Yhdysvalloissa on syntynyt uusi bisnes perinteisten lääkäriasemien katveeseen. Uudet pikalääkäripalvelut tuottavat paljon perinteistä mallia tyytyväisempiä asiakkaita.

Pikalääkäribisnes kasvaa USA:ssa kuin pullataikina. Apteekin nurkasta tai ostoskeskuksen käytävältä löytyy yhä useammin pikaklinikka, jonne ei tarvitse jonottaa. Hinnat ovat edulliset, tyypillisesti puolet vastaavasta lääkäriaseman taksasta.

Itse asiassa kyse ei ole lainkaan lääkäristä. Sen sijaan koulutettu
hoitaja käyttää tietokoneelle rakennettuja diagnoosipolkuja. Hän haarukoi
järjestelmällisesti asiakkaansa vaivan. Lisäksi hän tallettaa potilaan historiatiedot tietojärjestelmään.

Vain noin 7 % tapauksista on sellaisia, että hoitaja joutuu lähettämään potilaan lääkärin luo tai ensiapuun.

Nämä pikapalvelut on tietenkin tarkoitettu flunssan, sääskenpuremien ja muiden vastaavien pienten ongelmien hoitamiseksi. Reseptit uusitaan ja rokotteet pistetään. Sellaisissa tapauksissa kalliin lääkärin aika menisikin harakoille.

Usein asiantuntijat ovat sitä mieltä, ettei (mitään osaa) heidän osaamistaan ole mahdollista tuotteistaa. Tässä on jälleen esimerkki päinvastaisesta. Vaikka spesialistit mitä väittäisivät, hyvin ohjeistettuna ainakin helpoimmat rutiinityöt onnistuvat kyllä muiltakin.

Perinteistä bisnestä pyörittävät lääkärit ovat tietenkin nousseet vastarintaan. Heidän mielestään potilasturvallisuus saattaa vaarantua.

MinuteClinic-ketjun toimitusjohtajan Michael Howen tausta on kuvaava: hän on työskennellyt aiemmin kahden eri pikaruokaketjun johdossa. Howe on tuonut myös nykyiseen työpaikkaansa hampurilaispaikkojen klassisia kilpailukeinoja.

Ostaminen on helppoa, palvelu pelittää ja hinnat ovat selkeät. Aikaa ei tarvitse varata etukäteen. Käynti hoituu alusta loppuun 15 minuutissa.

MinuteClinicin lupaus puree: "You’re sick. We’re quick."

Potilaat ovat tyytyväisiä. Puolet tulevat tutun suosituksesta. Noin 40-45 % on vakioasiakkaita. Reklamaatioita kertyy vain neljässä tapauksessa jokaista kymmentätuhatta hoitokertaa kohti.

Voisitko irroittaa toimialasi tyypillisestä liiketoimintamallista yksinkertaisimmat työt omaksi bisneksekseen? Se osuus on yleensä mahdollista myös tuotteistaa monistuvaksi palveluksi.

Lähteet: Healthcare NBIC , Fast Company September 2007