Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Asiakkaat jonottavat haukuttaviksi

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Parhaiten liikeideasi erottuu tietenkin silloin, kun käännät jonkin vakio-oletuksen kokonaan päälaelleen. Esimerkiksi eräs italialainen ravintola vetää asiakkaita magneetin lailla siksi, että sen palvelu on niin törkeän huonoa.

Luin joitain vuosia sitten jutun italialaisesta ravintolasta, jonka nimeä en valitettavasti enää löydä mistään. Joka tapauksessa paikka on kuuluisa siitä, että sen huipputöykeät tarjoilijat haukkuvat asiakkaansa järjestelmällisesti pystyyn.

Asiakaspalvelu on niin törkeän huonoa, että paikkaan on vuodesta toiseen pitkä jonotuslista. Ihmiset kun haluavat maksaa poikkeuksellisista elämyksistä. Myös aivan käsittämätön kyykyttäminen voi siis olla tavoiteltava kokemus.

Voisitko käyttää yrityksesi asemointiin vastaavaa menetelmää?

Homma etenee kätevästi kolmessa vaiheessa näin:

  1. Ensin hahmottelet alasi tyypillisen yrityksen stereotyypin ominaisuudet.
  2. Toiseksi käännät kaikki ominaisuudet täysin vastakohdikseen.
  3. Kolmanneksi testaat tulosta: erottuisiko se kilpailijoistaan?

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Jos olet esimerkiksi mainostoimistobisneksessä, alallasi toimivan yrityksen stereotyyppi voisi näyttää vaikkapa tältä:

  1. työntekijät ovat snobeja ja pukeutuvat aina mustiin vaatteisiin
  2. toimitilat sijaitsevat kalliilla paikalla kaupungin keskustassa
  3. toimisto on sisustettu huippusuunnittelijoiden design-huonekaluilla
  4. työntekijät suostuvat käyttämään vain Applen tietokoneita
  5. tuntihinnat ovat huimat, samoin palkat
  6. mitään ei ole tuotteistettu, vaan kaikki työ räätälöidään alusta asti
  7. taide ja oman alan palkinnot ovat tärkeämpiä kuin asiakkaan myyntitulokset

Huomaa, että kyseessä on todellakin stereotyyppi. Se kannattaa rakentaa reippaan rasistisesti ja liioitellen.

Toisessa vaiheessa sitten käännät stereotyypin vastakohdakseen:

  1. työntekijät ovat maanläheisiä juntteja ja pukeutuvat värikkäisiin vaatteisiin
  2. toimitilat sijaitsevat maaseudulla
  3. toimiston huonekalut on ostettu Ikeasta
  4. työntekijät suostuvat käyttämään mitä tietokonetta tahansa asiakas haluaakin
  5. tuntihinnat ovat superhalvat – tai niitä ei käytetä
  6. kaikki palvelut on tuotteistettu
  7. myyntitulokset ovat tärkeämpiä kuin taide

En ole ihan varma, osasinko kääntää stereotyyppiä riittävän rajusti. Nimittäin tällä kertaa lopputulos näyttää heti liiankin houkuttavalta vaihtoehdolta.

Ehkä työntekijöiden pitäisi olla kokonaan ilman vaatteita? Tai toimitilat täytyisi viedä puolijoukkuetelttaan keskelle metsää?

Mutta sait tästä varmaankin kopin, miten erottuvaa liikeideaa voisi etsiä ja testata.

Italialainen ravintola on uskaltanut kyseenalaistaa jotain sellaista, mitä kaikki kilpailijat pitävät itsestään selvänä – eli hyvän palvelun. Voisitko itse valita jonkin vastaavan oman alasi itsestäänselvyyden ja kääntää sen vastakohdakseen? Houkuttaisiko tulos tiettyjä asiakasryhmiä?

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

2 kommenttia

  1. Pölli tästä: Asiakkaat jonottavat haukuttaviksi

    Parhaiten liikeideasi erottuu tietenkin silloin, kun käännät jonkin vakio-oletuksen kokonaan päälaelleen. Esimerkiksi eräs italialainen ravintola vetää asiakkaita magneetin lailla siksi, että sen palvelu on niin törkeän huonoa.

  2. Hyvä esimerkki töykeällä palvelulla saadusta maineesta on pizzeria Mare Chiaro Helsingin Hämeenkadulla.

    Omistaja sättii asiakkaita, jotka tulevat sitten takaisin ihmettelemään ukon töykeyttä ja syömään samalla lisää keskinkertaista sapuskaa.

    Muista varata pöytä etukäteen! ”Ei tämä mikään Valintatalo ole!”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Laadukas liha alennusmyynnissä

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK:n kotieläinasiamies Jukka Rantala kirjoitti Hesariin vastineen Suomalainen ruoantuotanto on vastuullista (19.6.2016). Hän tuskaili karjankasvattajien epäreilua tilannetta näin: ”Panostaminen laatuun ei valitettavasti ole

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Jos kukaan ei suutu, mikään ei muutu

Provad Oy:n projekti päättyy tänään klo 13 alkavaan loppukatselmukseen. Olemme pohtineet firman palvelubisnekselle viestinnän linjaa, joka erottuisi tavallisen tylsästä konsulttijorinasta. Ensimmäisen työkokouksemme päätteeksi järjestin äänestyksen.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Olemme kaikki periaatteessa rohkeita

Jostain kumman syystä johtajat ja yrittäjät ovat alkaneet kysellä strategia- ja viestintäapua kuluneena keväänä. Yksi tai kaksi kertaa menisi vielä sattuman piikkiin. Mutta puoli tusinaa tapausta

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.