Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Mustavalkoinen = huono?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Jos pomosi kutsuu ajatteluasi mustavalkoiseksi, viesti on selvä. Olet huono ihminen. Mutta entä jos oletkin itse esimies tai markkinointi-ihminen? Silloin kaikki toivovat salaa, että olisit mahdollisimman mustavalkoinen.

Onko tapanasi kärjistää näkökulmasi? Olet siis kuullut monta kertaa mussutusta, että ajattelusi on mustavalkoista. Se on tarkoitettu pelkästään moitteeksi. Olet kypsymätön ihminen, koska et erota harmaan sävyjä.

Kun sitten kasvat paremmaksi ihmiseksi, alat hahmottaa ääripäiden väliltä muitakin näkemyksiä. Opit vähitellen aikuismaiseksi toisaalta-ja-toisaalta-tyypiksi. Se on ihan hieno juttu.

Paitsi jos olet esimies tai markkinoija.

Alaisesi kokevat kovia ilman sinuakin. He joutuvat seulomaan päivät pääksytysten valtavaa määrää erilaisia viestejä. Niistä valtaosa on hyvin mutkikasta ja monipolvista höpinää. Oleellista on tosi vaikea löytää tietotulvan seasta.

Siksi jokainen työntekijäsi toivoo hartaasti, että antaisit hänelle selkeän mustavalkoisia ohjeita. "Tee y, koska se on tärkeää syystä x , ole hyvä!" Usein alaisistasi olisi myös mukava kuulla, mitä et halua heidän tekevän.

Entä millaista palautetta esimiehen pitäisi antaa? Mustavalkoisia töksäytyksiä vai kypsän ihmisen pohdintaa?

a) "Pena, hoidit tuon hommasi helvetin hyvin!"

b) "Pena, toisaalta voisin todeta, että suoritustasi saattoi ehkä pitää myönteisenä ainakin niin, ettei siinä ei ollut juurikaan mitään selkeän kielteistä. Ei se täydellinen ollut tietenkään, mutta kaukana myös huonosta. Se oli oikeastaan jossain siinä ääripäiden välissä, mutta ehkä kuitenkin lähempänä asteikon oikeaa reunaa."

Ikävä kyllä monet esimiehet tuottavat b-vaihtoehdon kaltaista tuubaa, jos nyt ylipäätään saavat palautetta puserretuksi suustaan koskaan. Jos viestin pitäisi vieläpä koostua rakentavasta kritiikistä, sitten sanoma vasta puuroksi meneekin.

Kun tällaiset toisaalta-ja-toisaalta-johtajat kirjoittavat firmojen strategioita, niistä ei kukaan koskaan ymmärrä yhtään mitään. Strategian kun pitäisi koostua vain muutamista äärimmäisen mustavalkoisista valinnoista. Kaikki sitä mutkikkaampi pyörittely on pelkästään haitaksi.

Hyvä markkinointi on täysin mustavalkoisten varassa. Myyntipuhe on tiivistettävä, karsittava ja kärjistettävä. Muuten viesti häviää yleiseen hälinään. Tuloksena on piilomarkkinointia, joka käy yrityksellesi turkasen kalliiksi.

Säästä pohdiskeleva tyyli päiväkirjasi sivuille ja terapiaistuntoihin. Esimies- ja viestintähommissa on paljon enemmän hyötyä ankaran mustavalkoisesta esitystavasta.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

MItkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?
Jari Parantainen

Mitkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?

Delegoinnissa on 12 vaihetta, joista suurin osa unohtuu aina. Asiantuntija harkitsisi ylennystään toisenkin kerran, jos hän ymmärtäisi, että suurin osa hänen päivistään kuluu sitten delegointitöissä.

Jo alle kaksivuotias tajuaa, mikä on reilua
Jari Parantainen

Jo alle kaksivuotias tajuaa, mikä on reilua

Osmo Soininvaara on mielestäni terävä heppu. Seuraan hänen blogiaan tiiviisti, vaikka en aivan aina hänen päättelyketjujaan täysin ymmärräkään. Paljon olen häneltä kuitenkin oppinut. Joulukuussa 2018

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action