Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Juhon seitsemän kiperää kysymystä

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Teollisen muotoilun opiskelijan esittämät kiperät kysymykset ovat sellaisia, joihin jokaisen johtajan pitäisi osata vastata vaikka unissaan. Testaa itsesi: olisitko selvinnyt kakistelematta?

Eilen sain yllätyspuhelun nuorelta mieheltä nimeltään Juho Änkiläinen. Hän opiskelee teollista muotoilua Kuopion muotoiluakatemiassa ja valmistelee selvitystä opinnäytetyöksi.

Sen sijaan että Juho olisi lähettänyt kirjeen tai sähköpostin, hän oli ottanut rohkeasti puhelimen kouraan. Hän lupasi, että kyselyyn menee vain muutama minuutti. Niinpä ryhdyimme heti hommiin.

No mitä Juho sitten kysyi?

Tässä ovat hänen kysymyksensä (pyysin ne jälkikäteen sähköpostitse):

  1. Mille toimialoille olette pääasiassa suuntautunut?
    (onko suuntautumista)
  2. Onko teillä tavoitteena tavoitella "ei-asiakkaita” (= ensikertalaisia)? Onko siihen strategia?
  3. Pyrittekö tavoittelemaan kilpailemattomia
    markkina-alueita?
  4. Miten markkinoitte? (kuinka uusia
    asiakkaita lähestytään)
  5. Millaisen palvelulupauksen annatte
    asiakkaillenne? (mitä asiakas teiltä tulee saamaan)
  6. Onko teillä avainasiakkaita? (miltä toimialoilta)
  7. Onko teillä ns. tiliasiakkaita kuten
    mainostoimistoilla? (millaisia asiakassuhteita)

Setti näyttää helpolta. Mutta kun Juhon tentti eteni, ainakin itselläni pukkasi hikeä pintaan.

Jos en miettisi näitä asioita työkseni harva se päivä, sormi olisi mennyt suuhun – tai jonnekin – ihan varmasti.

Kokeile nyt vaikka itse, osaatko paukauttaa tiskiin selkokielisen palvelulupauksen? Entä yritätkö tosiaan löytää markkina-alueita, jonne kilpailijat eivät vielä ole ehtineet työntyä?

Jos osaisit vastata näihin viidessä minuutissa sekoilematta, hieno homma!

Mutta sitten tulee tietysti toinen testi. Entä jos esität samat kysymykset vaikkapa johtoryhmällesi tai työntekijöillesi. Mitä sitten tapahtuisi?

Jos oma väkesi ei tiedä vastauksia, strategia on tainnut jäädä viestimättä. Ehkä olet luullut kertoneesi asiat. Muttei se kuitenkaan ole mennyt jakoon lainkaan riittävän selkeästi.

Miksi ylipäätään epäilen, että vastaukset saattaisivat olla kiven alla?

No siksi, että kysyin Juholta, miten vastaajat ovat yleensä selvinneet hänen kysymyspatteristaan.

"Huonosti", Juho vastasi.

Osaako työntekijäsi vastata, jos pysäytät hänet käytävällä ja kysyt palvelulupaustanne? Entä tietääkö hän, millaisia asiakkaita olisi tarkoitus tavoitella – ja millaisia ei?

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

2 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

MItkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?
Jari Parantainen

Mitkä ovat delegoinnin 12 vaihetta?

Delegoinnissa on 12 vaihetta, joista suurin osa unohtuu aina. Asiantuntija harkitsisi ylennystään toisenkin kerran, jos hän ymmärtäisi, että suurin osa hänen päivistään kuluu sitten delegointitöissä.

Jo alle kaksivuotias tajuaa, mikä on reilua
Jari Parantainen

Jo alle kaksivuotias tajuaa, mikä on reilua

Osmo Soininvaara on mielestäni terävä heppu. Seuraan hänen blogiaan tiiviisti, vaikka en aivan aina hänen päättelyketjujaan täysin ymmärräkään. Paljon olen häneltä kuitenkin oppinut. Joulukuussa 2018

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action