Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Onko tämä maailman paras tuotekuvaus?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Väitän, ettei yrityksesi tarvitse muuta kuin tuotestrategian. Kun se on kunnossa, kaikki muu hyvä putoaa syliisi kuin itsestään.

Kukaan ei lopulta ole kovin kiinnostunut sinusta tai organisaatiostasi. Sen sijaan ostaja tarvitsee tuotettasi. Tai oikeastaan hän jahtaa tuotteesi hyötyjä.

Siksi on hämmentävää, miten surkeasti monet upporikkaat bränditalot selittävät, mitä olisi kaupan.

Toisaalta harrastejulkaisujen bisnes on perustunut kautta aikain siihen, että valmistajat eivät viitsi, halua tai osaa kertoa tuotteistaan juuri mitään järkevää. Maailma on täynnä lehtitalojen pystyttämiä testilaboratorioita, joiden ainoa tarkoitus on paikata tuo puute.

Julkaisijat eivät kuitenkaan tainneet arvata, että innokkaat amatöörit alkaisivat todella uhata heitä. Mutta niin vain on käynyt, että monet kaikkein parhaat tuotekuvaukset ja -testit tulevat nykyisin ohi kaikkien ”virallisten” kanavien.

DC Rainmaker on mainio esimerkki. Hän julkaisee blogissaan käsittämättömän perinpohjaisia arvioita kaikenlaisista pyöräilyyn, juoksemiseen ja uintiin liittyvistä laitteista ja varusteista.

Näytteenä DC Rainmakerin touhusta toimikoon hänen laatimansa Wahoo Fitness KICKR Trainer -tuotearvio.

Aloin vakavissani miettiä, onko tässä nyt maailman paras tuotekuvaus. En nimittäin keksinyt yhtään kysymystä, johon tuo teksti ei olisi vastannut.

Eikö ole mielenkiintoista, että yksikään valmistaja ei katso asiakseen edes yrittää mitään vastavaa. Tavallaan on aika hassua ulkoistaa näin oleellinen osa valmistajan vastuuta satunnaisille harrastajille.

Luin muuten koko testin alusta loppuun. Tässä se taas nähtiin: jos asiakas harkitsee ostosta vakavissaan, mikään tuotekuvaus ei koskaan voi olla liian pitkä.

Enemmistö ensiostajista arvioi tuotettasi pelkästään tuotekuvauksen ja huhupuheiden perusteella.

2 vastausta

  1. No nehän juuri pitääkin ulkoistaa satunnaisille harrastajille. Satunnaisen harrastajan riippumattoman testilaboratorion sanahan nimittäin painaa kymmenen ellei peräti sata kertaa sen verran kuin firman omat puffatut markkinointipuheet ja tuotekuvaukset. Eikä kiinnostunut asiakas huomaa siinä itse itseään ostopätökseen ympäripuhuessaan edes kyseenalaistaa, että onko se satunnainen harrastaja oikeasti edes riippumaton…

    1. Hyvä kommentti, näin se varmasti menee. Harrastajista löytyy aina vähintään puolihulluja fanaatikkoja, jotka jalostavat tietoa pelkästä rakkaudesta aiheeseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Softafirman hinnoittelu karahti kiville

Pieni yhdysvaltalainen ohjelmistoyritys päivitti ohjelmistonsa – mutta samalla myös sen hinnoittelu muuttui. Uudistus ei mennytkään läpi noin vain: sen sijaan asiakkaat raivostuivat. Mutta oliko kyse

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.