Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Pikalääkäri apteekin nurkassa

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS
Kymmenen sivun myyntiesitys -koulutus vantaalla 11.2.2020
Mikä tahansa myyntiesitys mahtuu 10 sivuun ilman, että ne ovat edes täyteen ahdettuja.
KOULUTUS

Yhdysvalloissa on syntynyt uusi bisnes perinteisten lääkäriasemien katveeseen. Uudet pikalääkäripalvelut tuottavat paljon perinteistä mallia tyytyväisempiä asiakkaita.

Pikalääkäribisnes kasvaa USA:ssa kuin pullataikina. Apteekin nurkasta tai ostoskeskuksen käytävältä löytyy yhä useammin pikaklinikka, jonne ei tarvitse jonottaa. Hinnat ovat edulliset, tyypillisesti puolet vastaavasta lääkäriaseman taksasta.

Itse asiassa kyse ei ole lainkaan lääkäristä. Sen sijaan koulutettu
hoitaja käyttää tietokoneelle rakennettuja diagnoosipolkuja. Hän haarukoi
järjestelmällisesti asiakkaansa vaivan. Lisäksi hän tallettaa potilaan historiatiedot tietojärjestelmään.

Vain noin 7 % tapauksista on sellaisia, että hoitaja joutuu lähettämään potilaan lääkärin luo tai ensiapuun.

Nämä pikapalvelut on tietenkin tarkoitettu flunssan, sääskenpuremien ja muiden vastaavien pienten ongelmien hoitamiseksi. Reseptit uusitaan ja rokotteet pistetään. Sellaisissa tapauksissa kalliin lääkärin aika menisikin harakoille.

Usein asiantuntijat ovat sitä mieltä, ettei (mitään osaa) heidän osaamistaan ole mahdollista tuotteistaa. Tässä on jälleen esimerkki päinvastaisesta. Vaikka spesialistit mitä väittäisivät, hyvin ohjeistettuna ainakin helpoimmat rutiinityöt onnistuvat kyllä muiltakin.

Perinteistä bisnestä pyörittävät lääkärit ovat tietenkin nousseet vastarintaan. Heidän mielestään potilasturvallisuus saattaa vaarantua.

MinuteClinic-ketjun toimitusjohtajan Michael Howen tausta on kuvaava: hän on työskennellyt aiemmin kahden eri pikaruokaketjun johdossa. Howe on tuonut myös nykyiseen työpaikkaansa hampurilaispaikkojen klassisia kilpailukeinoja.

Ostaminen on helppoa, palvelu pelittää ja hinnat ovat selkeät. Aikaa ei tarvitse varata etukäteen. Käynti hoituu alusta loppuun 15 minuutissa.

MinuteClinicin lupaus puree: "You’re sick. We’re quick."

Potilaat ovat tyytyväisiä. Puolet tulevat tutun suosituksesta. Noin 40-45 % on vakioasiakkaita. Reklamaatioita kertyy vain neljässä tapauksessa jokaista kymmentätuhatta hoitokertaa kohti.

Voisitko irroittaa toimialasi tyypillisestä liiketoimintamallista yksinkertaisimmat työt omaksi bisneksekseen? Se osuus on yleensä mahdollista myös tuotteistaa monistuvaksi palveluksi.

Lähteet: Healthcare NBIC , Fast Company September 2007

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta
Jari Parantainen

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta

Mistä tuotteistaminen kannattaa aloittaa? No, tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta tietenkin. Käänteinen marssijärjestys antaa projektille lentävän lähdön.

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.