Olin uskollinen lähes 20 vuotta. Mutta nyt mitta tuli täyteen. Nokian tuotteet ovat jämähtäneet menneisyyteen. Loikkasin Applen leiriin.

Sain ensimmäisen Mobirani vuonna 1989. Se oli tuo kuuluisa Gorba-mallinen halko. Siitä lähtien olen ollut nokialaisten puhelinten uskollinen käyttäjä.

Kesäkuun lopulla päätin päivittää jo viisivuotiaaksi ehtineen vanhan kapulani. Päädyin Blackberryä muistuttavaan, pienellä qwerty-näppäimistöllä varustettuun Nokia E71 -malliin.

Uutuus on teknisesti hämmästyttävä. Nokian insinööri on saanut tungetuksi hyvin pieneen tilaan terävän värinäytön, radion, mp3-soittimen, kameran, gps-paikantimen ja helposti vaihdettavan lisämuistikortin.

Ai niin, värkissä on myös puhelin. Se toiminee kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa verkoissa.

Monet ovatkin keskustelupalstoilla aprikoineet, että E71 saattaa olla Nokian kaikkien aikojen hienoin puhelin.

Ikävä kyllä rakkine osoittautui arkikäytössä aivan surkeaksi.

Muutama päivä riitti. Ostin tilalle Applen iPhonen. Laitoin tuliterän tekniikkaihmeeni Huuto.netin sivuille myyntiin.

Kun sitten uusi omistaja oli tulossa hakemaan ostostaan, tulin avanneeksi E71:n käsikirjan ensimmäistä ja viimeistä kertaa. Näky oli masentava. Sivuilla vilisee sinisellä painettuna tällaista kamaa:

Options > Tools > Settings > Internet > Go online at start-up > Always ask

Menu > Media > Music player > Options > Go to Now playing > Options > Equaliser

Menu > Tools > Settings > General > Personalisation > One-touch keys

Menu > GPS > Maps > Options > Settings > Internet > Use network > Off

Nuo ovat valikkopolkuja, joita 150-sivuinen käyttöohje on täpötäynnä.

Pelkästään päivän sähköpostien siivoaminen valikoiden kautta vaati jopa satoja näppäilyjä, yhä uudelleen ja uudelleen*.

Pian huomasin kiroilevani hiljaa mielessäni vähän väliä. Mietin, onko nokialainen koskaan vaivautunut katsomaan vierestä, miten hänen asiakkaansa joutuu kärsimään.

Ikävä kyllä Nokia on valikoidensa vanki. Menun idea saattoi olla kova juttu 1980-luvulla. Mutta valikko on valikko, vaikka sen voissa paistaisi.

Nokian käyttöliittymän suunnittelija on selvästi insinööri. Hän kuvittelee sitkeästi, että palkanmaksajat todella löytäisivät perille monisatahaaraista labyrinttiä pitkin.

Applen akku tyhjenee päivässä tai nopeammin. Puhelin touhuaa välillä aivan omiaan. Sillä on hyvin helppo soitella vahingossa milloin minnekin. Kytkykaupan vuoksi jouduin vasten tahtoani Soneran asiakkaaksi**.

Apple iPhone on siis kaikkea muuta kuin täydellinen.

Silti olen todella tyytyväinen ostokseeni. iPhone on virkistävän helppo nakki. Käsikirjaa en ole koskaan edes vilkaissut – liekö sitä olemassakaan. Mutta sehän tässä on hienoa. Ohjeet ovat kerta kaikkiaan tarpeettomia.

Olen huolissani Nokiasta. Vaikka firma on 95-prosenttisesti ulkomaisessa omistuksessa, se on yhä tärkeä meille suomalaisille.

On harmi, että markkinajohtaja on jämähtänyt venyttelemään valikoitaan. Vaikka Apple on selvästi Nokiaa pienempi yritys***, sen idealinko vaikuttaa näin maallikosta murskaavan ylivoimaiselta.

Mikä on tuotteesi tai palvelusi “valikko”, jonka vangiksi olet jäänyt? Mikä olisi “tyhmempi” vaihtoehto, joka olisi asiakkaillesi helpompi?

* Jälkikäteen olen kuullut, että tuhottavat sähköpostit olisi ehkä voinut valita näppärämminkin. Mutta mitä sitten? Kuvitteleeko Nokialla joku, että käyttäjät todella lukisivat yli satasivuisia käyttöohjeita?

** Olin vannonut, että ammun itseni mieluummin kuin sorrun ikinä “Minun Sonera” -nimisen, äidinkieltämme idioottimaisesti raiskaavan palvelun rahoittajaksi.

*** Applen liikevaihto oli 4,7 miljardia euroa vuoden 2008 toisen vuosineljänneksen aikana. Nokian liikevaihto oli samaan aikaan yli 13 miljardia.