Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Onko edellyttäminen epäkohteliasta?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Johtoryhmä on palannut korvesta. Siellä on pusattu uutta visiota, missiota ja muuta vastaavaa hölynpölyä. Nyt julkilausumien pitäisi johdattaa joukot menestykseen jotenkin itsekseen.

Mutta voi ällistys ja kummastus. Väki ei jostain syystä ymmärrä muuttaa tapojaan.

Esimies syyttää turhaan muita, kun vika on oma. Hän ei ensinnäkään näytä itse esimerkkiä. Lisäksi hän pelkää edellyttää ihmisiltään mitään. Ei muutoksia sitten tietenkään synny toiveajattelun voimin.

Nykyisin monet pomot kuvittelevat, että vaatiminen sinänsä olisi epäkohteliasta. Jos alaista ei muista joka käänteessä myötäillä, hän voi siitä vaikka suuttua.

Kun duunarin huuli menee mutruun, esimies tuntee olevansa luuseri ja huono ihminen. Viihtyminen on pääasia. Jos joku asettaisi joitain rajoja, se ei olisi yhtään mukavaa. Näin ainakin johtaja kuvittelee.

Todellisuudessa moni työntekijä olisi onnesta mykkänä, jos esimies edes joskus
vahingossa kertoisi, mitä hän haluaa. Mutta kun ei koskaan.

Totta kai jokainen sitten tekee tasan niin kuin itse parhaaksi näkee.

Edellyttäminen tarkoittaa, että esimies ensin sopii alaisensa kanssa tavoitteista. Sitten hän valvoo, että työntekijä myös saavuttaa ne.

Jos sovittuja tuloksia ei ala kuulua määräaikaan mennessä, pomon on todettava tosiasiat ääneen heti. Hänen on annettavaa korjaavaa palautetta, olipa se kummankaan mielestä kivaa tai ei. Seuraavaan pikkujouluun asioita ei todellakaan kannata lykätä.

Joskus johtaja hoitaa homman puolittain. Hän saattaa delegoida tehtäviä sujuvasti. Mutta kun hän ei koskaan tarkista tuloksia, asiantuntija oppii nopeasti: ei kukaan aidosti välitä, miten hommat tulevat hoidetuiksi.

Jos annat työntekijöillesi palautetta vain kerran vuodessa, pienikin kritiikin poikanen alkaa tuntua suhteettoman suurelta. Mutta kun kaikki ovat tottuneet edellyttämiseesi, myös virhe tai epäonnistuminen on vain arkinen asia muiden joukossa.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

MItkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?
Jari Parantainen

Mitkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?

Delegoinnissa on 12 vaihetta, joista suurin osa unohtuu aina. Asiantuntija harkitsisi ylennystään toisenkin kerran, jos hän ymmärtäisi, että suurin osa hänen päivistään kuluu sitten delegointitöissä.

Jo alle kaksivuotias tajuaa, mikä on reilua
Jari Parantainen

Jo alle kaksivuotias tajuaa, mikä on reilua

Osmo Soininvaara on mielestäni terävä heppu. Seuraan hänen blogiaan tiiviisti, vaikka en aivan aina hänen päättelyketjujaan täysin ymmärräkään. Paljon olen häneltä kuitenkin oppinut. Joulukuussa 2018

Image of camel in desert Wahiba Oman
Jari Parantainen

Jahtaako Porin Jazz väärää kamelia?

Porin Jazzin toimitusjohtajaksi valittu Aki Ruotsala tuntuu uskovan, että homoudesta voi ”parantua”. Niinpä festareiden hallitus reagoi ripeästi eilen. Se hyvästeli toimarinsa, siis ennen kuin tämä

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.