Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Viritä asiakkaasi kanavalle

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Et pysty myymään ratkaisuasi, jos et saa asiakasta ensin kuuntelemaan. Jotta saat hänen huomionsa, joudut ensin virittäytymään hänen kanssaan samalle kanavalle. Miten se tapahtuu käytännössä?

Klassisia maastoautoja valmistava Land Rover haki Etelä-Afrikassa itselleen uutta mainostoimistoa. Se pyysi perinteiseen tapaan, että tehtävästä kiinnostuneet laatisivat mainosehdotuksia.

TBWA-ketjun paikallinen toimisto päätti toimia vastoin päämiesehdokkaan toivetta. Se ei aikonut haaskata aikaansa näytteiden pusaamiseen.

Kun autotehtaan edustajat saapuivat vierailulle, he ällistyivät. Kaikki parkkiruudut olivat jo täynnä – kahta paikkaa lukuunottamatta. Ne taas olivat täynnä hiekkaa, kiviä ja rojua.

Viesti tuli vieraille selväksi. He pysäköivät maasturinsa kasan päälle.

TBWA sai tilin. Se oli osannut virittäytyä asiakkaan aallonpituudelle.

Työskentelin opiskeluaikoina tuotekehitysprojekteissa yhtäjaksoisesti viiden vuoden ajan lähes vuorokaudet läpeensä. Pisimmillään istuin työtuolissa 18 tuntia putkeen, kunnes huomasin, että nyt ehkä kannattaisi vierailla wc:ssä. Ja vettäkin voisi juoda. Mopo pääsi siis keulimaan pahan kerran.

Sitten eräänä päivänä Insinööriuutisissa (nykyisin Tekniikka & Talous) oli työpaikkailmoitus. Sen otsikko oli yksinkertaisesti "Oletko kyllästynyt projektiputkeen?"

"KYLLÄ! Olen kyllästynyt! Olen oikeastaan ihan helvetin kyllästynyt projektiputkeen!", totesin siltä seisomalta.

Muutamia viikkoja myöhemmin olin vaihtanut työpaikkaa. Työnantajani oli nimittäin osannut virittäytyä kanssani samalle kanavalle. Viesti oli hyvin yksinkertainen. Mutta se osui niin suoraan maaliinsa kuin ikinä mahdollista.

No okei, myönnetään: ehkä myös ilmoituksessa luvattu työsuhdeauto vaikutti jonkin verran köyhän teekkarin päätökseen.

Monet markkinoijat kuvittelevat, että mölyäminen ja meuhkaaminen olisi paras keino saada asiakas kuuntelemaan. Mitä enemmän ja isompia mainoksia, sen parempi.

Mutta eihän se toimi. Päättäjä päinvastoin jättää mölyapinat huomiotta. Muuten meteli ja kohina kasvaa sietämättömäksi.

Isottelun sijaan suosittelen, että virittäydyt asiakkaasi kanavalle. Puhu hänelle tutusta ongelmasta. Kun asia on riittävän tärkeä, viestisi uppoaa varmasti. Silloin hän on valmis uhraamaan hetken aikaansa siihen, että voit esittää myös ratkaisua.

Vaikka olisit miten tunnustettu spesialisti, osaamisesi on vasta puoli voittoa. Se johtuu siitä, että asiantuntemuksesi vuoksi osaat vasta ratkaisun. Mutta tunnetko asiakkaasi ongelman?

Jokaisen asiantuntijan olisi hyödyllistä tehdä joskus eläessään myös
jotain aivan oikeaa työtä. Vasta silloin hänellä on mahdollisuus
ymmärtää jonkin toimialan arkisia murheita. Vain silloin hän pystyy virittäytymään asiakkaansa kanssa samalle kanavalle. Sitä ei opi pelkästään koulussa tai
labrassa kökkimällä.

Raivoraittiista tuskin tulee kovin hyvää viinatehtaan markkinointipäällikköä. Alan mies sen sijaan pystyy eläytymään asiakkaansa tilanteeseen. Silloin hän osaa puhua asioista niin, että ostajat alkavat kuunnella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.