Lähetä viesti
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Toshiban törkeä lupaus

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action
Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Palvelun tuotteistaminen -koulutus 20.4.2020 Turussa
Tuotteistamisen idea on tehdä ostamisesta helpompaa ja palvelun toimittamisesta kannattavaa. Samalla se tarkoittaa, että työstä tulee paljon mukavampaa. Koulutuksen järjestää Intoo.
KOULUTUS

Tuotteistajat vinkuvat, ettei tosielämässä ole mahdollista antaa riittävän törkeitä lupauksia. Toshiba näytti mallia. Se teki sylimikroistaan lupauksen, joka on enemmän kuin jämerä. Ikävä kyllä, valmistaja myös vesitti lupauksensa pikaisesti.

Tuotteistajan puntti alkaa helposti vipattaa, kun pitäisi luvata asiakkaille jotain selkeästi kilpailijoita reippaammin. Voi sitä käsien vääntelyä ja huokailua.

Onneksi aina joskus joku yllättää. Toshiba antoi kannettavista tietokoneistaan lupauksen, jonka voi huoletta luokitella törkeäksi. Se sai monet taivastelemaan, voiko tarjous olla totta lainkaan:

”Jos kannettavasi rikkoutuu vuoden sisällä hankinnasta, vaihdamme sen uuteen tai korjaamme sen, ja annamme rahasi takaisin.”

Tosin lupaus oli niin epäselvästi kirjoitettu, että moni mainosten silmäilijä ohitti sen ytimen:

  1. Toshiba vaihtaa / korjaa koneen ja
  2. lisäksi maksaa koneen hankintahinnan takaisin!

Aika siistiä, vai mitä? Konetta ei tarvitse kehuskella erikseen. Lupaus kertoo kaiken. Valmistaja luottaa laitteensa laatuun ilmeisen vankasti.

Sitten huonot uutiset. Tarjous oli voimassa vain tammikuun alusta maaliskuun alkuun.

Miten niin ”tarjous”? Olin ajatellut, että olisin voinut hyvinkin ostaa seuraavaksi koneekseni Toshiban. Mutta eikö valmistaja enää luotakaan laitteisiinsa yhtä paljon kuin alkuvuoden aikana?

Mitä järkeä on uskoa tuotteeseensa pari kuukautta ja sitten yhtäkkiä kääntää takkinsa? Mitä tarjousjaksosta myöhästyneiden asiakkaiden pitäisi ajatella?

Ymmärrän tietysti, että pelisääntöjä täytyy miettiä. Silti Toshiban sivuilta löytyvät tarjousehdot olivat taas kerran kaikkea muuta kuin rohkaisevat.

Dokumentti ei ehkä ole pahin laatuaan, mutta se on silti täynnä epäselvää mongerrusta. Mainoksissa esimerkiksi puhuttiin vuoden takuuajasta, tarjousehdoissa taas kahdesta vuodesta.

Rahojaan takaisin kaipaavan ostajan on laadittava hakemus kuin viranomaisille. Kaiken kukkuraksi anomus on liitteineen lähetettävä suoraan Englantiin. Miksei Toshiba huolehtinut typerältä tuntuvasta byrokratiasta itse sen sijaan, että se alkoi simputtaa asiakkaitaan?

Jos annat törkeän lupauksen, se viestii uskostasi omaan tuotteeseesi tai palveluusi. Tilapäinen usko tuntuu pelkästään hölmöltä.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi.
New call-to-action
Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

5 kommenttia

  1. Ihan vain yleisenä pohdintana aiheesta: Kuinka turvallista on antaa kuluttajatuotteesta törkeä lupaus? Onko tuossa Toshiban tapauksessa vaarana että jotkut väärinkäyttävät mahdollisuutta saada itselleen tietokone ilmaiseksi?

  2. Kuluttajapuolelta on dokumentoitu tosi ikäviä tapauksia vaikka kuinka. Ostaja palauttaa ostamansa tuulettimet kauppaan, kun helleaalto on ohitse. Televisio tulee takaisin, kun viikonlopun urheilukisat ovat päättyneet.

    Esimerkiksi Nosteen sisaryhtiön Edisteen (www.ediste.fi) 110 prosentin takuu on ilman muuta sellainen, että sitä voi joku joskus käyttää hyväkseen. Ostajan ei tarvitse muuta kuin sanoa, ettei hän ole tyytyväinen lopputulokseen ja hops: kourassa on muutama satanen silkkaa käteistä.

    Mielestäni luonnehäiriöisiä ei kuitenkaan pidä pelätä niin paljon, että se estäisi antamasta asiallista enemmistöä palvelevia jämeriä lupauksia. Lopulta kyse on hinnoittelusta. Tietty määrä mittatappioita täytyy sisällyttää hintaan.

  3. Tämä käsite ”törkeä lupaus” on kutkuttava. Kenen mielestä tai ketä kohtaan lupauksen on oltava törkeä, että se hätkäyttää asiakkaan ostamaan? Maalaisjärjellä voisi ajatella, että ei kannata olla kovin törkeä oman yrityksen katteelle. Eikä sen puoleen asiakkaallekaan, jos vaikka haluaa sille joskus myöhemminkin myydä jotain. Pitää siis olla törkeä kilpailijoiden suuntaan?

  4. Törkeä lupaus on sellainen, että asiakas suorastaan ihmettelee, voiko se olla totta. Myyjän asenne saa sukat pyörimään ostajan jalassa. Parhaimmillaan asiakas ostaa jopa siksi, että hän on kiinnostunut näkemään, pystyykö myyjä tosiaan pitämään lupauksensa.

    Omien katteiden raiskaamisesta ei todellakaan ole kyse. Monet törkeitä lupauksia kehittäneet tuotteistajat kauhovat rahaa kuin suokuokalla.

    Yksi parhaista lupauksistani on ollut Copterlinen ”18 minuuttia Tallinnaan”*. Se on lupaus, joka toisaalta kiteyttää hyödyn ihan täsmälleen. Toisaalta se on sellainen, ettei yksikään kilpailija mahda sille mitään – ellei sitten kopioi koko bisnesmallia sellaisenaan.

    Olin hetki sitten Jyväskylässä puhumassa tuotteistamisesta paikallisille proviisoreille. Kun mainitsin Toshiban törkeän lupauksen, yleisössä istunut Jyri ilmoittautui heti. Hän oli ostanut apteekkiinsa uuden koneen juuri siksi, että lupaus oli ollut niin pysäyttävä.

    * Tilasin Copterlinelle myös heidän puhelinnumeronsa. Sehän on tietenkin täynnä ykkösiä ja kahdeksikoita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Burana-pillereitä on saatavana myös punaisina.
Jari Parantainen

Miksei pilleri ole punainen?

Usein tuotteistaminen tarkoittaa juuri sitä, että tuotteen ulkoisilla ominaisuuksilla on mahdollista kasvattaa myyntiä. Miksi sitten lähes kaikki särkylääkkeet ovat edelleen valkoisia pillereitä? Toivottavasti lääketehdas ei ole kysynyt asiaa asiakkailtaan.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action