Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Tuotteistajan hintatesti

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Kysy asiantuntijalta, mitä hänen palvelunsa maksaa. Jos hän ei osaa sanoa sitä siltä seisomalta, todennäköisesti tuotteistus on vielä kesken.

Pyysin tarjousta suorakirjeen postituksesta. Useiden kierrosten jälkeen lähestymme maalia. Tarjouksen loppusumma vain on ja pysyy auki.

Projektipäällikön työ maksaa kuulemma 110 euroa tunnilta. Sitä tarvitaan vähintään yksi tunti. Mutta enimmäismäärää toimittaja ei suostu ilmoittamaan.

Täytyy vain toivoa, että satun saamaan ripeän projektipäällikön. Mutta jos hän onkin aloittelija tai kankkusessa, maksan sitten hänen harjoituskierroksistaan hiukan enemmän.

Lisäksi jostain syystä postimaksuista vastaa tilaaja – vaikka olen pyytänyt tarjousta postituksesta! Ilmeisesti on oma hommani alkaa selvitellä asiaa postin hinnastoista.

Olen yrittänyt tilata myös valokuvausta. Tavoitteena olisi tuottaa yritykselleni nippu laadukkaita esitekuvia.

Pääosin kaikki on jo neuvoteltu valmiiksi. Mutta edelleen tarjous sanoo, että tilaajan on lunastettava mallien vaatteet, jos ne sattuvat likaantumaan kuvausten aikana.

Ilmeisesti joudun vielä kirjaamaan sopimukseen kohdan, etteivät mallimme saa kärsiä kovin pahasta kainalohiestä.

Nämä samalle viikolle sattuneet tapaukset ovat tyypillisiä esimerkkejä siitä, miten vaikea palveluja on ostaa.

Vaikka palvelun toimittaja on postitellut suorakirjeitä kymmenet vuodet, se ei osaa sanoa, paljonko projektipäällikön aikaa tarvitaan. Puhumattakaan postimerkkien kustannuksista.

Voisin kuvitella, että on täysin valokuvaajan asia, jos hän pakottaa mallit likaamaan vaatteensa. Aika erikoista siitä on sysätä vastuuta tilaajallekaan. Etenkään, jos tämä ei ole kuvausten aikana mailla halmeilla.

Käytännössä nämä molemmat palvelujaan tarjoavat pyytävät asiakkaalta avointa shekkiä. Mielestäni vain täysin tolvana ostaja suostuu moisiin ehtoihin.

Olenkin jo pitkään käyttänyt hintatestiä, kun arvioin tuotteistuksen tasoa.

Jos myyjän veloitus riippuu lähinnä nousuveden vaiheesta ja Saturnuksen asennosta, luultavasti hänen tuotteistusprojektinsa on vielä pahasti kesken.

Ostamisen pitäisi olla helppoa. Ei liene asiakkaan tehtävä yrittää arvioida, miten paljon palvelun toimittaja onnistuu polttamaan työtuntejaan tai tuhoamaan varusteitaan.

Myyjän pitäisi olla alansa asiantuntija. Jos hän ei tiedä kustannuksiaan, kuka ne sitten tietää?

Jätätkö palvelusi lopullisen hinnan arvoitukseksi? Yritätkö minimoida kaikki omat riskisi niin, että sysäät ne asiakkaasi kontolle? Etkö todellakaan osaa arvioida, paljonko tarvitset työtä tai tarvikkeita keskimäärin?

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action