Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Satumaisia voittoja köyhiltä

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Pikavippifirmat ovat monin tavoin mätiä. Yksi ongelma on se, että ne kiristävät köyhiltä aivan kohtuuttomia voittoja.

Aamulehden mukaan ”parhaat alan yhtiöt takoivat liikevoittoprosentteja, joita yrityselämässä ei ole totuttu näkemään”.

Taloussanomien mielestä ”pikalainoja tarjoavien yhtiöiden liikevoittoprosentit ovat satumaisen korkeita”.

Tottahan se on. Listasin kolmen pahimman riistäjän pöyristyttävät lukemat:

  1. Alan tuottoisin yritys tahkosi peräti 74 prosentin liiketuloksen.
  2. Kakkoseksi tullut ylsi sekin huimaan 66 prosenttiin.
  3. Pronssille jäänyt yritys lienee enemmän kuin tyytyväinen 50 prosenttiinsa.

Jokainen tajuaa, ettei yksikään yritys voi yltää tuollaisiin lukemiin rehellisin keinoin. Siksi toimialaa on säädeltävä tiukemmin.

Eikun hetkinen…oho. Nyt sattui blogistille pieni käpy. Sotkin vahingossa lähteitä.

Otin erehdyksessä nuo liikevaihtoprosentit viime perjantain Talouselämä-lehden (28.9.2012) jutusta, joka käsitteli suomalaisia asianajotoimistoja.

  1. Kotiranta & Co tahkosi 74 prosentin liiketuloksen.
  2. Kakkoseksi tuli Lindfors & Co (66 %).
  3. Kolmoseksi jäi Sivenius, Suvanto & Co (50 %).

Mutta jos siis palaamme näihin kirottuihin pikavippifirmoihin, on selvää, että niiden tulokset ovat täysin kohtuuttomia.

Taloussanomien mukaan Ferratum on tahkonnut peräti 36,7:n ja OPR-vakuus 13,6 prosentin liikevoiton.

No joo, ovathan niiden satumaiset voitot jääneet murto-osaan asianajajien tuloksista. Mutta ei nyt yritetä vaihtaa aihetta. Saivartelu on turhaa. Ei täysin erilaisia toimialoja voi tuolla tavalla vertailla toisiinsa.

Sitä paitsi valtion kassan kannalta on edullista, että lakimiehet tienaavat paljon. Firmat kun joutuvat maksamaan voitoistaan noin neljänneksen yhteisöveroa.

Palaan aiheeseen heti, kun olen keksinyt selityksen sille, miksi pikavippiyrityksen maksama vero on huonompaa rahaa kuin juristin.

Suomessa on vain yksi roskalehti, nimittäin Seitsemän päivää. Muut harjoittavat objektiivista journalismia. Vai miten se nyt oli.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

11 kommenttia

  1. Kieltämättä outoa, jos yritystoiminnan tehokkuus lasketaan ongelmaksi nykyään. Samaan aikaan kaikki itkevät toiminnan tehokkuuden ja tuottavuuden perään. Jos joku keksii tulosta tuottavan prosessin, se on yllättäen syntiä. Pitäisikö myös lakitoimistot kieltää?

    1. Kiitos Karvela, ihmettelysi on aiheellinen! Perinteiset pankit jättivät pienlainamarkkinat oman onnensa nojaan. Kun sitten yrittäjä keksii fiksun tavan palvella laiminlyötyä asiakasryhmää, se tietenkin harmittaa pankkien väkeä.

      Pikalainojen vainoajilla on kullakin omat syynsä, joita voimme vain arvailla.

      Esimerkiksi pikavippikiellon puuhamies, kokoomuslainen Sampsa Kataja innostui nostamaan profiiliaan pian sen jälkeen, kun Keskusrikospoliisi alkoi epäillä häntä lahjusrikoksesta syksyllä 2010.

      Pankeilla on puolestaan pikalainojen kanssa kilpailevat tuotteet, kuten luottokortit. Niillä on siis syytä lobata kiusallisen kannattavia kilpailijoitaan vastaan.

      Osa tiedotusvälineiden toimittajista on heittäytynyt innokkaasti populistisen ajojahdin airuueeksi.

  2. Tekisin itse perässä heti jos mahdollista – teoriassa tiedän miten asianajotoimistojen kate syntyy mutten silti vielä yllä samaan.

    Pikavippien ja pienlainojen tarjoaminen on rahoitusalaa ja -palvelua ja niiden toimintaa pitäisi verrata esim. pankkien ja muiden rahoituslaitosten puuhiin.

    Jokainen voi esim. käydä laskemassa lainalaskurilla paljonko pulittaa pankille 200000€ asuntolainasta 20v:n maksuajalla. Tämän lisäksi pankilla on riittävät ja hyvät takeet; asunto, parhaassa tapauksessa vielä henkilötakaajat mukana. Eli aika pienellä riskillä pankit tekevät tulosta asuntolainoilla. Korkoakin voivat vaihdella yksipuolisella ilmoituksella. Miksei tätä hurskaasti paheksuta?

    Olisiko esim. Kuuban malli tervetulleempi, siellä ei pitkään aikaan ole ollut riesaa rahoituslaitoksista. Eikä omistamisesta tai riistoyrittäjistä.

    Rahan lainaaminen on yksi länsimaissa eniten elintasoa mutta myös hintoja nostava tekijä. Jokainen tajuaa että jos pankit ja muut rahoituslaitokset lopettaisivat luotonannon tai rajoittaisivat sitä rajusti romahtaisi esim. kiinteistöjen arvo hetkessä. Eikä kukaan pakota lainaamaan asuntoa varten tai vippaamaan 200€ viikoksi.

    1. Merkillisen rauhassa ovat saaneet olla myös osamaksuja tarjoavat rahoittajat. Yli 20 prosentin korko ei liene mitenkään harvinainen.

      Ai niin, mutta osamaksujen takana onkin usein pankin omistama rahoitusyhtiö.

  3. Ehdottomasti pitäisi kieltää vippailu Suomen valtiolle. Velkaa on jo liikaa ennestäänkin, jotta voisi saada niitä maksettua. Lisävipit ovat täysin vastuuttomia.

  4. Hmm.. Kiinnostavia tietoja. Joutuu tyytymään vähempään kuin lakifirmat, mutta enempään kuin vippifirmat. Taitaa jäädä vieraille lainaaminen siis väliin, ainakin noilla liiketuloksilla.

    1. Niin, monissa hommissa on mahdollista tahkota parempaa tulosta kuin pikavipeillä.

      Erityisesti pistää silmään Raha-automaattiyhdistys, jonka liikevoitto oli törkeät 62 prosenttia (TE 500 -listan mukaan).

      Jos pikavipit perustuvat elämänhallinnan menettäneiden jallittamiseen, RAY:n bisnes lienee vastaavasti peliongelmaisten riistäminen. Mutta jostain syystä RAY saa kerätä pöyristyttäviä voittoja vuodesta toiseen.

      Olisivatko pikavipitkin ihan OK, jos isompi osa tuotoista päätyisi suoraan poliitikkojen hallintaan? Rahishan on käytännössä yksi verottajan haarakonttori.

  5. Suurimmat naurut olen saanut argumenteista, joissa yhdistetään suuret liikevoittoprosentit ja maksukyvyttömille lainojen myöntäminen. Dialogi kulkee useimmiten seuraavasti.

    ”Pikavipit pitäisi kieltää, koska niitä myönnetään ihmisille, jotka eivät pysty maksamaan niitä takaisin.” – Miksiköhän sitten alan yrityksillä tuntuu pyyhkivän vuodesta toiseen mukavasti?

    ”Siinäpä se ongelma on. Pikavipeillä tehdään kohtuutonta voittoa köyhien selkänahasta, joten ne on kiellettävä.” – Niiden samojen köyhien, jotka eivät pysty maksamaan lainojaan takaisin?

    Myönnettäköön, että ensimmäisen kysymyksen vastaus on omasta – pikavippejä puoltavasta – näkökulmastani virheellinen, sillä yhtiöiden liikevoitoissa ei vielä näin nuoressa toimialassa ole mukana massiivisia luottotappioita. Niitä kun ei saa kirjata ennen kun rahoja on yritetty saada ulosoton kautta. Tässä prosessissa voi mennä vuosia, joten ne ”huikeat” liikevoittoprosentit ovat osin silmänlumetta.

    1. Kieltämättä mielenkiintoinen tuo mainitsemasi looginen ongelma: rahattomat rahoittavat satumaiset voitot. Kuulostaa siltä, että ikiliikkuja on vihdoin keksitty!

  6. Samuel, haha.. Putosin. Tuon väittelytuokion haluaisin nähdä 😀 Onhan selvää, että tällainen ”paidanhelmasta repiminen” takaa-ajotilanteessa on naurettavaa ja huonoa liiketoimintaa. Sillä aikaa kun pankit keskittyivät vetämään pikavippimattoa kölille, Ferratum tuo pankkinsa Suomeen ja takaa-ajoasema muuttuukin oman reviirin puolustukseen. Tulee mieleeni Risk-lautapeli 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Onko tässä kaikkien aikojen paras myyntiesitys?

Monikin tuttavani on viime aikoina viitannut kirjoitukseen, jossa Andy Raskin -niminen konsultti analysoi parasta koskaan näkemäänsä myyntiesitystä. Juttua on peukuttanut jo yli kolmetoistatuhatta lukijaa, joten

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Koulutuspalaute: ”Alussa jutusteltiin vähän turhia”

Toissapäivänä jännitti tavallista enemmän. Koulutuksen aihe oli nimittäin aivan uusi: ”Näin rakennat ärhäkän myyntiesityksen”. Tunnelma oli tiivis, koska 30 hengen luokkaamme ilmestyi 29 innokasta opiskelijaa. Kouluttajiakin

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.