Suomalainen paperiteollisuus on kuralla, koska se ei osaa jalostaa tuotteitaan. Tässä sissin näkemys siitä, miten bulkista syntyy kannattava palvelu.

Pohdiskelin alkuvuodesta 2005, miten jostain supertylsästä bulkista voisi tuotteistaa erottuvan palvelun. Sopivaa kohdetta ei tarvinnut kauan etsiä:

Suomalainen paperi-insinööri on loistava esimerkki rupukatteita tahkoavasta, vuodesta toiseen ruikuttavasta massatuottajasta.

Sissimarkkinoija tutkailee herkeämättä uusia mainosvälineitä. Jos jossain on aivan turhaa tyhjää pintaa, kannattaisiko se kenties valjastaa markkinointitarkoituksiin?

Yhtälö ei ollut kovin mutkikas. Mikä on paperia, jota ihmiset käyttävät joka päivä? Miksei sille paperille ole painettu markkinointiviestejä?

Kyse on tietenkin vessapaperista.

Kehittelin kolmessa minuutissa uuden markkinointipalvelun ensimmäisen version:

  1. Markkinoija voi ostaa mainostilaa wc-paperista kiinteään hintaan.
  2. Mainostilan myyjä tarjoaa paperia joko suoraan yrityksille tai siivousliikkeille.
  3. WC-paperi ei maksa käyttäjilleen mitään. Kohdeyritys leikkaa kustannuksiaan.

Kaikki hyötyvät! Markkinoija saa viestinsä täsmälleen haluamaansa kohteeseen. Siivousliike tarjoaa asiakkaalleen selkeää säästöä. Lisäksi täysistuntoihin on aina tarjolla jotain ihmeteltävää. Jopa vessapaperinsa töistä pihistävät työntekijät vain tehostavat viestin jakelua.

Otin yhteyttä suomalaisiin paperinvalmistajiin. Tässä yksi esimerkki saamistani vastauksista:

Terve, Jari !

Kiitos yhteydenotosta.

Vastauksena kyselyysi:

– Kyllä, tuotteen painaminen on lisäkustannus. Tuotannossa kustannusta tulee ensiksikin painoteloista, mutta myös linjalla tarvittavasta tuotteen vaihtoajasta (kun linja trimmataan tuotteelta toiselle). Siksipä pienin mahdollinen ajoerä on varsin suuri, se asettunee noin 2:een milj wc-paperirullaan,

– Kysymys on myös ei vain kustannuspohjainen, vaan myös tuotantokapasiteetti on ratkaisevaa – eli millaiset mahdollisuudet tällaista uutta erikoistuotetta olisi tehdä. Tällä hetkellä ei tehtaillamme ole siihen mahdollisuutta (huomioitavaa on myös se, että kaikilla linjoillamme emme valmista kuvioituja tuotteita).

Toivottavasti vastaus tyydyttää, vaikkakin se on negatiivissävytteinen.

Ystävällisin terveisin,

Pekka Lakso
Metsä Tissue Corp.

Pekka sentään vastasi kyselyyni. Monet muut eivät noteeranneet tällaisen kahelin viestejä lainkaan. Ei siinä mitään, ymmärrän reaktion ihan hyvin.

Toisaalta Pekan vastaus kertoo paljon siitä, mikä paperiteollisuudessa mättää. Rätälöinti muka onnistuu. Mutta minimitilaus on vaatimattomat 2 miljoonaa tuotetta!

Jos suomalaisen tuottajan niska ei taivu, olisiko ulkomailla notkeampaa porukkaa? Ryhdyin etsimään vaihtoehtoa.

Lopulta löysin sattumalta paikallisen maahantuojan, joka myy Saksassa painettuja lautasliinoja ja muita pehmopapereita. Pitkä neuvotteluputki käynnistyi. Takana on erinäisiä harjoituskierroksia ja töppäilyjä.

Nyt yli neljä vuotta myöhemmin Ediste-persmedia™ on vihdoin valmis palvelukonsepti – tai ainakin sen prototyyppi. Rekka pudotti toissapäivänä pihalle 10 000 mediayksikköä:

Ediste-persmedia on vihdoin saapunut Suomeen

Ediste-persmedia on vihdoin saapunut Suomeen

Kun rullat on pakattu kuuden kappaleen laatikoihin, bokseja oli roudattava käsipelillä varastoon lähes 1700 kappaletta! Olipa harmi, että satuin juuri silloin olemaan Savonlinnassa puhekeikalla.

Miltä Ediste-persmedia näyttää käytännössä?

Ediste-persmedia on sissimarkkinoijan täsmäväline

Ediste-persmedia on sissimarkkinoijan täsmäväline

Jos haluat tirkistellä painettua sisältöä tarkemmin, tässä myös paino-originaali pdf-tiedostona: Ediste-persmedia-näyte.

Prototyypiin käytimme kahta väriä (punainen & musta). Enemmänkin sävyjä on tarjolla, sillä painokone pystyy enimmillään kuuteen väriin. Kuvia ei ekassa painoksessa ole mukana, mutta myös ne onnistuvat yllättävän hyvin.

En tietenkään missään vaiheessa ole kuvitellut, että palvelukonseptimme pelastaisi suomalaista paperiteollisuutta. Siis vaikka paikallinen tehtailija olisi taipunut alihankkijaksemme. Mutta paperimiehillä on ziljoonakertaisesti tuotekehitysrahaa ja -ammattilaisia Edisteeseen verrattuna.

Paitsi että Ediste-persmedia on aito palvelutuote, se on myös demo. Bulkkia voi aina jalostaa.

Mainostajat maksavat ison osan maailman paperintuotannosta nykyisinkin. Jos tämä oli tyhmä idea, keksikää sellunkeittäjät parempi. Hopihopi, töpinäksi nyt!

Sissimarkkinoija etsii ja löytää konsepteja ja mahdollisuuksia sieltäkin, missä suomalainen insinööri näkee vain esteitä ja vaikeuksia.

PS1. Työskenteletkö pääkaupunkiseudulla asiantuntijapalveluja tai huipputekniikkaa myyvässä firmassa, jossa on 5-50 työntekijää? Haluaisitko levittää sissiaatetta yrityksesi sisällä myös kollegoillesi? 

Tilaa laatikollinen Ediste-persmedia-näytteitä ja levitä ne yrityksesi eriöihin. Jos kuuden kappaleen pakkaus ei riitä mihinkään, kerro sitten, montako rullaa tarvitset.

Tässä hommassa nopeat syövät hitaat. Lisäksi päätämme tylysti itse, minne ja montako näytettä lähetämme.

Raapusta sähköpostia osoitteeseeni jari piste parantainen ät ediste piste fi. Saattaa olla, että posti tuo jotain tullessaan.

PS2. Meille on jo ilmoittautunut kymmenkunta vapaaehtoista persmediaattoreiksi jakamaan rullia toukokuun aikana aamuisin yritysten parkkipaikoille, pihoille ja aulatiloihin.

Omasta autosta on hyötyä, mutta tarvittaessa toimitamme mediaerän sovittuun jakelupisteeseen puolestasi.

Jos haluat ilahduttaa ihmisiä ja samalla annoksen hauskaa hyötyliikuntaa & sissikokemusta, värvää itsellesi pari ja ilmoittaudu joukon jatkoksi! Sähköpostiosoitteeni löydät tuosta edeltä.