Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Haamujen hinnoittelu

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Jos muutat hinnoitteluasi, siihen pitäisi tietenkin olla jokin järkevä syy. Ehkä haluat kasvattaa katettasi.  Tai yrität saada ostamisesta helpompaa. Toimistohotelli epäonnistui molemmissa.

Helsingin Energia lähetti asiakkailleen alkukesästä 2006 kirjeen, jossa se kertoi, mitä kaukolämpö maksaa. Energiamaksu E määräytyi tietenkin näin:

E=E0(0,38+0,15*(T49/T490)+0,47*(PA/PA0))+P0

Kauppalehti Presson (3.6.2006) toimittaja Cilla Bhose tiedusteli kainosti Helsingin Energian tuotepäälliköltä Kauko Pulliaiselta, miksi kirje oli täyttä hepreaa. Pulliainen iski välittömästi vastapalloon ja kysyi, mikä siinä kirjeessä nyt oli niin epäselvää.

Pulliainen kertoi, että kirjettä oli lähetetty 13 000 kappaletta, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun joku moitti sen sisältöä. Lisäksi selvisi, että laskujen rakenne oli ollut jo vuosikausia aivan samanlainen.

Esimerkki tuli mieleeni, kun sain kirjeen toimistohotelliltani. Neuvotteluhuoneiden vuokria oli päätetty muuttaa ”kansainvälisen mallin mukaiseksi”.

Entiset tuntihinnat oli korvattu taksoilla, jotka riippuvat sekä käytetystä ajasta että neukkarissa aikaansa viettävien osallistujien lukumäärästä. Lisäksi summasta pitää laskea prosenttialennus, jos sattuu olemaan firman vakioasiakas.

Hintakirje oli sinänsä hieno esimerkki siitä, miten asiat hoidetaan oikein. Paperi on nimittäin täynnä laskuesimerkkejä, miten neuvotteluhuoneen taksa vastaisuudessa määräytyy. Se on hyvä tapa esittää mutkikas asia konkreettisesti.

Toisaalta lähetys oli osuva näyte myös siitä, miten byrokraatit käyttävät aikaansa aivan vääriin töihin. Lähettäjä nimittäin totesi hiukan yllättäen, että hintataso säilyisi likimain ennallaan.

Miksi mallia piti mutkistaa, jos tarkoituksena ei ollut joko nostaa tai laskea veloituksia?

Uuden hinnoittelun ”toimivuus” näkyi heti tänään. Asiakkaani kysyi, paljonko tarjoamani työpajan hintaan lisättäisiin neuvottelutilan kustannuksia. Jouduin tunnustamaan, ettei siitä ole harmaata aavistusta. Ei nyt sattunut laskuesimerkkejä kouraan, jotta summaa olisi voitu edes yrittää arvioida.

Kaikkein hienoin yksityiskohta uudessa hinnastossa on peruutusmaksu. Se nimittäin riippuu siitä, kuinka monta henkilöä ei ilmesty palaveriin.

Tulikohan vuokraisäntä ajatelleeksi lainkaan, että kokouksesta lintsanneita haamuja on tosi vaikea laskea?

Ehkä hän unohti mainita, että väärin arvioiduista osallistujamääristä on maksettava erikseen sakko. Se määräytyy vaikkapa meriveden lämpötilan perusteella.

Kun muutat hintojasi, karsi niistä aina vain yksinkertaisempia ja selkeämpiä. Sillä tavalla teet ostamisesta helpompaa.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pelottaako hinnakorotus?
Jari Parantainen

Hinnankorotus hirvittää – 7 keinoa tunkata taksat taivaisiin

Hinnankorotus on psykologista peliä. Tarkoituksesi on nostaa hintoja niin, ettei se vaikuta kanta-asiakkaittesi näkökulmasta epäreilulta tai mielivaltaiselta. Kerron 7 erilaista strategiaa, joiden avulla hoidat asian fiksusti.

Sairaanhoitajan pieni palkka ei johdu arvostuksen puutteesta tai ilkeästä työnantajasta.
Jari Parantainen

Sairaanhoitajan palkka on hänen oma päätöksensä

Sairaanhoitajan palkka ei ole huono siksi, että hänen ammattinsa kärsisi arvostuksen puutteesta. Työnantajan tehtäviin taas ei kuulu huolehtia hoitajien sosiaaliturvasta. Sen sijaan sairaanhoitajan palkka on seurausta hänen omista päätöksistään, kuten jokaisen asiantuntijan liksa.

K-kauppiaan mahdollinen riistohinnoittelu oli houkutellut toimittajat luokseen.
Jari Parantainen

Riistohinnoittelu on mainettaan parempi asia

Ilta-Sanomien jutun aiheena oli K-kauppiaan (ehkä) harjoittama riistohinnoittelu, vaikka tuota ikävää termiä ei tekstissä mainittukaan. Mutta mitä tuo haukkumanimi oikeastaan tarkoittaa? Onko se edes paha asia?

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action