Picture of Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Maito on maitoa. Sillä olisi vaikea erottua kilpailijoista. Niinpä hinta on mitä on. Isännät ja emännät vääntelevät vuodesta toiseen käsiään ja valittavat.

Mutta jo kymmenen vuotta sitten sveitsiläinen maitotilallinen Paul Wyler näytti esimerkkiä, miten bulkkituote muuttui palveluksi. Hän alkoi vuokrata tavallisille kaupunkilaisperheille omia lehmiä.

Yllättäen asiakkaita alkoi ilmestyä kaikkialta maailmasta Japania, Etelä-Afrikkaa ja USA:ta myöten.

Asiakas saa raataa maatilalla puoli päivää ja maksaa 380 frangia (n. 250 euroa) kesässä siitä, että hän saa aivan liikaa oman nautansa maidosta valmistettua juustoa.

Yksi lehmä tuottaa 70–120 kiloa juustoa, jonka omistaja voi noutaa syksyllä omakseen 17 frangin kilohintaan.

Minimiostos on 30 kiloa. Asiakas voi tietenkin myös myydä voimakkaasti tuoksuvat tuotteensa tai lahjoittaa ne ystävilleen.

Wyler omisti alun perin 15 lehmää, joita hän oli vuokrannut satunnaisesti paikallisille ravintoloille. Kun hän hoksasi laajentaa palvelua myös kuluttajiin, bisnes laajeni nopeasti. Pian hän joutui turvautumaan alihankkijoihin ja vuokraamaan naapureidenkin lehmät käyttöönsä.

Kukaan ei ole muistanut kommentoida, miltä Wylerin tilan edam maistuu. Riittää, että se on yhtä hyvää kuin muillakin. Tuote ei ole tärkeä, koska ostaja maksaa konseptista.

Valio hoi, idea on jo 10 vuotta vanha! Koska voin tilata oman suomalaisen lehmäni maitoa tai juustoa?

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pelko on ostamisen suurimpia esteitä
Riikka Nurmi

Ostaminen pelottaa? 5 keinoa ostamisen riskin poistamiseen

Ostamiseen liittyy aina riski – ja siksi myös pelko. Tuotteistuksen tehtävänä on purkaa nämä pelot. Tässä viisi konkreettista keinoa, joilla teet ostopäätöksestä helpomman ja turvallisemman.

Asiakasreferenssin pyytäminen kannattaa tehdä helpoksi ja viedä osaksi prosessia.
Tommi Elomaa

10 syytä puristaa asiakasreferenssi

Referenssien pyytäminen koetaan vaikeaksi tai jopa noloksi. Miksi sinun kannattaisi aina puristaa referenssiasiakkaalta? Miten pyydät sen niin, että se on helppoa itselle ja asiakkaalle?

Miten erottautua kilpailijoista
Tommi Elomaa

Miten erottautua kilpailijoista?

Palvelun on pakko erottua kilpailijoista. Tavallinen tapa on erilaistua ominaisuuksilla tai hyödyillä, mutta vähän parempi harvoin riittää. Pohdi, voisitko ryhtyä vastakohdaksi?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.