Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Ranskalaisen junayhtiön tuotteistajat ovat miettineet matkustajan henkistä matkanopeutta perinteisen teknisen näkökulman sijaan.

Ranskalainen junayhtiö SNCF käynnisti internet-pohjaisen lipunvarausjärjestelmänsä alkuvuodesta 2006. Tietyillä pikajunilla kauas ja kovaa halajavat voivat varata netistä paitsi matkalippuja, myös matkaseuraa.

Puolentoista euron lisämaksusta matkustaja voi tutkia, millaisia kiinnostuksen aiheita jo aikaisemmin samaan junaan matkansa varanneilla on.

Sitten hän voi valita, haluaisiko hän istua esimerkiksi jalkapallosta, politiikasta tai vaikkapa kirjallisuudesta kiinnostuneen matkustajan vieressä. Tai kaipaisiko hän kenties harjoitusta ruostuneeseen englanninkieleensä.

Hiukan tiukkapipoiselta vaikuttava Ranskan "VR" ei kuitenkaan halua järjestelmästään deittipalvelua. Siksi palvelua vahtii erityinen SNCF:n miehittämä esiliinapäivystys, joka yrittää karsia joukosta mahdolliset rakkaudenkipeät.

Myös rasisteiksi tai väkivaltaiseksi epäillyt lentävät ulos.

Verkkopalvelun suunnittelijat ovat ottaneet huomioon nekin, jotka eivät halua kuunnella toisten loputtomia jorinoita matkansa aikana. Siksi juniin on varattu myös erityisiä hiljaisia alueita.

Kuten tavallista, ammattiliitot vastustivat uudistusta. SNCF:n verkkosovellus on kuitenkin osoittautunut menestykseksi. Miljoonan matkustajan raja meni rikki noin puolessa vuodessa.

Perustuotteella on vaikea erottua, mutta juttuseurapalvelu hoitaa pisteet kotiin. Mikä lisäpalvelu toimisi vastaavalla tavalla omassa bisneksessäsi?

Lähde: The Independent 29.6.2006

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli ruotsalaisilta
Tommi Elomaa

Pölli ruotsalaisilta

Sunnuntaina luulin konsultin onnenpäivän koettaneen. Sähköpostiini kilahti viesti: ”Is this your next Project?” Valitettavasti kyse ei ollut tilauksesta, vaan ruotsalaisen Extrem Skin mainoksesta. Mutta viesti

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tommi Elomaa

Mikä on ollut paras varastamasi idea?

Pölli Tästä- blogimme täyttää tänään vuosia. Jo 15 vuotta tämä ideavarkaiden apaja on ollut vapaata riistaa kaikille katiskasta kalastaville. Kirjoituksia on hyvän matkaa toista tuhatta ja aiheet ovat käsitelleet kaikkea. Siis ihan kaikkea. Mutta mikä on ollut kaikkien aikojen paras postaus?

Asiakaspoistuman vähentäminen
Tommi Elomaa

Voisiko asiakkaan lähdön estää psykologialla?

Asiakkaita ei tietenkään kannata estää lähtemästä väkisin. Mutta fiksulla suunnittelulla asiakas lähdön sijaan voi ostaa jopa lisää. Törmäsin nerokkaaseen manipulaatioon, joka käytti onnistuneesti mestarimyyjien kahta psykologista vipua. Oma lähtöni pysähtyi kuin seinään.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.