Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Merimiehiä ostoksilla

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kapteeni D. Michael Abrashoff sai USS Benfoldin komentoonsa vuonna 1996. USA:n Tyynenmeren laivastoon kuuluvalla, ohjuksin varustetulla hävittäjällä palveli 310 hengen miehistö.

Ensi töikseen kapteeni haastatteli jokaisen miehistönsä jäsenen. Hän halusi tietää, mitä mieltä kukin oli Benfoldista.

”Mikä on mukavinta? Entä ikävintä? Mitä muuttaisit, jos saisit päättää?”

Keskustelujen perusteella Abrashoff kokosi kaksi listaa. Niistä A-versio sisälsi kriittiset tehtävät. B kokosi tärkeät, mutta ei aivan välttämättömät työt.

Kun luettelot olivat valmiita, kapteeni julisti sodan.

Hyökkäyksen kohteena ei kuitenkaan ollut Pohjois-Korea, vaan B-lista. Se sisälsi paljon paskahommia, joista vihatuimpia oli vuodesta toiseen jatkuva laivan raaputtaminen ja maalaaminen.

Niinpä miehistö alkoi pohtia keinoja, joilla laivan maalaustarvetta voisi vähentää. Yksi merimiehistä ehdotti, että rungossa käytetyt pultit vaihdettaisiin. Nimittäin perinteisistä pulteista valuva ruoste sotki laivan kyljet uudelleen ja uudelleen.

Kapteenista idea oli loistava. Harmi vain, ettei laivaston logistiikkaosasto pystynyt toimittamaan ruostumattomia pultteja. Sellaiset eivät kuuluneet varasto-ohjelmaan.

Merisotilaat päättivät lähteä hiukan shoppailemaan. He kiersivät kotisatamansa San Diegon rautakauppoja ja ostivat hyllyt tyhjiksi.

Kun kiinnitykset oli vaihdettu laadukkaammiksi, maalausurakoiden väli kasvoi kokonaiseen vuoteen.

USA:n laivasto on sittemmin vaihtanut ruostumattomat pultit kaikkiin laivoihinsa.

Korjaatko perimmäisiä ongelmia? Vai kuluuko aikasi vain oireiden kimpussa?

Lähde: Decisive – How to make better choices in life and work, Chip & Dan Heath 2013

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Vinkit kriisijohtamiseen
Minna Elomaa

Nesteestä nosteeseen – TOP 10 vinkit kriisijohtamiseen

Tuotteistuksen kolme vaihetta on lupaus, lunastus ja paikkaus. Paikkausvaiheeseen päästään, jos jotain menee pieleen. Kokosin omista kokemuksistani vuosien varrelta kriisitilanteen haltuunottoon vinkit, joita olen arjessa

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.