Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Valkoisen arkin oireyhtymä

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS
Kymmenen sivun myyntiesitys -koulutus vantaalla 11.2.2020
Mikä tahansa myyntiesitys mahtuu 10 sivuun ilman, että ne ovat edes täyteen ahdettuja.
KOULUTUS

Kirjailija saattaa kärsiä pahasta valkoisen arkin oireyhtymästä. Sama vaivaa useimpia työntekijöitä. Mitään ei tahdo syntyä tyhjästä. Onneksi tuotteistajalla on ongelmaan patenttilääke, joka toimii varmasti.

Törmäsin tuttuun muuriin taas viime viikolla. Projektiryhmän olisi pitänyt keksiä keinoja, joilla bisnes saataisiin erottumaan kilpailijoiden touhuista.

Voi sitä toljottavien katseiden määrää! PowerPoint-sivu pysyi tyhjänä tosi pitkään.

Kyse oli kirjoittajille tutusta valkoisen arkin syndroomasta. Se tarkoittaa, että tyhjä sivu alkaa hirvittää. Mitä siihen uskaltaisi kirjoittaa? Mitä pidempään vetkutteluun menee, sen korkeammaksi aloituskynnys kasvaa.

Lopulta vapautin osallistujat tuskistaan. Esitin listan keinoista, joilla joku toinen oli onnistunut joskus jossain.

Nyt kaikki osasivat yhtäkkiä kertoa, miksi ehdotukseni olivat aivan surkeita. Siitä oli jo paljon helpompi jatkaa ja kysyä, mikä ehdotuksissa oli vikana. Kun vastaukset olivat tiedossa, olimme saaneet kokoon jo myös rakentavia ehdotuksia.

MicroMedian toimitusjohtaja Petteri Hakala kertoi viime viikolla Talentumin seminaarissa käytännön kokemuksiaan palvelun tuotteistamisesta.

MicroMedian uuden Nelson-palvelutuotteen kontolleen saanut projektipäällikkö oli todennut heti, että työohjeiden ensimmäinen luonnos oli aivan hanurista. Dokumentti oli remontoitava perusteellisesti.

Sitä projektipäällikkö ei tiennyt, että juuri näin oli tarkoituskin.

Työohje oli vain arvaus. Oli jo alun perin tiedossa, että sisältö menee uusiksi, kunhan asiakkaat ehtivät opettaa palvelutoimituksesta vastaavia. Niin käy aina.

Ehkä olet törmännyt tämän ilmiön usein toistuvaan versioon työpaikkallasi. Ensin joku pysyy tuppisuuna kokouksessa, jossa päätätte uusista linjauksista. Sitten sama hyväkäs marssii seuraavaan palaveriinne. Siellä hän kertoo, miksi kaikki muiden ideat ovat suorastaan ala-arvoisia.

Tuotteistajan kannattaa kuitenkin käyttää asetelmaa hyväksi. On aivan turha olettaa, että monikaan meistä olisi kovin hyvä tempomaan ideoita tyhjästä. Siksi kannattaa laatia ehdotuksia. Se on helppoa, sillä huonot ehdotukset saattavat olla tässä vaiheessa jopa parhaita.

Jos olet koskaan ollut markkinointihommissa, tiedät, miten asiat etenevät. Ensin kysyt kaikilta, mitä esitteeseen pitäisi kirjoittaa. Kukaan ei osaa sanoa mitään järkevää.

Kun sitten menet esittelemään ensimmäistä esitevedosta, jokainen osaa kertoa, mitä paperille olisi pitänyt kirjata. (Tosin joukossa on aina joku, joka saa suunsa auki liian myöhään. Hän alkaa kommentoida, kun tuhansien esitteiden painos on jo postissa.)

Tuotteistaja laatii siis ehdotuksia, joiden ei ole tarkoituskaan olla lopullisia. Paras lähtökohta saattaa olla esimerkiksi esite, joka on aivan turhan ärhäkkä.

Anna muiden pyöritellä silmiään ja meuhkata aivan rauhassa. Jokainen saa osallistua ja kertoa painavan mielipiteensä. Pian tiedät, millainen sisältö voisi mennä läpi seuraavalla päivityskierroksella.

Älä kysy, mitä paperilla pitäisi lukea. Sen sijaan laadi provosoiva ehdotus. Kohta kaikki osaavat kertoa, mitä paperilla ei pitäisi lukea. Siitä on enää kukonaskel maaliin.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

4 kommenttia

  1. heh heh.. kuulostaa niin tutulta..

    Rasittavaa minusta on myös se että projektiryhmä on lopulta saanut ajatukset kasaan ja esittää innoissaan ideaansa eteenpäin, kunnes sitten tulee ”isojohtaja” omine parempine ideoineen ja kertoo miten homma hoituu.

    Noh, tämä oli tällainen yleiskommentti, mutta tällaista on tullut koettua sekä Suomessa että ulkomailla.

  2. Ah niin tuiki tavallista ja yleistä. Hyvän projektijohtajan tunnistaa juuri siitä, että hän osaa hyödyntää vastarintaa hyvökseen ja saa näin vastustajien ideoita kukkimaan jatkossakin, ottamalla mukaan tarkoituksella tai suunnitellusti ”myöhemmin heränneet”

  3. Yksi vaihtoehto on myös kerätä ryhmässä suoraan ehdotuksia, jotka ovat (ainakin kyseiseen tilanteeseen) täysin surkeita. ”Kunnollisten” ajatusten aivoriiheen verrattuna tämä on sen verran helpompaa, että kukaan tuskin pysyy tuppisuuna.

    Näiden ehdotusten pohjalta voi sitten alkaa rakentaa parempia ehdotuksia — ja ainakin hiljaisuuden muuri on tullut murretuksi.

  4. Tuo ”Valkoisen arkin oireyhtymä” pätee myös/erityisesti jos muodostaa itse yksinään koko projektiryhmän. Eli on paljon helpompi muokata ylimalkaista rykäisyä paremmaksi kuin yrittää saada aikaan kerralla valmista lopputulosta.

    Jos projektiryhmä on useampihenkinen, niin on mukava katsoa jonkin ehdotuksen tehneen ihmisen ilmettä kun tämä näkee, että ehdotus on otettu tosissaan ja toteutettu. Eikä asiaa hankaloita yhtään jos mainitsee, että: ”Puhuit silloin, että tän voisi tehdä sillä ja sillä tavalla ja tämmöisen sain siltä pohjalta aikaan.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta
Jari Parantainen

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta

Mistä tuotteistaminen kannattaa aloittaa? No, tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta tietenkin. Käänteinen marssijärjestys antaa projektille lentävän lähdön.

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.