Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Vain tosi isoille miehille

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Suomestakin löytyy onneksi yrittäjiä, jotka uskaltavat rajata asiakaskuntansa rohkeasti. Tulokset puhuvat puolestaan.

Mainitsin pyörälenkillä ystävälleni, että olin saanut tilauksen kotimaiselta vaateketjulta nimeltään Mr. Big. Se on erikoistunut vaatettamaan miehiä, joiden koko on 56 tai enemmän.

Seppo on lähes kaksimetrinen ja 90-kiloinen korsto. Siksi utelin, mahtoiko liike olla tuttu.

Hän kertoi käyneensä kaupassa kerran. Mutta äijä heitettiin sieltä ulos tyhjin käsin, koska hän oli  liian pieni rimpula!

Hienoa: kerrankin suomalainen yritys, joka valikoi asiakkaansa!

Suurin osa suomalaisista johtajista huolii ostajaksi kenet tahansa ohikulkijan, joka sattuu vahingossa kompastumaan kadulta sisään. Enkä tarkoita vain vaatekauppiaita, vaan muitakin. Harva on valmis sanomaan kenellekään selkeästi ei.

Mr. Bigin omistaja Peter Stormbom on eri maata. Hän on valinnut poikkeuksellisen rohkeasti strategiakseen erikoistumisen. Se on kannattanut.

Yhden miehen firmasta alkanut kuuden liikkeen ketju on viime vuosina Suomen nopeimmin kasvanut muotiin erikoistunut yritys.
Vauhdista huolimatta bisnes on tuottanut mainiosti.

Stormbom keksi liikeidean opiskeluaikoinaan Yhdysvalloissa. Eräs hänen silloinen ystävänsä oli suurikokoinen. Niinpä Stormbomkin sai tutustua isoille ihmisille tarkoitettuihin erikoisliikkeisiin.

Voin vain kuvitella, miten monet ovat luultavasti pitäneet Stormbomia täysin kajahtaneena, kun hän ryhtyi yrittäjäksi – ja vieläpä lama-aikana. "Peter-parka, mahtaako hänelle löytyä edes tusinaa asiakasta koko maasta", he ovat taatusti säälitelleet.

Todellisuudessa firma on ollut alusta asti kasvualalla. Kun elintaso paranee, vatsan ympärys kasvaa tasaisen tappavasti. Asiakaskuntaa tulee koko ajan lisää.

Sitä paitsi monet miehet olisivat todella liemessä ilman Mr. Big -liikkeiden valikoimia ja osaavia myyjiä. Jos sopivaa rättiä ei löydy täältä, sitä tuskin löytyy mistään muualtakaan.

Onko toimialallasi erikoisryhmiä, joita kukaan ei vielä palvele kunnolla? Voisitko myydä jakojäännöksille ja heittopusseille paljon enemmän kuin "tavallisille" asiakkaille, joiden on aina helppo jakaa rahansa useiden eri toimittajien kesken?

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Laadukas liha alennusmyynnissä

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK:n kotieläinasiamies Jukka Rantala kirjoitti Hesariin vastineen Suomalainen ruoantuotanto on vastuullista (19.6.2016). Hän tuskaili karjankasvattajien epäreilua tilannetta näin: ”Panostaminen laatuun ei valitettavasti ole

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Jos kukaan ei suutu, mikään ei muutu

Provad Oy:n projekti päättyy tänään klo 13 alkavaan loppukatselmukseen. Olemme pohtineet firman palvelubisnekselle viestinnän linjaa, joka erottuisi tavallisen tylsästä konsulttijorinasta. Ensimmäisen työkokouksemme päätteeksi järjestin äänestyksen.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Olemme kaikki periaatteessa rohkeita

Jostain kumman syystä johtajat ja yrittäjät ovat alkaneet kysellä strategia- ja viestintäapua kuluneena keväänä. Yksi tai kaksi kertaa menisi vielä sattuman piikkiin. Mutta puoli tusinaa tapausta

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action