Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Hyvitätkö – vai näytätkö keskaria?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Palvelu ei voi toimia sataprosenttisesti koskaan. Epäonnistumiset ovat siis väistämättömiä. Ne olisivat käännettävissä helposti riemuvoitoiksi. Silti isotkin yritykset kitsastelevat järjettömillä tavoilla.

Vaimoni osti Fazerin mustikkapiirakoita. Maku oli myrkyllinen. Ei muuta kuin yhteys Fasun asiakaspalveluun. Pyysivät eineet tarkempiin tutkimuksiin. Piirasta pakettiin ja postiin.

Kului pari viikkoa. Saapui kirje. Siinä todettiin, että raaka-aineiden annostelu oli mennyt pieleen. Mukana tuli tuotehyvityskortti. Sillä saisimme kaupasta ruisleivän, sämpylää ja pullapitkon.

Eräs asiakkaani kertoi, että juomapullossa oli ollut hometta. Hyvitykseksi hän oli saanut seitsemän euroa ja risat.

Helsingin Sanomat kirjoitti taloussivuillaan 11.12.2005 lukijasta, joka oli löytänyt lenkkipolulta Visa Electron -kortin. Hän palautti sen Nordeaan. Pian tilille napsahti löytöpalkkioksi peräti 3,50 euron jymy-yllätys. Purnaus sai pankin korottamaan palkkiota vielä 50 sentillä.

EU-parlamentti päätti, että vuoden 2009 lopussa yli tunnin myöhästyneen junan matkustajille on korvattava neljännes lipun hinnasta. Kahden tunnin viive oikeuttaa jo 50 prosentin hyvitykseen.

Taloussanomissa 27.9.2007 lainsäädäntöneuvos Antti Leinonen oikeusministeriöstä totesi, että Suomi saattaa pyytää lykkäystä. Asiakkaille ei tarvitsisi ryhtyä maksamaan korvauksia mielipahasta, koska siitä voisi olla virkamiehelle vaivaa.

VR:llä onkin ollut tapana korostaa, että se on tulee vastaan vain, jos myöhästyminen on aiheuttanut asiakkaalle ylimääräisiä kuluja. Lisäksi kyykytettävän on pystyttävä osoittamaan tappionsa tositteiden avulla. Tunnelmat ovat kannustavat kuin käräjäoikeudessa.

Mitä tapahtuisi, jos VR päättäisi siirtää osan mainoksissaan pyörivien kivipatsaiden animaatiokuluista yllättäviin hyvityksiin?

Pettynyt matkustaja saisi asemalaiturin viereen limusiinin, jonka takapenkillä odottaisi Stockmannin muhkea herkkukori. Kuljettaja kärräisi asiakkaan mihin ikinä tämä olikaan menossa.

Syntyisikö legendoja? Purisiko paremmin kuin tv-mainonta? Maksaisiko mitään verrattuna yhtiön yli miljardin euron liikevaihtoon? Millainen maine VR:lle alkaisi rakentua?

Jos hyvität munauksesi, hyvitä sitten niin että tuntuu. Säälittävä kitsastelu on pahempaa kuin jos näyttäisit palkanmaksajallesi keskisormea. Osoita asennetta, niin saat ikuisen asiakkaan.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

2 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

noste_sissit_748-copyright
Jari Parantainen

Nordea jahtaa tosi tyhmiä terroristeja

Nordean asiakas purnasi Hesarissa (23.11.2016), että pankki oli tentannut hänen tallettamansa käteisen alkuperää. Puhelimitse asiaa ei voitu hoitaa. Kamreeri oli komentanut alamaisensa konttorille kuulusteltavaksi nenätysten. Pari päivää

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Haluan Talouselämä-lehteni taksilla

Nyt on katumme postilaatikot ryhmitelty neljän boksin ryppäiksi, jotta jakajan olisi helpompi jättää hommansa hoitamatta. Talouselämä- ja Tekniikka & Talous -lehdet tulivat taas kerran perille

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Tarjoilen vapaaehtoista pakkoa

Kaltaiseni kokenut kosmopoliitti ja kielinero pääsee tietysti tutustumaan kansainvälisiin bisneskäytäntöihin alvariinsa. Piipahdin vaimoni kanssa hiljattain Itävallassa. Wienissä törmäsimme ilmiöön, jollaiseen ei sorru edes Manhattanilla suhaava

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action