Yhdysvaltalainen tutkija väittää, että ihmisen nimi vaikuttaa hänen ammatinvalintaansa ja jopa asuinpaikkaansa. Kysymys siis kuuluu, valitsiko Pekka Pouta ammattinsa? Vai onko hän nimensä uhri?

Asiansa osaava myyjä tietää, että ihmiset ovat persoja itsensä kaltaisille asioille. He ostavat enemmän tutulta kuin vieraalta. Oululainen pitää enemmän oululaisesta kuin kuopiolaisesta myyjästä. Kauppa käy paremmin, jos myyjä on pukeutunut samoin kuin ostaja. 

Yhdysvaltalainen sosiaalipsykologi Brett Pelham väittää, että esimerkiksi ihmisen oma nimi vaikuttaa hänen valintoihinsa.

Pelham on testannut näkemystään monin tavoin.

Hän kokosi listan etunimistä, jotka muistuttavat jotenkin sanaa “dentist” (eli hammaslääkäri). Esimerkiksi Dennis, Denis, Denise ja Dena olivat sellaisia.

Väestötietojen perusteella Dennis oli tutkimuksen aikoihin 40. yleisin miehen etunimi Yhdysvalloissa.

Pelham laski  hammaslääkäreiden järjestön jäsenten nimiä. Osoittautui, että Dennis oli noin 43 prosenttia yleisempi hammaslääkärin etunimi kuin tilastollisesti olisi oletettavissa.

Vastaavasti kävi ilmi, että Geo-alkuisen etunimen (esim. George tai Geoffrey) saaneet olivat suhteettoman usein jossain geologiaan liittyvässä ammatissa.

Eikä tässä kaikki: nimi vaikuttaa myös asuinpaikkaan. Floridaan muuttavien ihmisten etunimet ovat suhteettoman usein Flo-alkuisia (esim. Florence). Louise-nimiset naiset perustavat “liian” usein kotinsa Louisianaan.

Sen lisäksi ihmiset valitsevat mielellään talonsa kadulta, jonka nimi muistuttaa heidän nimeään. Esimerkiksi herra Washington asuu todennäköisemmin Washington Streetillä kuin herra Jefferson.

Puolison nimellä on tietenkin merkitystä. Aino menee keskimääräistä useammin naimisiin Aimon kanssa.

Nimi vaikuttaa myös siihen, minkä nimisiä tuotteita meistä kukin suosii. Esimerkiksi P-alkuisella nimellä siunatut pitävät keskiarvoihin nähden useammin Pepsistä kuin Cokiksesta.

Pelhamin ryhmän tuore tutkimus kertoo, että sijoittaja ostaa mieluiten sellaisen yhtiön osakkeita, jonka nimi muistuttaa hänen omaansa.

On tietenkin selvää, että kyse on todennäköisyydestä. Esimerkiksi en ryhtynyt aikanaan lääkäriksi, vaikka sukunimeni siihen suuntaan kampeaakin.

Mutta mitä siitä pitäisi päätellä, että eräässä ohjelmistoyrityksessä oli aikanaan hommissa Apunen, Parantainen ja Tukiainen? Ainakin se nauratti monia asiakkaitamme.

Pelhamin tutkimustulosten perusteella myös Pekka Pouta -niminen henkilö ajautuu meteorologiksi todennäköisemmin kuin aivan kuka tahansa.

Copywritereiden salaisen veljeskunnan sääntö 63 sanoo, että Eerot reagoivat keskimääräistä hanakammin Eerojen lähettämiin suorakirjeisiin.

Nimien vetovoima liittyy siihen, että tutut asiat vetävät meistä jokaista puoleensa. Sikäli tunnettuutta jahtaavat markkinoijat eivät ole aivan väärässä. Veikkaan, että myös K-kaupan seinälle ripustetut henkilökunnan valokuvat ja nimet tekevät ostamisesta helpompaa.

Varo virallista, pönöttävää ja etäännyttävää markkinointia. Sen sijaan tee yrityksesi ja sen ihmiset ostajalle tutuiksi jo etukäteen.