Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Argentiinalainen aivomyrsky

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Uutistoimisto AFP kertoi pari päivää sitten (3.10.2014), että BBC:n tv-tuotantoryhmä oli joutunut argentiinalaisten kivittämäksi Patagoniassa.

Syynä oli tunnetun Top Gear -ohjelman kuvauksissa käytetty punainen Porsche. Sen rekisterikilvestä löytyi merkkijono ”H982 FKL”.

Muun muassa ohjelman tähti Jeremy Clarkson joutui jättämään autonsa ja pakenemaan raivostunutta väkijoukkoa.

Miksi urheiluauton rekisteri sai paikalliset pillastumaan?

AFP:n haastattelema Cesar Gonzalez tiesi perustelut. Hänen mielestään luku 982 viittasi vuoteen 1982 ja kirjaimet FLK tarkoittivat Falklandia.

Gonzales on Falklandin sodan veteraani. Hänen mielestään saariaan 32 vuotta sitten puolustaneet britit olivat tulleet taas ilkkumaan sodan hävinneille argentiinalaisille.

BBC:n mukaan rekisterikilpeä ei tarkoitettu tahalliseksi provokaatioksi.

Voisi tuon sanoa suorempaakin: merkkisarja oli tietenkin vain silkkaa sattumaa. Tuskin kuvausryhmä kiinnitti autojensa rekisterikilpiin mitään huomiota.

Ihmisen aivot tehtailevat jatkuvasti merkityksiä satunnaisille ilmiöille.

7 vastausta

  1. Hyvä keskustelunavaus. Varmaan ollaan samaa mieltä siitä, ettei tahallisuutta voi jättää täysin pois laskuista? Ehkä Top Gear ei ollut vielä Argentiinassa kovin tunnettu (korjatkaa jos väärässä), nyt viimeistään on.

    1. Osa ihmisistä tosiaan ajattelee, ettei kyseessä ollut sattuma. Aivot rakentelevat syiden ja seurausten verkostoja herkeämättä.

      Keskustelupalstoilla on näkynyt jo monenlaista ”korjausta” alkuperäiseen uutiseen.

    2. Joku totesi, ettei tuo rekisteri ollut punaisessa Porschessa, vaan jossain toisessa autossa.
    3. Eräs kommentoi, että Top Gear olisi nimenomaan ostanut uuden rekisterikilven elokuussa 2014.
    4. Kolmas ihmetteli, että autojen rekisterikilvethän olivat argentiinalaisia.
    5. Asiaa tietysti vaikeuttaa se, että Clarkson yrittää jatkuvasti suututtaa milloin ketäkin.

  2. There is no bad publicity? Kuulostaa tosin hurjalta että Clarkson olisi ollut niin fiksu että olisi kaivanut esiin kansallisuusaatekortin saadakseen näkyvyyttä. Mikäs sellainen toimisi suomalaisiin? Talvisota, jääkiekko vai pesäpallo?

  3. Totta. Oiskohan Ylen Suomen marsalkka saanut niin paljon huomiota, jos näyttelijänä olisi ollut suomalainen? Ja olisivatko voineet käyttää huomiota vielä paremmin hyväkseen jos olisivat alunperin ymmärtäneet suuren närkästyksen?

  4. Voihan tuo tietysti olla ihan oikea vahinkokin ottaa huomioon suoran vaaran uhan…

    Toisaalta Douglas Holt sanoi että kun brändit ja mainostaminen kytketään sosiaalisiin tapahtumiin ja kulttuuriin (uudelleen pinnalle tulleet tunteet tässä tapauksessa) ne jättävät selkeämmän mielikuvan yleisöön ja näinollen muistetaan paremmin. Martin Lindstrom puolestaan huomasi että vaikka yleisöä kohahdutettaisiin rajustikin (esim CK) se herättää mielenkiintoa ja suuria tunteita. Kun brändi herättää suuria tunteita (vaikkakin negatiivisa) se jää mieleen ja muistetaan…

    Aika iso sattuma tämä kyllä on:
    ”Two other high performance cars were said to carry plates with final digits close to the number of fatalities sustained by the Argentinian and British soldiers in the war. These plates, N269 KNG and EKH 646J, roughly coincided with the death tolls: 649 Argentinians and 258 Britons.” (The Guardian)

    Tiedä häntä sitten oliko suunniteltu juttu vai oikeasti sattumaa mutta voi olla että ”Argentiina” ja ”Top Gear” tulee olemaan vahvasti yhtä monen mielessä pitkän aikaa.

    ”’We had planned a good ending for the show. But thanks to the government’s foolishness, it’s now even better,’ said Clarkson.” (The Guardian)

    1. Kiitos Juho, tämä on hauska keskustelu. Lainauksesi kertovat täsmälleen tämän tekstini idean. Ihmiset löytävät satunnaista asioista loputtomasti tarkoituksia ja vihjeitä salaliitoista.

      Minullakin on autoni rekisterikilvessä numerosarja, joka on karmea muistutus Kambodžassa vuonna 2010 tapahtuneesta onnettomuudesta. Silloin 347 ihmistä kuoli, kun juhlivat ihmiset joutuivat paniikkiin ja talloivat toisensa.

      Sitä vain ihmettelen kaiket päivät, mitä Trafi yrittää tuolla viestillään kertoa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

shutterstock_52067119
Jari Parantainen

Prompteri auttaa, koska haluat katsoa silmiin

Prompteri on läpinäkyvä näyttö, jonka avulla voit pitää katseesi kamerassa. Siitä on hyötyä sekä videoneuvotteluissa että webinaareissa. Pääset eroon häiritsevästä vaikutelmasta, että vilkuilet jatkuvasti jonnekin katsojan ohitse.

Syntyvyys saattaa romahtaa sitä nopeammin, mitä ahkerammin toimittajat jaksavat taivastella asiaa.
Jari Parantainen

Jos syntyvyys sakkaa lisää, se saattaa olla toimittajan vika

Syntyvyys Suomessa on syöksykierteessä. Se on saanut toimittajat keulimaan. Esimerkiksi Helsingin Sanomat uhrasi taas aiheelle kolme aukeamaa. Mutta jokainen psykologiaan perehtynyt tajuaa, miten älämölö kannustaa entistä useampia lapsettomiksi.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.