Sormet ristissä

Suomalainen olettaa, että takuu on tyhjää puhetta

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Olin juuri hypännyt autoon, kun puhelin soi. Asiakkaani siellä kyseli kainosti, olinko kenties eksynyt matkalla.

Totta kai oli saman tien selvää, että jotain oli mennyt pieleen. Kello oli kolme minuuttia yli 12. Hän siis oletti, että meidän olisi pitänyt tavata kahdeltatoista.

Eihän siinä muuten mitään, mutta kun olin merkinnyt kalenteriini, että koulutus alkaisi vasta yhdeltä. Yleisöni kuulemma istui jo valmiina odottamassa esitystäni.

[Listaa tähän kaikki suomenkieliset, painokelvottomat ärräpäät]

Navigaattorin mukaan matka Pasilaan kestäisi puolisen tuntia.

Pyysin hätäisesti anteeksi. Ehtisin perille navigaattorin mukaan 35 minuuttia myöhässä. Sitten survoin sähköpedaalin lattiaan.

Olen vetänyt koulutuksia 1990-luvun puolivälistä saakka. En enää ole pysynyt laskuissa, mutta yli tuhat niitä on kertynyt joka tapauksessa.

Olen myöhästynyt vain kerran, joskus vuosikymmenen vaihteessa. Olin kyllä hyvissä ajoin liikkeellä, mutta Pendolino juuttui lumimyrskyssä hankeen. Tampereelle saavuin lähes kaksi tuntia myöhässä.

Onneksi kyse oli koko päivän tilaisuudesta. Ohjelma ei mennyt edes pahasti sekaisin. Järjestäjä vain siirsi esitykseni aamupäivästä iltapäivään.

Mutta tällä kertaa oli turha syyttää mitään luonnonilmiötä tai ylipääsemätöntä estettä.

Olin ihan omin kätösin näpytellyt kalenteriini, että koulutus alkaisi klo 13. Kaikissa sähköposteissa – ja omassa tarjouksessanikin – oli kyllä koko ajan puhe klo 12:sta.

Asiakkaani porukka suhtautui mokaani armeliaasti. Sessiomme sujui lopulta oikein mukavasti. Totta kai jouduin tiivistämään ohjelmaamme. Mutta tuskinpa kukaan ajatteli, että mitään oleellista jäi käsittelemättä.

Jälkikäteen törmäsin hiukan hämmentävään yksityiskohtaan.

Kerroin nimittäin jo heti sessiomme aluksi, että palvelullani on rahat takaisin -takuu. Totesin myös, että tässä tapauksessa virheeni oli härski. En missään tapauksessa lähettäisi koulutuksesta laskua lainkaan.

Vaikutti kuitenkin siltä, ettei yleisöni oikein uskonut, että olin vakavissani. Päättelen sen esimerkiksi tilaajalta jälkikäteen saamastani sähköpostista:

”Saisimmeko laskuun pienen ´myöhästymisalennuksen´? 😉”

Päädyinkin lähettämään asiakkaalleni laskun, jossa oli vain kaksi riviä:

Lähetin laskun, jossa oli kaksi riviä. Ensin koulutuksen hinta (2850 euroa + alv) ja sen jälkeen takuuhyvitys (-2850 euroa + alv). Loppusumma siis yhteensä nolla euroa.
Lähetin laskun, jossa oli kaksi riviä. Ensin koulutuksen hinta (2850 euroa + alv) ja sen jälkeen takuuhyvitys (-2850 euroa + alv). Loppusumma siis yhteensä nolla euroa.

Toivottavasti tuo konkretisoi asian riittävän yksiselitteisesti.

Suomalaiset ovat selvästi tottuneet siihen, että moni (muka tömäkkä) takuu on pelkkää tyhjää puhetta.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

9 kommenttia

  1. Oletko koskaan kuullut kenenkään yrittäjän sanovan vastaavassa tilanteessa: ”Mutta siitähän aiheutui minulle kuluja”? Sitten tingitään kympeistä tai satasista samalla kun maine rapisee asiakkaan silmissä. Tapauksessasi todennäköisesti investoit vajaa kolme tonnia, jonka saat parissa vuodessa 10-kertaisena takaisin.

    1. Jokainen meistä tietysti tietää, miten tunnelma happanee sekunnissa heti, kun myyjä alkaa vesittää takuulupaustaan.

      Sitä paitsi olen paasannut takuuasioista vuosikausia lähes jokaisessa koulutuksessa muille. Nyt ei enää ole sellaista vaihtoehtoa käytännössä, että itse alkaisin venkoilla pätkääkään missään tilanteessa. 😀

  2. Veikkaus:

    Asiakas on saamastasi laskusta entistä enemmän ymmällään. Parhaassa tapauksessa soittaa ja kysyy tarvitseeko lasku maksaa, mutta veikkaan että maksaa laskun varmuuden vuoksi ja odottaa Sinun suorittavan hyvityksen.

      1. …varsinkin kun olet myöntänyt takuuhyvityksiä -1 kappaletta. Toki tuokin merkitsemistapa toimii matemaattisesti, mutta saanee asiakkaan aivot entistäkin pahempaan umpisolmuun. Voinet tosiaankin odottaa hämmentynyttä tiedustelua tai varmuuden vuoksi tehtyä suoritusta.

        Hienoa toimintaa joka tapauksessa, iso peukku siitä!

    1. Takuuhommaa palveluiden kohdalla jotkut eivät meinaa millään käsittää. Hieman myöhemmin iso osa kertoi rahat takaisin takuun olleen iso tekijä, kun valitsivat palvelun tarjoajan. Monella on käsitys ettei takuuta voisi antaa palveluille. Kyllä voi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

lehdon-kirittaja-koulutus
Jari Parantainen

Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen johti 100-kertaiseen nopeuteen

Lehdon Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen on vuoden tärkein projektini. Hankkeen tuloksena syntyi projektimalli, jonka ansiosta toimitilan suunnittelutyö nopeutuu jopa satakertaiseksi perinteiseen tapaan verrattuna. Rakennus ehtii tuottaa jopa

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.