Jopo on Suomen varastetuin polkupyörä

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Hesari toisti viime viikolla suomalaista tuotetta käsittelevän uutisen, johon valmistajan olisi pitänyt tarttua jo vuosia sitten.

Mutta koska se ei näytä sitä koskaan tekevän, käytin vartin aikaani. Sommittelin mallisuorituksen. Siitä vain tehtaan porukat kopioimaan. Ei maksa mitään.

Joka tapauksessa aion käyttää esimerkkiä copywriter-koulutuksissani. Se on näyte näkökulmasta, jota voisi ehkä kutsua käänteispsykologiaksi.

Mitä on käänteinen psykologia?

Ehkä se on jotain sellaista, joka äkikseltään tuntuu järjenvastaiselta. Mutta usein se toimii paljon tehokkaammin kuin perinteinen, hampaaton tuotteen kehuskelu.

Kyse oli siis uutisesta, jonka lehti (HS 31.5.2018) otsikoi näin:

”Jopot ovat edelleen varkaiden suosikkeja.”

Nyt jopolaiset herätys! Ettekö näe – vai ettekö vain uskalla?

Tai ehkä fillari käy muutenkin niin hyvin kaupaksi, ettei sitä tarvitse mainostaa. Ehdotukseni näyttää tältä:

Kukapa haluaisi ostaa sellaisen pyörän, joka ei kelpaa edes varkaille?

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

18 kommenttia

  1. Kukapa haluaisi ostaa sellaisen pyörän, joka varastetaan heti?

    Olet Jari aiemmin puhunut, että ostajan pelko riskeistä pitää poistaa.
    Miten poistetaan ostajan pelko, että hänen uusi joponsa varastetaan häneltä?

    1. Usein tehokkain tapa pelon poistamiseen on kohdata se.

      Tästä väännän asiakkaideni kanssa usein. Heidän mielestään heidän tuotteidensa huonoista puolista pitäisi vaieta visusti – ikään kuin asiakkaat eivät niitä hoksaisi joka tapauksessa.

    2. Paketoidaan kohtuullisella lisähinnalla järeä lukko mukaan ja huomioidaan markkinaviestissä?

      1. Se olisi aika ilmeinen ratkaisu. Sitä paitsi kuka todella haluaisi itselleen tuotteen, joka ei kelpaa edes varkaille?

    3. Nimenomaan! Miksi haluta sellaista mitä muutkin haluavat. Vuittonit, Mulberryt, Burberryt ja Canada Gooset kannattaa jättää kauppaan. Henkkaa Maukkaa niskaan, niin kelpaavat korkeintaan UFF:in laatikolle.

      Vai olisikohan se niin päin, että halutun kaman kohdalla varkaiden halu vain vahvistaa imagoa? Kelaa, tuote on niin päheä, että joku ihan oikeasti ottaa riskin ja pöllii sen. Siis pöllii käytetyt UGG:in kengät uimahallin lattialta!? Niiden on pakko olla hyvät.

  2. Varkaat suosivat pyöriä, jotka ovat likvidejä ja joissa on ”standardi” osia. Jopoja ostetaan ja myydään paljon joten jopot valuuttana ovat varkaille melkein yhtä toimivaa kuin käteinen. Jos ostaa vähän erikoisemman pyörän niin se ei välttämättä houkuta varkaita, koska myyntiaika on niin pitkä, vaikea muuttaa rahaksi nopeasti ja helppo edelliselle omistajalle myös löytää sattumalta.

    Itse yleensä olen hankkinut juuri hieman harvinaisempia ei-tyypillisiä polkupyöriä (lähinnä sattumalta). Niitä ei juuri varastella.

    1. Eräästä rautakaupasta varkauden jälkeen varkaille eivät yhden merkkiset tuotteet kelvanneet lainkaan. Itse olen sen jälkeen pitänyt ko. brändin mielikuvaa erittäin heikkona ja jopa epäluotettavana vaikka sitä paljon mainostetaankin

  3. Mä itse asiassa ostin vähän tarkoituksella sellaisen pyörän, jota kukaan ei haluaisi varastaa.

    Tietenkään se ei ole kovin kaksinen munamankeli. Mutta se täyttää tarkoituksensa: pääsen liikkumaan sillä niiden paikkojen väliä, joita pyörällä haluan liikkua ja toisaalta se on aina siinä, mihin sen jätinkin.

    Tylsä, halpa ja huono mutta luotettava. Saiskohan siitä myyntivaltin?

    1. Totta kai siitäkin saisi. Autokaupassa vaikkapa Skoda lienee juuri sellainen. Auto on teknisesti erinomainen, mutta imagoltaan mahdollisimman maltillinen (yritän olla sanomatta, että mitäänsanomaton).

      Skoda-asia tosin on kai sukupolvikysymys. Itselläni siitä tulee aina mieleen lapsuudenkotini lähistöllä metsässä maannut vaalensininen itäromun raato. Mikään markkinointi ei näköjään pysty korjaamaan mielikuvaani.

    2. Kun Skoda uudistui niin mekin ostettiin sellainen järkisyihin vedoten. Loistava auto, mutta vuoden jälkeen vaihdettiin Lexukseen… pelkästään koska Skodan vanha saastunut mielikuva oli niin syvällä aivoissa.

  4. Helkama voisi lisätä ”Suomen varastetuin pyörä” -mainokseen jotakin poliittisesti korrektia ilman että mainoksen viesti vesittyisi liian pahasti.

    Esim toisivat markkinoille version jossa on kiinteästi asennettuna naurettavan vahva lukko ja/tai GPS seurantalaite. Tai sitten voisivat tarjota jotakin ”Jopo Care” -vakuutusta varkauksien varalle.

  5. Joskus menneinä vuosina kommunismin ’kulta-aikana’ eräs ystäväni kertoi että Skoda on itse asiassa lyhenne sanoista Sortoa, Kurjuutta,Orjuutta, Diktatuuria ja Anarkiaa.

  6. Kellovalmistaja Hublot käytti juuri samaa ideaa kun Bernie Ecclestonelta varastettiin kyseinen rannekello kädestä. Mainoksessa oli kuva Bernien hakatusta naamasta ja teksti ”See what people will do for a Hublot.”

    1. Kiitos JJ, sehän oli aivan mainio esimerkki! Juuri tuollaisesta ajattelusta nyt puhumme.

      Mutta kuten huomaat, näkökulma on ilmeisesti niin insinöörijärjen vastainen (?), että muutamat harvat markkinoijat saavat hyödyntää sitä kaikessa rauhassa myös tulevaisuudessa.

  7. Vaikutukset voisi jakaa kolmeen ryhmään:
    1) osa potentiaalisista asiakkaista tarraisi täkyyn (tätä tietysti halutaan).
    2) Iso osa mainoksen näkijöistä ei ole potentiaalista asiakaskuntaa (ei merkitystä kuinka mainos vaikuttaa)
    3) Turvallisuushakuisille asiakkeille tämä olisi kauppaa hidastava asia.

    Luulen että Jopon brändillä tuo kolmosryhmä on liian iso jotta sitä uskallettaisiin kokeilla.

    1. Tekoälyn ja kohdennetun mainonnan aikakautena mielestäni ei ole kovin hyvä perustelu. Kuka tänäpäivänä enää mainostaa yhdellä mainoksella kaikille?

      1. Ei kai kukaan ole sanonut, että Jopoa pitäisi mainostaa vain yhdellä mainoksella.

        Mutta vielä kiinnostavampaa on se, että millaisia viestejä olit sitten ajatellut tykittää sen tekoälyn ja kohdennetun mainonnan avulla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Esimerkkejä asiakkaille painetuista Natua-paidoista
Jari Parantainen

Mikä tässä paitakaupassa mättää?

Monilahjakkaiden yrittäjien täytyy näköjään aina häröillä kaikenlaisiin sivubisneksiin. Tällä kertaa se on t-paitojen painatusbisnes. Kerro mielipiteesi: mitä puutteita löydät Natua-verkkokaupasta?

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.