Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Esimerkkejä asiakkaille painetuista Natua-paidoista

Mikä tässä paitakaupassa mättää?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Miitre, Miika ja Ilari ovat pyörittäneet pientä Sissy-nimistä mainostoimistoa Helsingin Huopalahdessa jo vuosia. Tapasimme ensimmäisen kerran vuonna 2013, kun olin myynyt Noste-suolakaivos-tuotteistusprojektin Lönnbergin kirjapainolle.

Tapani mukaan ehdotin, että myös asiakkaani mainostoimisto osallistuisi hankkeeseemme. Niinpä trio marssi paikalle, ja hyvä niin. Heput ylittivät odotukseni, ja projektista seurasi paljon hyvää kaikille osapuolille.

Mutta kuten niin usein, monilahjakkaiden yrittäjien täytyy näköjään aina häröillä kaikenlaisiin sivubisneksiin.

Miitre otti hiljattain yhteyttä. Olivat kuulemma polkaisseet pystyyn uuden liiketoiminnan nimeltään Natua. Se myy painettuja, vastuullisesti tuotettuja t-paitoja verkossa.

Nimi on pöllitty maapallon toiselta puolen:

”Natua on myös pieni kylä Fidzin saariryhmässä Vanua Levu -saarella, Savusavu-lahden rannalla. L 16°43’37.8″S P 179°09’30.9″E”

Äijät pyysivät verkkokaupastaan palautetta. Mutta koska olen niin tärkeä ja kiireinen henkilöbrändi, en tietenkään ehdi auttaa ihan kaikkia pyytäjiä.

Kokeilenpa siis ulkoistaa taas tämänkin homman.*

Tiedän kokemuksesta, että Sissyn / Natuan porukka kestää suoraa puhetta. Jos siis ehdit ja viitsit, käy vilkaisemassa, miltä Natua-verkkokauppa näyttää.

Tykitä konkreettisia korjausehdotuksia & kehitysideoita – tai kerro muuten vain ensivaikutelmistasi.


* En saa tästä mitään salaisia palkkioita tai muuta hyötyä. Kunhan ajattelin jeesata näitä reippaita nuoria yrittäjiä.

21 vastausta

  1. Kaiken kaikkiaan hieno yritys ja hyvät, toimivat sivut. Eettisyys ja vastuullisuus tulevat hyvin esille. Tuotteista saa laadukkaan kuvan. Pari juttua voisi vielä kenties kehittää: aloitusnäkymä ei vakuuta brändin rakentamismielessä ja tarina loistaa poissaolollaan.

    1. Pekka, kiitos kommentistasi!

      Jäin aprikoimaan, mitä konkreettisesti tarkoitit sillä, että ”aloitusnäkymä ei vakuuta brändin rakentamismielessä”.

      Mutta tarinasta sen verran, että itseäni ainakin kiinnostaisi aina tietää yrittäjien taustoista. Keitä he ovat? Mitä muuta he ovat tekevät / ovat tehneet? Miksi he päättivät lähteä tällaiseen bisnekseen?

    2. Kiitos Pekka ja Jari! Kyllä tässä aletaan kallistumaan vakavasti erilaisen etusivun suuntaan. Tuotteet ja laskurit täytyy saada etusivulle. Samoin kun johdattelu tarinaan, joka kaipailee myös jonkin verran parantelua. Seuraavan ja paremman version valmistuttua palaan tänne uuden kommentin kera, niin katsotaan uuden version kera, olemmeko pystyneet parantamaan etusivua. Kädet saveen vaan! 🙂

  2. Hintojen puuttuminen jarruttaa ostopäätöksen tekemistä. Hinnat voisivat olla emme ole halvin lupauksen ja referenssikuvien takana.

      1. Kun tuo hintalaskuri tuodaan paremmin esille niin eipä tule muuta selvää puutetta esille. Sivusto sisälsi oikeasti mielenkiintoista tietoa painetuista paitatuotteista yleisesti ja yrityksen tarjonnan näkökulmasta. Jatkossa osaan kiinnittää oikeisiin asioihin huomiota, kun tällaisia hankintoja teen.

      1. Kuten muistanet, tätä hintalaskuria mäkin jo silloin aiemmin halusin nostaa etusivulle. En ole siis mielipiteineni ainoa. Mutta jep,hyvää työtä kuten olenkin tottunut teiltä toki näkemään. Respect.

        1. Kimmo, mitä mieltä olet paitojen hinnoista? Eivätkö ne ole selvästi liian halpoja?

          Ainakin itselleni tulee heti fiilis, että hiukan yli kympin hintainen paita ei voi olla kovin erityinen. Eikä se ole missään linjassa sen kanssa, miten laadukas ja ekologinen tuote ilmeisesti on.

          Ymmärrän tietysti, että kilpailu on kovaa. Mutta kyllä sen pitäisi antaa hinnoitteluvaraa, jos tuote erottuu kilpailijoista edukseen.

          Vertailun vuoksi: kun itse ostin viimeksi (pikee)paitoja firmalleni, maksoin niistä nelisenkymppiä kappaleelta. Toki paidan rintamukseen oli brodeerattu Noste-logo, mutta siinä kaikki.

        2. Totta. Kyllä tämä huutaa parannusta. Pitää tehdä tuotegridien yhteydessä toimivat sliderit, jotka tuovat hinnat tuotekorttien yhteyteen. Näin käyttäjä näkee yhdellä silmäyksellä kaikkien hinnat jo tuotegridistä. Ei tarvitse enää avata tuotekorttia ja skrollata laskuriin. Sama blokki pitää nostaa myös etusivulle.

  3. Tässä muutama kommentti etusivusta. Ensivaikutelma on klassisilla Postin väreillä brändätty painotalon cms-sivu. Tavoitteena on varmasti myydä tuotteita ja vieläpä visuaalisia sellaisia, joten nostaisin ne ihan kärkeen. Sininen printti on ihan hieno, mutta siitä ei käy ilmi mitä myydään ja valkoinen teksti ei erotu kovin hyvin. Päänavigaatiossa on vähemmän tärkeitä linkkejä viemässä huomiota (esim. UKK, yritysinfo, Blogi). Tuotteita halutaan myydä, joten navigaatio sen mukaiseksi. Pähkinänkuoressa: enemmän verkkokauppaa, vähemmän yritys-sivustoa. Hyvää on se, että nuo selling pointit (Ilmainen toimitus, Nopea tarjous jne.) on nostettu esiin.

    1. Kiitos Janne! Samankaltaisia ajatuksia, kuin monella muulla, keneltä olemme kysyneet palautetta. Alamme pikkuhiljaa tiedostamaan tämänkin ongelman, johon pitää lähiaikoina puuttua. Kun muutokset on jossain vaiheessa tehty, palaan tänne kommenttikenttään linkin kera, niin voit kommentoida myös seuraavaa versiota.

  4. Hyvä sivusto, pidän kovasti ideasta!

    Voisiko tuohon lisätä ihan suoran ”osta” napin vai pitääkö tuo aina mennä tarjouspyynnön kautta?

    1. Kiitos Tumpe! Jarin oppeja monessa projektissa käyttäneenä Osta-nappi on ollut meillä mielessä jo pitkään ja myös aiemmalla verkkosaitillamme. Kustomoiduitujen t-paitojen tapauksessa törmäsimme valitettavasti moneen käytännön muuttujaan, jonka vuoksi se ei vielä ole ollut mahdollista (lue: meidän rahat eivät vielä riittäneet kaikkien haasteiden ratkaisemiseen 😉 ) …Mutta kenties jonakin päivänä vielä 🙂

  5. SEO-näkyvyys on auttamattoman huono ja sivusto ei löydy Googlen luonnollisten hakutulosten ensimmäiseltä relevanteilla hakusanoilla. Sivu kaipaa teknisiä sekä sisällöllisiä korjauksia – näillä yleensä hyvä vaikutus yleiseen käytettävyyteen. Itse aloittaisin siis sivuston optimoinnista hakukone- ja käyttäjäystävällisemmäksi.

    Tuotteet kyllä näyttävät tosi laadukkailta ja hyvännäköisiltä ja siksi korkealaatuisuus saisi näkyä sivuilla vahvemmin tyylikkäämpien visujen avulla.

  6. Terve!

    Nopsa ensivaikutelma:
    – Mietin ovatko värit parhaat mahdolliset ekologisuuden viestinnän kannalta? Toisaalta muuten ekologisuus tulee hyvin esille kaikessa, plussaa siitä.
    – Yritin löytää hintaesimerkkiä jostakin, mutta en heti löytänyt ja luovutin. Voi olla että en jaksaisi pyytää edes tarjousta, ellei ole mitään hintahaarukkaa, että sopisiko ollenkaan omaan budjettiin. Ymmärsin toisaalta kyllä, että hinta riippuu monesta seikasta. (Ahaa, tuosta hinta-asiasta olikin puhe jo tuossa yllä, hyvä)
    – Asiantuntemus välittyy hyvin.
    – Tekstien perusteella tuli kuva että olette nimen omaan t-paitapaino, ja yllätyin kun näin muita vaihtoehtoja itse tuotteissa.

  7. SEOon liittyen – referenssit
    – Ne aukeaa nyt omaan ”layeriin” mikä on käytettävyyden ja ainakin SEOn kannalta huono => niillä ei ole omaa URLia ja niihin ei voi ländätä suoraan hakukoneesta (eikä ne taida edes löytyä Googlesta!)
    – Referensseissä kannattaisi kirjoittaa muutama lause myös siitä firmasta kenelle ne on tehty => siellä on tunnettuja ja ”katu-uskottavia” firmoja asiakkaina => SEO-efekti
    – SEO:sta yleisesti: nyt ”t-paita painatuksella” Natua tuli minulla vasta 3. tulossivulla…

    Etusivu
    – Vähän aneeminen, ei houkuta kauheasti jatkamaan ja etenkin herokuva on aika abstrakti, ei tarjoa paljoa informaatiota tuotteista tai palvelusta
    – Hinnat / hintalaskuri heti etusivulle => nyt pitää tehdä aika monta klikkiä ennen kuin näkee edes ”alkaen”-hinnat. Pitää muistaa että ”jokainen klikki on liikaa”

    (havainnot tehty deskarilla)

    1. Kiitos Aki! Referenssiosion tekninen puoli pitää ehdottomasti korjattava. Juuri kuten totesit. Katsotaan tuleeko etusivulle eloa, kun hintalaskuri saadaan myös paremmin esille.

  8. Huvikseen katsoa 2022, hintataso näemmä jätetty täydelliseksi kysymysmerkiksi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.