Sisäänheittotuotteen tuotteistaminen on riittävän vaikea harjoitus

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS
Kymmenen sivun myyntiesitys -koulutus vantaalla 11.2.2020
Mikä tahansa myyntiesitys mahtuu 10 sivuun ilman, että ne ovat edes täyteen ahdettuja.
KOULUTUS

Sisäänheittotuotteen tuotteistaminen tekisi monen asiantuntijan elämästä helpompaa. Ostaja pelkää jokaista uutta toimittajaa aivan aiheellisesti. Edullinen, helposti ostettava ja riskitön paketti raivaa ostamisen esteitä. Sen jälkeen asiakas uskaltaa ostaa myös kalliimpia palvelujasi.

Menin loppusyksystä lupaamaan Sukseen hepuille, että toimitan heille uuden verkkokurssin materiaalit maaliskuun puoliväliin mennessä. Aiheena olisi tietenkin tuotteistaminen. Pläjäyksen nimeksi annoimme Troijalainen tuotteistus.

Kuvittelin, että perinteiseen tapaan alkuvuosi olisi aika rauhallinen. Yleensä asiakkaani pääsevät kunnolla vauhtiin vasta pääsiäisen aikoihin. Siitä tahti sitten kiihtyy juhannusta kohden, kun palvelut pitäisi saada paketoiduksi ennen kesälomia.

Unohdin vain sellaisen yksityiskohdan kuin suhdanteet.

Elämme pitkästä aikaa nousukautta. Ilmeisesti kilpailijani eivät ehdi ottaa enempää töitä vastaan, koska epätoivoisten ostajien viestejä päätyy myös omaan puhepostiini.

Kuten kaikki tietävät, konsultin homma on muutenkin raskasta. Loputtomien lounaiden, golfkierrosten ja jatkuvasti päälle pukkaavien lomajaksojen välissä pitäisi paiskia jopa nelituntisia työpäiviä. Laskujakin pitäisi ehtiä lähettää jossain välissä.

Troijalaisen vuoksi olenkin joutunut raatamaan jopa iltapäivän puolella. Videoiden kuvaukset eivät ole se työläin osa. Eniten aikaa meni kirjoittamiseen.

Verkkokurssin käsikirjoitukseen kertyi merkkejä 219 678 kappaletta. Se vastaa ehkä noin 200-sivuista kirjaa.

Siksi esimerkiksi Pölli tästä -blogissa on ollut hiljaista. Edellisestä postauksesta ehti pärähtää yli kuukausi.

Pudotan tähän leikkaamattoman ja muutenkin käsittelemättömän näytteen verkkokurssin osasta 29. Se kestää 11 minuuttia ja 11 sekuntia. Kaikkiaan koulutukseen kuuluu 33 moduulia, tämä pläjäys on siis loppupuolelta:

Jokainen asiantuntija tarvitsee sisäänheittotuotteen, jolla hän pääsee näyttämään osaamisensa. Sellaisenkin tuotteistaminen on aivan tarpeeksi vaikeaa. Monsteripalvelujen tuotteistaminen kannattaisi usein jättää kokonaan.

Entä mistä tuo verkkokurssin nimi putkahti?

Troijalainen tuotteistus viittaa siihen, että kurssin aiheena on sisäänheittotuotteen tai -palvelun tuotteistaminen. Se on usein hyvä tapa aloittaa tuotteistuspuuhat.

Ensinnäkin jokainen meistä tarvitsee jonkin (ostajan kannalta) riskittömän työnäytteen. Liian kallista ja laajaa pakettia on vaikea myydä.

Kannattaa siis rakentaa huumekauppiaan polku, joka etenee kevytmielisistä kokeiluista vähitellen kohti järeämpiä annoksia.

Siksi toisekseen myös suppeankin sisäänheittotuotteen tuotteistaminen on aivan tarpeeksi vaikeaa – etenkin jos homma ei ole kovin tuttua.

Syöksy keskiraskaiden palvelupakettiesi kimppuun vasta, kun olet treenannut hommaa ensin sisäänheittotuotteiden avulla.

Entä ne todella raskaan sarjan monsteripalvelut?

No, niitähän ei välttämättä kannata tuotteistaa lainkaan. Toki Suomestakin löytyy muutamia esimerkkejä onnistuneista, todella laajoista tuotteistuksista. Mutta niitä on vain muutamia.

Jos kuitenkin haluat itsetuhoisesti syöksyä laajaan tuotteistusprojektiin, suosittelen, että ensin pilkot monsterisi napakoiksi moduuleiksi. Tuotteista niitä tärkeysjärjestyksessä yksi kerrallaan.

Kun sopivia moduuleja on riittävästi valmiina, niistä on sitten mahdollista koota vaikka kuinka laajoja tuotteistettuja kokonaisuuksia. Sitä paitsi pääset silloin kokoamaan palikoista asiakaskohtaisia paketteja, jotka ovat silti täysin tuotteistettuja.

Sisäänheittotuotteen tuotteistaminen tähtää johonkin yksinkertaiseen ja helposti ostettavaan kokonaisuuteen. Sen avulla todistat osaamisesi asiakkaallesi.

PS. Troijalainen tuotteistus -verkkokurssi tulee myyntiin näillä näkymin ennen vappua 2018.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

5 kommenttia

  1. Sun pitää seuraavaks valita joku raflaavampi aihe. Vaikka siitä miten taiteilijoiden pitäis elättää itsensä yrittäjinä 😀

    1. Ei kun nythän täällä kommenttiboxissa on ollut mukavan seesteistä ja rauhoittavan hiljaista.

      Mutta juttuideoita kyllä löytyy alalta ja niitä tarjoillaan valtamediassa, kuten Ylen uutisissa tänään:
      https://yle.fi/uutiset/3-10167721

      (Ko. uutisen aiheeseen en viitsi kommentoida mitään.)

      Nimimerkillä Yrittämisen vapaus

      1. Totta, juttujen aiheista ei todellakaan olisi pulaa. Tiedotusvälineet ovat päivittäin täynnä ruikuttajia, joiden mielestä muiden tehtävä on kantaa vastuu heidän toimeentulostaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.