Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Pikalääkäri apteekin nurkassa

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Yhdysvalloissa on syntynyt uusi bisnes perinteisten lääkäriasemien katveeseen. Uudet pikalääkäripalvelut tuottavat paljon perinteistä mallia tyytyväisempiä asiakkaita.

Pikalääkäribisnes kasvaa USA:ssa kuin pullataikina. Apteekin nurkasta tai ostoskeskuksen käytävältä löytyy yhä useammin pikaklinikka, jonne ei tarvitse jonottaa. Hinnat ovat edulliset, tyypillisesti puolet vastaavasta lääkäriaseman taksasta.

Itse asiassa kyse ei ole lainkaan lääkäristä. Sen sijaan koulutettu
hoitaja käyttää tietokoneelle rakennettuja diagnoosipolkuja. Hän haarukoi
järjestelmällisesti asiakkaansa vaivan. Lisäksi hän tallettaa potilaan historiatiedot tietojärjestelmään.

Vain noin 7 % tapauksista on sellaisia, että hoitaja joutuu lähettämään potilaan lääkärin luo tai ensiapuun.

Nämä pikapalvelut on tietenkin tarkoitettu flunssan, sääskenpuremien ja muiden vastaavien pienten ongelmien hoitamiseksi. Reseptit uusitaan ja rokotteet pistetään. Sellaisissa tapauksissa kalliin lääkärin aika menisikin harakoille.

Usein asiantuntijat ovat sitä mieltä, ettei (mitään osaa) heidän osaamistaan ole mahdollista tuotteistaa. Tässä on jälleen esimerkki päinvastaisesta. Vaikka spesialistit mitä väittäisivät, hyvin ohjeistettuna ainakin helpoimmat rutiinityöt onnistuvat kyllä muiltakin.

Perinteistä bisnestä pyörittävät lääkärit ovat tietenkin nousseet vastarintaan. Heidän mielestään potilasturvallisuus saattaa vaarantua.

MinuteClinic-ketjun toimitusjohtajan Michael Howen tausta on kuvaava: hän on työskennellyt aiemmin kahden eri pikaruokaketjun johdossa. Howe on tuonut myös nykyiseen työpaikkaansa hampurilaispaikkojen klassisia kilpailukeinoja.

Ostaminen on helppoa, palvelu pelittää ja hinnat ovat selkeät. Aikaa ei tarvitse varata etukäteen. Käynti hoituu alusta loppuun 15 minuutissa.

MinuteClinicin lupaus puree: "You’re sick. We’re quick."

Potilaat ovat tyytyväisiä. Puolet tulevat tutun suosituksesta. Noin 40-45 % on vakioasiakkaita. Reklamaatioita kertyy vain neljässä tapauksessa jokaista kymmentätuhatta hoitokertaa kohti.

Voisitko irroittaa toimialasi tyypillisestä liiketoimintamallista yksinkertaisimmat työt omaksi bisneksekseen? Se osuus on yleensä mahdollista myös tuotteistaa monistuvaksi palveluksi.

Lähteet: Healthcare NBIC , Fast Company September 2007

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tommi Elomaa

Mikä on ollut paras varastamasi idea?

Pölli Tästä- blogimme täyttää tänään vuosia. Jo 15 vuotta tämä ideavarkaiden apaja on ollut vapaata riistaa kaikille katiskasta kalastaville. Kirjoituksia on hyvän matkaa toista tuhatta ja aiheet ovat käsitelleet kaikkea. Siis ihan kaikkea. Mutta mikä on ollut kaikkien aikojen paras postaus?

Asiakaspoistuman vähentäminen
Tommi Elomaa

Voisiko asiakkaan lähdön estää psykologialla?

Asiakkaita ei tietenkään kannata estää lähtemästä väkisin. Mutta fiksulla suunnittelulla asiakas lähdön sijaan voi ostaa jopa lisää. Törmäsin nerokkaaseen manipulaatioon, joka käytti onnistuneesti mestarimyyjien kahta psykologista vipua. Oma lähtöni pysähtyi kuin seinään.

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.