Silmääni sattui maininta, että nyt olisi tarjolla uutuus nimeltään Holvi-verkkopankki. Ampaisinkin heti vaanimaan, voisinko polttaa rahojani taas johonkin hyödylliseen.

Tuotteistajan hommani perustuu tyhmyyteeni. Pääsen käyttämään luontaisia ominaisuuksiani joka päivä.

Tehtäväni on pommittaa asiakkaitani kiusallisen noloilla kysymyksillä niin kauan, että alan tajuta tuotteen, palvelun tai myyntipuheen idean.

Onkin aina yhtä mielenkiintoista ihmetellä entuudestaan tuntemattomia verkkosivuja. Saako niistä selvää? Kenelle palvelu on tarkoitettu? Miten hyötyisin? Miksi juuri tämä vaihtoehto erottuu edukseen?

Holvin sivusto on kaikin puolin fiksu. Ilme on moderni ja vaivaa on nähty. Jopa suosittelijoiden potretit ja sitaatit ovat oikeaoppisesti mukana.

Holvi-verkkopankin sivut näyttävät hyvältä. Mutta jotain jäi silti puuttumaan.

Holvi-verkkopankin sivut näyttävät hyvältä. Viesti vaikuttaa selkeältä. Mutta jäikö jotain oleellista kuitenkin puuttumaan?

Varttitunnin tutkiskelun jälkeen jouduin kuitenkin toteamaan, ettei hissini noussut aivan vintille saakka. Missä asiassa Holvi olisi parempi kuin mikä tahansa perushyvä perinteinen verkkopankki?

Holvi on epäilemättä rakennettu ratkaisemaan joitain ongelmia, joita kilpailevat isot pankit eivät ole taklanneet.

Mutta mitä ne ongelmat mahtavat olla? Siihen en löytänyt selvää vastausta.

Jotain voin tietysti päätellä siitä, että Holvi sanoo yhdistävänsä maksutilin, verkkokaupan ja laskutuksen. Mutta miksi juuri niiden pitäisi olla yhdessä? Onko joku valittanut siitä, että osat on hankittava eri toimittajilta?

Toisaalta juuri eilen tilasin tuotteen, jonka markkinointiviesti osui suoraan hermooni.

Lähetin viikonloppuna kirjanpitäjälleni kymmeniä Eurocard-kuitteja. Niiden selvitteleminen on viheliäistä hommaa, jota vihaan kaikesta sydämestäni. Kiroilen vuodesta toiseen, eikö Nets (entinen Luottokunta) todellakaan voisi kehittää tuotettaan yhtään älykkäämmäksi.

Sattuipa sitten niin somasti, että S-ryhmä lanseerasi uuden S-Business-kortin. Kampanja osui tutkaani ensimmäisen kerran juuri viikonloppuna. Ja mikä mahtoikaan olla markkinointiviestin kärki?

No sehän lupasi, että pääsisin eroon kuittisirkuksesta!

Kiitos S-jumala! Ihanaa! Ostan! Mihin voin allekirjoittaa?

Joku fiksu jossain oli tarkkaillut asiakkaita. Hän oli havainnut, että kuittirumba on jokaisen kaksijalkaisen mielestä aivan ahterista. Oli siis löytynyt polttava ongelma, joka suorastaan huusi ratkaisua.

S-ryhmän uusi kortti lupaa hävittää kuittisirkuksen. Se ratkaisee aidon arkisen ongelman.

S-ryhmän uusi kortti lupaa hävittää kuittisirkuksen. Se ratkaisee aidon arkisen ongelman, joka rassaa kymmeniätuhansia ammattilaisia joka päivä.

Luultavasti Holvinkin viesti kirkastuisi, jos se kuvaisi ensin ongelman. Mikä on se arkinen ja kaikille asiakasehdokkaille tuttu potutuksen aihe, jonka vuoksi palvelu on perustettu?

Kaikkein pelottavin vaihtoehto on se, että mitään todellista ongelmaa ei ole koskaan ollutkaan. Tai se on vain kehittäjiensä kuvitelmaa. Ehkä on jopa päätetty, että tehdäänpäs vähän fiksumpi verkkopankki, koska me osaamme tehdä sellaisen.

Ilman ongelmaa ei ole bisnestä.