuvotteluissa että webinaareissa. Pääset eroon häiritsevästä vaikutelmasta, että vilkuilet jatkuvasti jonnekin katsojan ohitse.

Syntyvyys saattaa romahtaa sitä nopeammin, mitä ahkerammin toimittajat jaksavat taivastella asiaa.
Jari Parantainen

Jos syntyvyys sakkaa lisää, se saattaa olla toimittajan vika

Syntyvyys Suomessa on syöksykierteessä. Se on saanut toimittajat keulimaan. Esimerkiksi Helsingin Sanomat uhrasi taas aiheelle kolme aukeamaa. Mutta jokainen psykologiaan perehtynyt tajuaa, miten älämölö kannustaa entistä useampia lapsettomiksi.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.