Hesarin haastatteltavana oli eilen Taksiliiton eläkkeelle kurvannut toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki (HS 17.8.2015). Toimittaja yritti udella kainosti, miksi Uber-auto on niin halpa ja taksi niin kallis.

Säynäjoen vastaus ei tuottanut maailmaan mitään uutta informaatiota:

“Hyvä sovellus ei tee laittomasta taksista yhtään vähemmän laitonta. Jos joku haluaa kilpailla nykyisten taksiyrittäjien kanssa, sen pitää pelata samoilla säännöillä.”

Toki ymmärrän, että oleellinen osa Taksiliiton ex-pomon työtä oli heittäytyä neliraajajarrutukseen aina, kun hänen palkanmaksajiensa saavutetut edut olivat vaarassa.

Mutta meidän muiden kannattaa pitää mielessä strategisen pohdinnan tärkein sääntö:

Jos joku haluaa suorastaan epäreilun kilpailuedun, hänen nimenomaan ei pidä pelata samoilla säännöillä kuin toimialan vanhat pelurit.

Fiksuimmat tulokkaat keksivät omat sääntönsä. Se on tehokkain tapa yllättää vanha kaarti housut nilkoissa.

Harva esimerkiksi tajuaa vieläkään, että Google on maailman kannattavin mainostoimisto. Se vain ei näytä mainostoimistolta, koska se kehitti niin poikkeavan liiketoimintamallin.

Säynäjoki iski tiskiin myös riutuva maaseutu -kortin:

“Linja-autot eivät maaseudulle enää palaa. Jos suurin osa Suomesta halutaan pitää asuttuna, takseja tarvitaan.”

Lisäksi hän puolusti taksilupajärjestelmää sillä perusteella, että muuten taksitoiminta keskittyisi vain niille alueille, joissa on kysyntää.

No, tavallisen ihmisen on vaikea hahmottaa, mitä mieltä olisi pyörittää bisnestä ilman kysyntää yhtään missään.

Hyvä strategia määrittelee toimialalle uudet pelisäännöt.