Argentiinalainen aivomyrsky

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Uutistoimisto AFP kertoi pari päivää sitten (3.10.2014), että BBC:n tv-tuotantoryhmä oli joutunut argentiinalaisten kivittämäksi Patagoniassa.

Syynä oli tunnetun Top Gear -ohjelman kuvauksissa käytetty punainen Porsche. Sen rekisterikilvestä löytyi merkkijono ”H982 FKL”.

Muun muassa ohjelman tähti Jeremy Clarkson joutui jättämään autonsa ja pakenemaan raivostunutta väkijoukkoa.

Miksi urheiluauton rekisteri sai paikalliset pillastumaan?

AFP:n haastattelema Cesar Gonzalez tiesi perustelut. Hänen mielestään luku 982 viittasi vuoteen 1982 ja kirjaimet FLK tarkoittivat Falklandia.

Gonzales on Falklandin sodan veteraani. Hänen mielestään saariaan 32 vuotta sitten puolustaneet britit olivat tulleet taas ilkkumaan sodan hävinneille argentiinalaisille.

BBC:n mukaan rekisterikilpeä ei tarkoitettu tahalliseksi provokaatioksi.

Voisi tuon sanoa suorempaakin: merkkisarja oli tietenkin vain silkkaa sattumaa. Tuskin kuvausryhmä kiinnitti autojensa rekisterikilpiin mitään huomiota.

Ihmisen aivot tehtailevat jatkuvasti merkityksiä satunnaisille ilmiöille.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

7 kommenttia

  1. Hyvä keskustelunavaus. Varmaan ollaan samaa mieltä siitä, ettei tahallisuutta voi jättää täysin pois laskuista? Ehkä Top Gear ei ollut vielä Argentiinassa kovin tunnettu (korjatkaa jos väärässä), nyt viimeistään on.

    1. Osa ihmisistä tosiaan ajattelee, ettei kyseessä ollut sattuma. Aivot rakentelevat syiden ja seurausten verkostoja herkeämättä.

      Keskustelupalstoilla on näkynyt jo monenlaista ”korjausta” alkuperäiseen uutiseen.

    2. Joku totesi, ettei tuo rekisteri ollut punaisessa Porschessa, vaan jossain toisessa autossa.
    3. Eräs kommentoi, että Top Gear olisi nimenomaan ostanut uuden rekisterikilven elokuussa 2014.
    4. Kolmas ihmetteli, että autojen rekisterikilvethän olivat argentiinalaisia.
    5. Asiaa tietysti vaikeuttaa se, että Clarkson yrittää jatkuvasti suututtaa milloin ketäkin.

  2. There is no bad publicity? Kuulostaa tosin hurjalta että Clarkson olisi ollut niin fiksu että olisi kaivanut esiin kansallisuusaatekortin saadakseen näkyvyyttä. Mikäs sellainen toimisi suomalaisiin? Talvisota, jääkiekko vai pesäpallo?

  3. Totta. Oiskohan Ylen Suomen marsalkka saanut niin paljon huomiota, jos näyttelijänä olisi ollut suomalainen? Ja olisivatko voineet käyttää huomiota vielä paremmin hyväkseen jos olisivat alunperin ymmärtäneet suuren närkästyksen?

  4. Voihan tuo tietysti olla ihan oikea vahinkokin ottaa huomioon suoran vaaran uhan…

    Toisaalta Douglas Holt sanoi että kun brändit ja mainostaminen kytketään sosiaalisiin tapahtumiin ja kulttuuriin (uudelleen pinnalle tulleet tunteet tässä tapauksessa) ne jättävät selkeämmän mielikuvan yleisöön ja näinollen muistetaan paremmin. Martin Lindstrom puolestaan huomasi että vaikka yleisöä kohahdutettaisiin rajustikin (esim CK) se herättää mielenkiintoa ja suuria tunteita. Kun brändi herättää suuria tunteita (vaikkakin negatiivisa) se jää mieleen ja muistetaan…

    Aika iso sattuma tämä kyllä on:
    ”Two other high performance cars were said to carry plates with final digits close to the number of fatalities sustained by the Argentinian and British soldiers in the war. These plates, N269 KNG and EKH 646J, roughly coincided with the death tolls: 649 Argentinians and 258 Britons.” (The Guardian)

    Tiedä häntä sitten oliko suunniteltu juttu vai oikeasti sattumaa mutta voi olla että ”Argentiina” ja ”Top Gear” tulee olemaan vahvasti yhtä monen mielessä pitkän aikaa.

    ”’We had planned a good ending for the show. But thanks to the government’s foolishness, it’s now even better,’ said Clarkson.” (The Guardian)

    1. Kiitos Juho, tämä on hauska keskustelu. Lainauksesi kertovat täsmälleen tämän tekstini idean. Ihmiset löytävät satunnaista asioista loputtomasti tarkoituksia ja vihjeitä salaliitoista.

      Minullakin on autoni rekisterikilvessä numerosarja, joka on karmea muistutus Kambodžassa vuonna 2010 tapahtuneesta onnettomuudesta. Silloin 347 ihmistä kuoli, kun juhlivat ihmiset joutuivat paniikkiin ja talloivat toisensa.

      Sitä vain ihmettelen kaiket päivät, mitä Trafi yrittää tuolla viestillään kertoa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Muistatko ennustaneesi Trumpin voiton?

Ensi viikolla ainakin yksi tuttavasi alkaa väittää, että hän aavisti Donald Trumpin voiton etukäteen. Kuitenkin muistat aivan hyvin, miten hän nimenomaan löi vetoa Hillary Clintonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Onko sisäänheittotuote vain turha välivaihe?

Tyypillinen asiakkaani on insinööritalo, joka myy mutkikasta teknistä palvelua tai softaa. Se pitäisi sitten muka tuotteistaa. Olen usein eri mieltä. Firman massiivista monsteripalvelua ei kannata

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.