Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kenelle tämä blogi on tarkoitettu? Miksi lukisin sitä?

Vastaan Gurumarkkinointi-blogissa asiantuntijabisneksen johtajia ja esimiehiä askarruttaviin markkinoinnin kysymyksiin.

Oletko asiantuntijoiden pomo? Vastaatko myös tuloksesta?

Otan osaa, olet siis kaulaasi myöten kusessa. Siihen on ainakin kolme tavallista syytä:

  1. Kriittisiksi koulutetut asiantuntijasi ovat vaikeita johdettavia. Sitä paitsi he eivät halua alentua myyntitöihin.
  2. Firmasi strategia on mitätön. Itse asiassa se ei ole strategia lainkaan. Siksi markkinointi on lähtökohtaisesti mahdotonta.
  3. Palveluja tarvitseva päättäjä ei ymmärrä myyjiesi turinoista juuri mitään. Ostaminen on liian työlästä.

Saatat nyt miettiä, miten markkinointi muka voisi ratkaista vaikkapa johtamisen tai strategiatyön ongelmia. Eikö markkinoinnin homma kuitenkin ole noudattaa strategiaa, eikä päinvastoin?

Uskon vankasti kuuluisan liikkeenjohdon gurun, nyt jo edesmenneen Peter Druckerin näkemykseen. Hänen mukaansa yrityksellä on vain kaksi välttämätöntä toimintoa:

Toinen niistä on markkinointi. Toinen on innovointi.

Yhdysvaltalaiseen tapaan markkinointi-käsitteeseen sisältyy myös myynti. Innovoinnilla Drucker tarkoittaa esimerkiksi sellaisia asioita kuin tuotekehitys, palvelukehitys ja palvelujen tuotteistaminen.

Vain markkinointi ja innovointi tuottavat tuloksia. Kaikki muut yrityksen toiminnot ovat pelkkiä kuluja.

“Markkinointi on liian tärkeää, jotta sen voisi jättää yksin markkinointiosaston tehtäväksi.”

– Hewlett-Packardin perustaja David Packard

Ilman tehokasta markkinointia menestyneet yritykset ovat harvinaisia. Voisiko se johtua siitä, että liiketoiminta onkin markkinointia alusta loppuun? Kenties kaikki firmasi puuhat pitäisi aina pohtia ensiksi markkinoinnin näkökulmasta?

Näiltä sivuilta löydät vinkkejä, jotka auttavat arkisessa johtajan työssäsi:

  1. Miten saat asiantuntijasi osaamisen kaupaksi, vaikkei hän suostuisi ikinä myymään mitään?
  2. Kuinka laadit oikeaoppisen strategian, josta on jotain hyötyä myös käytännössä?
  3. Miten saat tuotteistetuksi palvelusi niin, että asiakaskin pystyisi sen ostamaan?
  4. Kuinka rakennat hintamielikuvan niin, että saat asiantuntijoidesi osaamisesta kunnon katteen?
  5. Miten sovellat käyttäytymistieteilijöiden havaintoja myynti- ja markkinointityössäsi?

Vastaukset muodostavat konseptin, jonka nimi on gurumarkkinointi.

Gurumarkkinointi tarkoittaa toimia, joiden avulla rakennat asiantuntijoillesi gurun tunnusmerkit.

Lopulta pääset nostamaan hintojasi tasolle, josta kilpailijasi voivat vain haaveilla. Samalla ratkaiset monta arkista johtamisongelmaa.

Lue tätä blogia, jos tarvitset käytännössä toimivan johtoajatuksen asiantuntijabisneksesi kasvattamiseksi.

6 vastausta

  1. Hei!

    Onnittelut uudesta blogista näin alkuun. En kuulu blogisi kohderyhmään, mutta olen lukenut alusta asti jo Pölli Tästä -blogia ja tunnustan jääneeni koukkuun. Perusmyyjänäkin saan kirjoituksista irti ja paljon ajateltavaa ja pohdittavaa, vaikka kohderyhmäsi onkin toinen. Olen suunnitellut yrittäjäksi alkamista jo pidemmän aikaa, mutta viime aikoina polte on kasvanut tosissaan ja pelkäänkin kohta olevani yrittäjä. Tällainen nuori 21 v. sällikin saa tätä kautta paljon irti ja selkeitä ohjeita alansa asiantuntijalta. Normaalisti tällaisia selkeitä ohjeita ei saa konkareilta edes rahalla.

    Haluan siis kiittää ja kumartaa Jaria tästä ja kahdesta edellisestä blogista. Pidäthän blogin yhtä mielenkiintoisena ja toivotaan, että et unohda meitä, jotka olemme vasta uramme alkuvaiheessa.

    Jatka samaan malliin! Thumbs up!

    1. Ville, kiitos palautteestasi!

      Ajattelin pysyä myös gurumarkkinoinnin asioissa niin lähellä maan pintaa kuin osaan. Sikäli tänne naputtelemieni juttujen pitäisi olla sovellettavissa myös yrittäjien tai uransa alkutaipaleella pakertavien tilanteeseen aivan hyvin.

      Onnea mahdolliselle uudelle yrityksellesi!

  2. P. Druckeriin ja D. Packardiin on tässä helppo yhtyä.

    Toisaalta voidaan ajatella attä kaikki toiminta varsinkin asiantuntijayrityksessä on myyntiä. Michael Webb määritteleekin myyntiprosessin yksinkertaisesti kolmivaiheiseksi prosessiksi:

    1) asiakkaiden löytäminen (= markkinointi)
    2) asiakkaiden voittaminen (= myynti)
    3) asiakkaiden pitäminen (= palvelu)

    Mitäpä tuohon lisäämään…

    (Lähde: Sales and Marketing the Six Sigma Way, Michael J. Webb, 2006)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Verkkosivun musta aukko_Noste
Tommi Elomaa

Onko verkkosivuillasi musta aukko?

Onko verkkosivuillasi musta-aukko? Onko yrityksesi yhteys- tai info-postilaatikko hiljainen? Voi hyvin olla, että pieni muutos herättää sen henkiin.

Pölli ruotsalaisilta
Tommi Elomaa

Pölli ruotsalaisilta

Sunnuntaina luulin konsultin onnenpäivän koettaneen. Sähköpostiini kilahti viesti: ”Is this your next Project?” Valitettavasti kyse ei ollut tilauksesta, vaan ruotsalaisen Extrem Skin mainoksesta. Mutta viesti

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tommi Elomaa

Mikä on ollut paras varastamasi idea?

Pölli Tästä- blogimme täyttää tänään vuosia. Jo 15 vuotta tämä ideavarkaiden apaja on ollut vapaata riistaa kaikille katiskasta kalastaville. Kirjoituksia on hyvän matkaa toista tuhatta ja aiheet ovat käsitelleet kaikkea. Siis ihan kaikkea. Mutta mikä on ollut kaikkien aikojen paras postaus?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.