Kenelle tämä blogi on tarkoitettu? Miksi lukisin sitä?
Vastaan Gurumarkkinointi-blogissa asiantuntijabisneksen johtajia ja esimiehiä askarruttaviin markkinoinnin kysymyksiin.
Oletko asiantuntijoiden pomo? Vastaatko myös tuloksesta?
Otan osaa, olet siis kaulaasi myöten kusessa. Siihen on ainakin kolme tavallista syytä:
- Kriittisiksi koulutetut asiantuntijasi ovat vaikeita johdettavia. Sitä paitsi he eivät halua alentua myyntitöihin.
- Firmasi strategia on mitätön. Itse asiassa se ei ole strategia lainkaan. Siksi markkinointi on lähtökohtaisesti mahdotonta.
- Palveluja tarvitseva päättäjä ei ymmärrä myyjiesi turinoista juuri mitään. Ostaminen on liian työlästä.
Saatat nyt miettiä, miten markkinointi muka voisi ratkaista vaikkapa johtamisen tai strategiatyön ongelmia. Eikö markkinoinnin homma kuitenkin ole noudattaa strategiaa, eikä päinvastoin?
Uskon vankasti kuuluisan liikkeenjohdon gurun, nyt jo edesmenneen Peter Druckerin näkemykseen. Hänen mukaansa yrityksellä on vain kaksi välttämätöntä toimintoa:
Toinen niistä on markkinointi. Toinen on innovointi.
Yhdysvaltalaiseen tapaan markkinointi-käsitteeseen sisältyy myös myynti. Innovoinnilla Drucker tarkoittaa esimerkiksi sellaisia asioita kuin tuotekehitys, palvelukehitys ja palvelujen tuotteistaminen.
Vain markkinointi ja innovointi tuottavat tuloksia. Kaikki muut yrityksen toiminnot ovat pelkkiä kuluja.
“Markkinointi on liian tärkeää, jotta sen voisi jättää yksin markkinointiosaston tehtäväksi.”
– Hewlett-Packardin perustaja David Packard
Ilman tehokasta markkinointia menestyneet yritykset ovat harvinaisia. Voisiko se johtua siitä, että liiketoiminta onkin markkinointia alusta loppuun? Kenties kaikki firmasi puuhat pitäisi aina pohtia ensiksi markkinoinnin näkökulmasta?
Näiltä sivuilta löydät vinkkejä, jotka auttavat arkisessa johtajan työssäsi:
- Miten saat asiantuntijasi osaamisen kaupaksi, vaikkei hän suostuisi ikinä myymään mitään?
- Kuinka laadit oikeaoppisen strategian, josta on jotain hyötyä myös käytännössä?
- Miten saat tuotteistetuksi palvelusi niin, että asiakaskin pystyisi sen ostamaan?
- Kuinka rakennat hintamielikuvan niin, että saat asiantuntijoidesi osaamisesta kunnon katteen?
- Miten sovellat käyttäytymistieteilijöiden havaintoja myynti- ja markkinointityössäsi?
Vastaukset muodostavat konseptin, jonka nimi on gurumarkkinointi.
Gurumarkkinointi tarkoittaa toimia, joiden avulla rakennat asiantuntijoillesi gurun tunnusmerkit.
Lopulta pääset nostamaan hintojasi tasolle, josta kilpailijasi voivat vain haaveilla. Samalla ratkaiset monta arkista johtamisongelmaa.
Lue tätä blogia, jos tarvitset käytännössä toimivan johtoajatuksen asiantuntijabisneksesi kasvattamiseksi.
6 vastausta
Hei!
Onnittelut uudesta blogista näin alkuun. En kuulu blogisi kohderyhmään, mutta olen lukenut alusta asti jo Pölli Tästä -blogia ja tunnustan jääneeni koukkuun. Perusmyyjänäkin saan kirjoituksista irti ja paljon ajateltavaa ja pohdittavaa, vaikka kohderyhmäsi onkin toinen. Olen suunnitellut yrittäjäksi alkamista jo pidemmän aikaa, mutta viime aikoina polte on kasvanut tosissaan ja pelkäänkin kohta olevani yrittäjä. Tällainen nuori 21 v. sällikin saa tätä kautta paljon irti ja selkeitä ohjeita alansa asiantuntijalta. Normaalisti tällaisia selkeitä ohjeita ei saa konkareilta edes rahalla.
Haluan siis kiittää ja kumartaa Jaria tästä ja kahdesta edellisestä blogista. Pidäthän blogin yhtä mielenkiintoisena ja toivotaan, että et unohda meitä, jotka olemme vasta uramme alkuvaiheessa.
Jatka samaan malliin! Thumbs up!
Ville, kiitos palautteestasi!
Ajattelin pysyä myös gurumarkkinoinnin asioissa niin lähellä maan pintaa kuin osaan. Sikäli tänne naputtelemieni juttujen pitäisi olla sovellettavissa myös yrittäjien tai uransa alkutaipaleella pakertavien tilanteeseen aivan hyvin.
Onnea mahdolliselle uudelle yrityksellesi!
P. Druckeriin ja D. Packardiin on tässä helppo yhtyä.
Toisaalta voidaan ajatella attä kaikki toiminta varsinkin asiantuntijayrityksessä on myyntiä. Michael Webb määritteleekin myyntiprosessin yksinkertaisesti kolmivaiheiseksi prosessiksi:
1) asiakkaiden löytäminen (= markkinointi)
2) asiakkaiden voittaminen (= myynti)
3) asiakkaiden pitäminen (= palvelu)
Mitäpä tuohon lisäämään…
(Lähde: Sales and Marketing the Six Sigma Way, Michael J. Webb, 2006)
Tällä kertaa uusi blogi ei tullut yllätyksenä 😉 Olen tästä varsin hyvilläni!
Good work! Sujuvasanaisia blogejanne on mukava lukea!
Luin tässä juuri Taloussanomia
ja sieltä löytyi uutinen jossa Silja hakee hyviä kaupallisia
liikeideoita (https://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/08/28/silja-hakee-apua-koematkustajilta/200919030/139?pos=17)
Mielestäni Mehtosen kannattaisi tutustua blogeihinne!