Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Palkeita projektihelvettiin

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Vaikka asiakkaasi ovat tottuneet projekteihin, täytyykö sinun silti mennä myymään vielä yksi sellainen lisää? Entä jos vähentäisit ostajan taakkaa sen sijaan, että lisäät sitä?

Joka toinen asiakkaani myy projekteja. Projektin alkuperäinen idea on jämerä ja säntillinen. Se on hanke, jolla on tavoite, alku ja loppu. Sillä on myös budjetti, johtaja ja resurssit.

Mutta kuten jokainen tietää, harvassa projektissa on nykyisin tavoitetta. Jos sellainen joskus oli, se on jo hämärtynyt ajat sitten. Aikataulu liukuu kuin Lada mustalla jäällä. Budjetti on paukahtanut ullakon puolelle. Hankkeen johtajan tunnistaa korkeintaan käyntikortista, ei siis jämeristä otteista.

Projektimyyjän asiakkaat ovat mukana jopa kymmenissä hankkeissa, ohjausryhmissä ja ties missä konklaaveissa. Ammattilaisten ajasta saattaa mennä 80 prosenttia kokoustellessa.

Ei ihme, että projektista on tullut älyttömän puuhastelun perikuva ja kammottava kirosana.

Mene siihen sitten tarjoamaan vielä yhtä projektia lisää!

Vaikka kaupat syntyisivätkin, yleensä hommat pysähtyvät sinä päivänä, kun toimittajan projektiryhmä on hoitanut osuutensa. Vaikka pakettiin olisi kuulunut muutoshanketta, valmennuksia ja vaikka mitä, asiakas ei pysty jatkamaan omin voimin.

Projektimyyjän kannalta tilanne on hankala. On nimittäin vaikea luvata tuloksia, jos ne riippuvat täysin ostajasta. Oli kyse laitteesta, ohjelmistosta tai uudesta toimintatavasta, kaikki ne jäävät tosi helposti hyllyyn keräämään pölyä. Eikä asiakasta tietenkään voi pakottaa mihinkään.

Siksi onkin hyvä kysymys, pitäisikö firmasi myydä projekteja lainkaan? Jos asiakas on aivan kypsä jo ennestään, oletko silti myymässä vielä lisää hiiliä ja palkeitakin projektihelvettiin?

Vaikka ulkoistukset ovat tunnetusti menneet usein kiville, ne myyvät edelleen hyvin. Jotain imua ulkoistusbisneksessä on ilmiselvästi oltava, koska yritykset haluavat ottaa riskin kaikesta huolimatta.

Jos asiakas ei pysty, halua tai ehdi hoitaa töitään fiksusti, pitäisikö yrityksesi tarjoutua hoitamaan ne hänen puolestaan?

Olisiko aika siirtyä kertaluonteisesta projektibisneksestä jatkuvasti tuloja jauhavaan ulkoistusbisnekseen?

Erottuisiko yrityksesi kilpailijoistaan, jos ottaisit itse vastuun asiakkaalle lupaamistasi säästöistä tai tuotoista? Jos henkilökunta olisi omilla listoillasi, et joutuisi enää anelemaan heidän huomiotaan tai työntelemään köydellä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Laadukas liha alennusmyynnissä

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK:n kotieläinasiamies Jukka Rantala kirjoitti Hesariin vastineen Suomalainen ruoantuotanto on vastuullista (19.6.2016). Hän tuskaili karjankasvattajien epäreilua tilannetta näin: ”Panostaminen laatuun ei valitettavasti ole

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.