Search
Close this search box.

Miten tuotteistaminen parantaa yrittäjän jaksamista?

Riikka Nurmi
Riikka Nurmi
Olen napakka tuotteistamisen ja viestinnän kirkastaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen, hinnoittelu ja toimitusten sujuvoittaminen. [email protected] ✆ 040 501 7510

Yrittäjän hyvinvointia ruokkivat innostus ja kuuluisa yrittäjän vapaus. Yrityksen tyhjenevä kassa, kasvavat kustannukset tai väärään suuntaan menevä myyntikäyrä luovat puolestaan extra painetta. Kylmäsoitto kangistaa kokeneenkin yrittäjän. Hyvin hanakasti yrittäjä tarttuu kaikkiin tarjottuihin mahdollisuuksiin ja toteaa, että ”tottahan toki tämäkin meiltä onnistuu”.

Pikkuhiljaa yrityksen asiakaskunta on yhä kirjavampaa, markkinointi ja myynti yhä tehottomampaa. Yrittäjä kokee riittämättömyyttä. Aika kuluu tarjousten turaamiseen, räätälöintiin, keskinkertaisen palvelun toimittamiseen ja virheiden korjailuun.

Kuulostaako tutulta? Jos, niin tarvitset työhösi ohjenuoran ja johtoajatuksen. Apua löytyy tuotteistamisesta.

Miten tuotteistaminen parantaa jaksamistasi?

Tuotteistaessasi paketoit palvelusi helposti ostettavaksi, markkinoitavaksi ja myytäväksi. Lisäksi palvelusi toimittamisesta tulee sujuvampaa ja kannattavampaa.

Tuotteistaminen tarkoittaa konkretiaa. Päätät, kuka on asiakkaasi ja mitä asiakkaasi ongelmia ratkot. Kun rajaat asiakkaitasi ja tuotteistat palveluvalikoimasi, saat selkeän fokuksen tekemiseen. Tunnistat tärkeät työt ja opit sanomaan EI.

Tuotteistetun palvelun markkinointi ja myynti helpottuvat. Viestisi tavoittavat asiakkaasi oikeissa kanavissa. Selkeä palvelusisältö ja myyntitarinasi erottuvat kilpailijoista edukseen. Asiakas ymmärtää palvelusi hyödyt välittömästi. Selkohinnoittelu ja -sisältö sekä mahdollinen takuu lievittävät ostamisen pelkoa. Voit päästä eroon työläästä tarjousvaiheesta jopa kokonaan.

Tuotteistaessa palvelusi sisältö ja myös sen toimitusvaihe tehostuvat. Pääset eroon arjessa kuormittavista “jokainen asiakas on erilainen” ja “ihan kaikki on mahdollista” -tyyppisistä räätälöinneistä. Tasalaatuinen ja nopeampi palveluprosessi pienentää kuluja. Hiljalleen palvelusi alkaa monistua kannattavasti. Virheet, hukka ja stressaava säätäminen vähenevät.

Loppujen lopuksi tuotteistuksen tavoitteena on kasvattaa palvelun kate-euroja. Lisätä tuottoja ja pienentää kuluja yhtä aikaa. Näin saat kasvatettua myyntiä ja vähennettyä taloudellisesta tilanteesta aiheutuvaa uhkaa jaksamisellesi ja hyvinvoinnillesi.

Lue alkuperäinen kirjoitus Fokusoi tekemistä, lisää myyntiä ja paranna jaksamistasi – tuotteista palvelusi. Blogikirjoitus on kirjoitettu osana yhteistyötä Work goes happy:n kanssa. Work goes happy järjestää Suomen suurimpia työelämän kehittämiseen ja työhyvinvointiin keskittyviä tapahtumakokonaisuuksia ja välittää parempaa työelämää kehittäviä asiantuntijapalveluita.

Yksi vastaus

  1. Kumpi sanoo enemmän; se, että kommenteissa on kusinen linkki vai se, että sitä ei ole poistettu?
    Sissimarkkinointi on hienoa, mutta linkkispämmäys ei.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Tuotteistaminen ennen verkkosivu-uudistusta
Riikka Nurmi

Tuotteistajan vinkit verkkosivu-uudistukseen

Tuotteistaminen varmistaa verkkosivu-uudistuksessa, että verkkosivustosi ja markkinointiviestisi puhuttelevat asiakasta ja saat enemmän kauppaa. Millaisilla laseilla omaa palveluvalikoimaa ja verkkosivua kannattaisi tarkastella ennen uudistusta?

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.