Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Johtaja pelaa bullshit-bingoa

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

TeliaSoneran toimitusjohtaja innostui puhumaan tiedotusvälineille löysiä. Mitä hänen selittelynsä tarkoitti suomeksi?

TeliaSonera ilmoitti pari päivää sitten, että se potkii pellolle 3 000 työntekijää. Toimitusjohtaja Lars Nybergin mielestä henkilöstöä on pakko vähentää, koska lankapuheluiden määrä vähenee ja kilpailu kiristyy.

"Tämä on ankarimmin kilpailtu ala, jota olen koskaan nähnyt. Hinnat putoavat päivittäin ja viikoittain. Kustannukset eivät voi olla korkemmat kuin kilpailijoilla", hän totesi Helsingin Sanomissa (9.2.2008).

Mitä Nyberg siis oikeasti sanoo?

Hän tietenkin käyttää monille yritysjohtajille tyypillistä salakieltä. Sen tarkoituksena on vierittää vastuu kilpailijoiden niskaan – tai minne tahansa, kunhan syy ei ole oma.

Siksi suomennan Nybergin lausunnon kaiken varalta:

"Tämä on ankarimmin kilpailtu ala, jonka olen koskaan nähnyt" = Kilpailijamme kehittävät niin perhanan vikkelästi uusia tuotteita ja palveluja, ettei tämä huonosti johdettu köörimme oikein tahdo pysyä perässä.

"Hinnat putoavat päivittäin ja viikottain" = Myyjiemme on pakko antaa alennuksia, koska tuotteemme ja palvelumme ovat niin surkeita, etteivät ne erotu kilpailijoidemme tuotteista riittävästi edukseen.

"Kustannuksemme eivät voi olla korkeammat kuin kilpailijoillamme" = Kustannuksemme voisivat ilman muuta olla kilpailijoita huomattavasti suuremmat. Meillä vain pitäisi olla tarjolla tuotteita ja palveluja, joista asiakkaat olisivat valmiita maksamaan kunnon hintoja.

TeliaSoneran johtaja ei siis kerta kaikkiaan saa luotsatuksi tuote- tai palvelukehittäjiään oikeaan suuntaan.

Ei sillä, että hittituotteita olisi helppo keksiä. Mutta kun TeliaSoneran toimitusjohtaja sai esimerkiksi vuonna 2006 palkkaa ja muita etuja yhteensä noin 18 miljoonan kruunun arvosta, ehkä vastineeksi voi edellyttää tavallista duunaria parempia hoksottimia.

Johtaja, älä viitsi selittää. Kun firmasi ei menesty, syyllinen olet sinä itse. Jos kilpailu on kiristynyt jo tuhansia vuosia, se on taas huomenna entistäkin kireämpi. [e]

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

5 kommenttia

  1. Tuo on juuri noin. Jos kokee omalla alallaan kilpailua, pitää oma pesä siivota, eikä tuijottaa niitä kilpailijoita.

    Kuntokeskusalalla valtaosa yrittäjistä hinnoittelee tuotteensa kilpailijoiden hintojen mukaan. He eivät ole koskaan edes laskeneet, mitä yksi asiakaspaikka oikeasti kustantaa.

    Kiitoksia, Jari, loistavista teksteistä. Blogi tulee tsekattua joka päivä ja aina jään ajattelemaan kirjoitusta…

  2. Aivan täysin näin se menee! En ole kyllä suorempaa suomennosta nähnyt koskaan 🙂 Erittäin hyvä artikkeli, varsinkin jos TeliaSoneran johtajakin sen näkisi. Onneksi minulla on Elisan kaikki palvelut.

  3. Olet oikeassa tässä. Bullshit-bingo on kuin syöpä mikä leviää johtajien keskuudessa. Eikä tarvitse olla isokaan johtaja kun tauti ottaa vallan.

    Mitä Sonerakaan menettäisi jos johtaja sanoisi rehellisesti, että ryssittiin sen verran pahasti että osa joutuu nyt maksamaan siitä työpaikallaan? Kaikki kuitenkin tietävät totuuden.

    Mistä oikein tulee tuo yritysten kuolemattomuus – ja erehtymättömyys – myytti, mitä pitää suojella viimeiseen asti? Ehkä asiakkaiden pelosta?

  4. Antti, osut naulan kantaan!

    Olenkin kerran ehdottanut erään tietotekniikkafirman vetäjälle, että hän voisi käyttää erehtymättömyyden myyttiä erottuakseen kilpailijoistaan.

    Ei tarvitsisi kertoa muuta kuin että Suomessa on nyt ensimmäinen epätäydellinen it-toimittaja.

    Jokainen asiakas on tietysti jo havainnut, ettei muunlaisia ole olemassakaan. Mutta ainakin yksi uskaltaisi myöntää sen.

    Aikanaan rapakon takana Avis-autovuokraamon ”We try harder” -iskulause tuotti paljon hyvää. Avis tunnusti suoraan, että he olivat Hertzin jälkeen hyvä kakkonen. Ja siksi heillä oli ehkä vähemmän ylimielinen asenne kuin markkinajohtajalla.

  5. Aivan. Vastustus moista rehellisyyttä vastaan vain on valtava vanhojen jäärien keskuudessa.

    Eikös Aviksellekin käynyt yhdessä vaiheessa niin, että yhtiön ostanut uusi (taudista kärsivä) johto innostui kyseisen kampanjan aiheuttamasta menestyksestä ja ilmoitti Aviksen olevan ”kohta ykkönen”?

    Kasvu tyssäsi kuin seinään, koska jokainen asiakas tiesi, ettei Avis ole ykkönen vaan kakkonen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

MItkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?
Jari Parantainen

Mitkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?

Delegoinnissa on 12 vaihetta, joista suurin osa unohtuu aina. Asiantuntija harkitsisi ylennystään toisenkin kerran, jos hän ymmärtäisi, että suurin osa hänen päivistään kuluu sitten delegointitöissä.

Jo alle kaksivuotias tajuaa, mikä on reilua
Jari Parantainen

Jo alle kaksivuotias tajuaa, mikä on reilua

Osmo Soininvaara on mielestäni terävä heppu. Seuraan hänen blogiaan tiiviisti, vaikka en aivan aina hänen päättelyketjujaan täysin ymmärräkään. Paljon olen häneltä kuitenkin oppinut. Joulukuussa 2018

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action