Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kasvuhaluton yrittäjä pilaa pössiksen

Picture of Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Olen hämmentänyt bisnestuttujani viime aikoina. Siihen on riittänyt toteamus, etten aio kasvattaa firmaani. Olen oikein tyytyväinen yksinyrittäjän osaani.

Itse olen puolestani ihmetellyt, miksi sivulauseeni kummastuttaisi ketään.

En ole yli kymmeneen vuoteen edes yrittänyt palkata työntekijöitä. En ole hakenut rahoitusta tai mankunut yritystukia. En ylipäätään ole osoittanut mitään kasvuyrittäjän elkeitä.

Mutta jonkin ristiriitaisen tunteen kasvuhaluttomuuteni selvästi herättää. Se paistaa juttukumppanien naamoista.

Putkahti sitten mieleeni ajatus, että voisiko reaktio johtua jopa valheellisista muistoista? Aivomme tehtailevat niitä todella helposti.

Aiheen tutkimuksissa suosittu menetelmä on nimeltään DRM-paradigma (huh!). Koehenkilöille kerrotaan, että he osallistuvat muistikokeeseen. Heille vilautellaan sanoja yksi kerrallaan. Lista voi näyttää esimerkiksi tältä:

    • Raha
    • Roisto
    • Murto
    • Konna
    • Hälytys
    • Poliisi
    • Vankila
    • Paha
    • Saalis
    • Rikollinen
    • Ryöstäjä
    • Kiero

Jälkikäteen osallistujien tulee kirjoittaa paperille ulkomuistista niin monta luettelossa esiintynyttä sanaa kuin mahdollista.

Kuten huomaat, laatimani sanasto ei sisältänyt varas-sanaa. Silti noin 40 prosenttia koehenkilöistä kirjoittaisi tuon (syötiksi kutsutun) sanan vastaukseensa joka tapauksessa.

Lisäksi monet heistä väittäisivät kivenkovaan muistavansa, että ”varas” oli mukana.

Mitä enemmän listaan kuuluu samaan aiheeseen liittyviä sanoja, sitä enemmän valheelliset muistot lisääntyvät. Harha ei katoa edes silloin, kun kokeen järjestäjä varoittaa etukäteen, että tehtävään saattaa sisältyä kompa.

Olisiko siis mahdollista, että tuttavani kehittäisivät valheellisia muistoja DRM-periaatteen mukaisesti? Pudottelen taajaan tällaisia termejä:

    • Voitto
    • Tulos
    • Yrittäjä
    • Myynti
    • Markkinointi
    • Johtaja
    • Talous
    • Menestys
    • Kate
    • Raha
    • Tavoite
    • Tuotteistaminen
    • Strategia

Mikä ihme se olisi, jos lähimmäisteni aivot lisäisivät kasvuun liittyviä termejä joukon jatkoksi? Nyt kuitenkin ”yhtäkkiä” väitän, etteivät ne kuulu sanavarastooni.

Asiaan saattaa vaikuttaa myös muoti. Selkärangattomat poliitikot rukoilevat talouskasvua rystysensä sinisinä. Samaa itkevät kaikki suuret visionäärit sekä (omasta ja äitinsä mielestä) tärkeät johtajat. Niinpä tiedotusvälineet pursuvat kasvukitinää.

En kuitenkaan anna yleisen mielipiteen horjuttaa linjaani. Valitan. En vain kaipaa tämän enempää.

Kasvuyrittäjä on sankari. Kasvuhaluton yrittäjä pilaa muidenkin hyvän pössiksen.

* DRM-lyhenne koostuu kolmen aihetta tutkineen tiedehenkilön nimikirjaimista (James Deese, Henry L. Roediger III ja Kathleen McDermott).

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Asiakasreferenssin pyytäminen kannattaa tehdä helpoksi ja viedä osaksi prosessia.
Tommi Elomaa

10 syytä puristaa asiakasreferenssi

Referenssien pyytäminen koetaan vaikeaksi tai jopa noloksi. Miksi sinun kannattaisi aina puristaa referenssiasiakkaalta? Miten pyydät sen niin, että se on helppoa itselle ja asiakkaalle?

Tuotteistaminen ennen verkkosivu-uudistusta
Riikka Nurmi

Tuotteistajan vinkit verkkosivu-uudistukseen

Tuotteistaminen varmistaa verkkosivu-uudistuksessa, että verkkosivustosi ja markkinointiviestisi puhuttelevat asiakasta ja saat enemmän kauppaa. Millaisilla laseilla omaa palveluvalikoimaa ja verkkosivua kannattaisi tarkastella ennen uudistusta?

shutterstock_52067119
Jari Parantainen

Prompteri auttaa, koska haluat katsoa silmiin

Prompteri on läpinäkyvä näyttö, jonka avulla voit pitää katseesi kamerassa. Siitä on hyötyä sekä videoneuvotteluissa että webinaareissa. Pääset eroon häiritsevästä vaikutelmasta, että vilkuilet jatkuvasti jonnekin katsojan ohitse.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.