Jos asiakkaat vuodesta toiseen haluavat varastaa hotellin aamiaiselta, eikö se ole selkeä vihje? Yrittäjän olisi helppo erottua, kun hän vastaisi tuohon ilmeisen polttavaan tarpeeseen.

Napostelin perjantaina aamiaista Hotelli Ilveksessä Tampereella. Oikealla etuviistossa istui tosi nälkäinen nainen. Hän oli jo tovin ahtanut apetta naamariinsa. Mutta silti pöydällä oli vielä jäljellä neljä isoa sämpylää ja leikkeleitä.

Alkoi tavallinen näytelmä. Kun tarjoilijat siivosivat paikkoja kauempana, nainen pakkasi täytteitä sämpylöiden väliin. Jos henkilökunta pyöri lähellä, hän lueskeli lehteä ja tankkasi kahvia.

Varttitunnissa kiemurtelu alkoi tuottaa tulosta. Eväät alkoivat olla valmiina lautasliinoista kasatussa paketissa. Vielä pari pullaa kyytipojaksi.

Valitettavasti nyytti oli kasvanut jo niin isoksi, ettei se enää mahtunut edes liki hehtolitran vetoiseen vihreään käsilaukkuun. Lopulta varkaan oli vain pakko kahmaista koko komeus syliinsä ja ampaista ulos ravintolasta.

Sama kuvio toistunee jokaisessa hotellissa joka aamu. Joukossa on aina joku, joka haluaa aamupäivän eineet mukaansa. Luvassa on muka luovia koreografioita. Naapuripöydissä istuvat saavat viihdettä ja naureskeltavaa. Henkilökunta ei ole huomaavinaan.

Mietiskelin, miten kaavoihin kangistuneita hotellit ovat. Kaikki kopioivat kaikkia muita. On langatonta verkkoa, saunaa ja uima-allasta, kuntosalia, parkkihallia, aamiaista, minibaaria jne. Täsmälleen sama kokonaisuus löytyy jokaikisestä paikasta hiukan yli tai alle satasella vajaaksi vuorokaudeksi.

Entä jos jokin hotelli alkaisi tarjota eväitä itsepalveluna mukaan? Ravintolassa olisi paikka, jossa jokainen saisi nikkaroida aamiaistarvikkeista itselleen mieluisan lounaspaketin ilman eri maksua.

Hotelli tarjoaisi jokaiselle asiakkailleen pahvirasian, jonka saisi lastata täyteen sämpylöitä, pullaa, keksejä ja hedelmiä. Kyytipojaksi olisi tarjolla vesipulloja ja lapsille mehuja.

Alkaisiko tuollainen hotelli erottua markkinoilta?

Lopulta kyse on vain hinnoittelusta. Esimerkiksi Restelin omistama Golden Rax Pizzabuffet -ketju on toiminut syö ja juo niin paljon kuin
haluat -periaatteella jo vuodesta 1994.

Vaikka asiakaskuntaan kuuluisi muutama aivan mahdoton suursyömäri, he eivät heilauta pitkän aikavälin keskiarvoja sinne taikka tänne. Miksei hotelli voisi soveltaa samaa ideaa?

Vai kävisikö niin, ettei luvallinen lounas maistuisi läheskään niin hyvältä kuin varastettu?

Jos pölli tästä -lounaspaketti ei vielä riittäisi, voisihan ketju
lisätä saitureille tarkoitettuja houkutuksia. Asukas saisi esimerkiksi
tyhjentää minibaarinsa ilman eri veloitusta.

Liittyykö bisnekseesi kaikkien tuntemia lieveilmiöitä? Eikö asiakas (eli ihmisluonto) muutu, vaikka niin haluaisit? Voisitko kääntää kirotun riesan kilpailueduksesi?