Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Hinnoitteluharjoitus 2

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Pari viikkoa sitten olin uppoutunut kirjoittamaan jotain kuolematonta tekstiä. Yhtäkkiä huomasin kauhukseni, että parturiaikani olisi ollut 50 minuuttia sitten.

Ensin vaivuin maan alle. Sen jälkeen kipusin jostain Uuden-Seelannin seuduilta takaisin.

Oli soitettava nolona ja a) pyydettävä anteeksi sekä b) anottava uutta audienssia. Samalla lupasin maksaa myös väliin jääneen istunnon.

Parturini hangoitteli vastaan jo puhelimessa. Hän ei kuulemma suostuisi ottamaan rahojani vastaan.

Sama venkoilu jatkui, kun palvelutoimitus oli viikkoa myöhemmin käynnissä.

Lopulta kysyin erään yksinkertaisen kysymyksen, johon tuo yrittäjäkollega joutui vastaamaan myöntävästi.

Sen jälkeen hän suostui veloittamaan kahdesta hiustenleikkuusta.

Mikä oli tuo (hinnoitteluun liittyvä) kysymykseni, joka sai parturini niskan taipumaan?

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

17 kommenttia

  1. Vastaus piti olla kyllä ja kysymyksen piti liittyä hinnoitteluun. Otan siis uuden yrityksen:

    Oletko hinnoitellut palvelun siten, että kaikki varauskirjasi ajat tulevat käytettyä?

    Parturi, jos kuka, tietää vastauksen Kaupin kysymykseen…

    1. Gentlemen,

      Kiitoksia hyvistä vastauksista! Tämä oli selvästi helppo nakki.

      Kysyin parturiltani nimenomaan, eikö hänen tilauskirjansa ole aina tupaten täynnä.

      Hän totesi, että näin se on: kaikki hänen vapaat aikansa menevät kaupaksi. Se johtuu osin siitäkin, että heppu tarttuu saksiin ehkä vain yhtenä tai kahtena päivänä viikossa. Hän on siis myy niukkuutta luultavasti huomaamattaan.

      Joka tapauksessa tämän havainnon jälkeen meidän oli helppo päästä yhteisymmärrykseen, että olin todellakin varastanut (tai ainakin lainannut) häneltä ihan oikeaa rahaa.

      Tämä on siksi mielenkiintoinen hinnoittelukysymys, että todella monet asiantuntijat ja palveluyrittäjät antavat asiakkaidensa varastaa kapasiteettia aivan rauhassa. Olen aina ihmetellyt, mitä ihmeen järkeä siinä voi olla. Eihän Finnair tai VR anna ilmaiseksi uutta matkalippua, jollei asiakas satu ilmestymään penkkiinsä alun perin sovittuna aikana.

      Mielestäni lepsu käytäntö rapauttaa hintamielikuvaa pahasti. Todella tiukaksi heittäytyvä yrittäjä erottuisi jälleen kerran kilpailijoistaan hienosti.

      Kaikkein pahimpia tässä asiassa ovat omasta mielestään niin täydelliset julkisen terveydenhuollon ammattilaiset. Vuodesta toiseen saamme lukea lehdestä, montako tuhatta vastaanottoaikaa vuodessa menee hukkaan esimerkiksi terveyskeskusten hammaslääkäreiltä pelkästään Helsingissä. Nämä kallispalkkaiset asiantuntijat vain levittelevät käsiään ja haaskaavat verovarojamme pöyristyttäviä määriä.

      1. VRn liput voi käyttää vielä kaksi viikkoa niiden vanhennuttua…

        ”Junan mentyä lippu on voimassa 2 viikkoa, jolloin se toimii matkalippuna ilman paikkatietoja.”

  2. Tietysti tässä kannattaisi parturin miettiä jotain muistutusjuttua asiakkaille (email, tekstiviesti, tms.), jolloin siihen tilauskirjaan ei tulisi niin paljon reikiä eikä asiakkaan tarvitsisi nolostua omasta mokastaan.

    1. Jussi, mietin täsmälleen samaa!

      Kaikki no show -ilmiöstä kärsivät voivat joko kiroilla välinpitämättömiä asiakkaitaan. Tai sitten he voisivat miettiä, miten kapasiteettia haaskaantuisi mahdollisimman vähän.

      Esimerkiksi Pietarissa hammaslääkärin vastaanottoapulaisen tehtävä on soittaa potilaille etukäteen ja huolehtia siitä, että he saapuvat sovittuna aikana paikalle. Tietenkin henkilökohtaisella kontaktilla on radikaali vaikutus!

      Tekstari olisi hyvää palvelua. Silläkin voisi vielä toistaiseksi erottua edukseen.

  3. Tähän parturikysymykseen liittyen:
    Eikö parturi voisi ihan hyvin lunastaa asiakkaalta rahat jo varauksen yhteydessä? Mulla on ainakin jo varausvaiheessa rahatukko kourassa ja maksaisin mielelläni – ihan niinkuin kylpyläreissu tai joku matkakin maksetaan etukäteen.

  4. Pakko tuoda esiin parturiliike, joka lähettää tekstiviestin sopimuksen mukaan esim. tunnin ennen varausta. Hieno homma myös, että yrittäjä keksinyt mainita lupauksen monesti muutenkin pakettiin kuuluvasta päähieronnasta. Juuri tuo lupaus aikanaan koukutti mut vakioasiakkaaksi.

    http://www.red1.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pelottaako hinnakorotus?
Jari Parantainen

Hinnankorotus hirvittää – 7 keinoa tunkata taksat taivaisiin

Hinnankorotus on psykologista peliä. Tarkoituksesi on nostaa hintoja niin, ettei se vaikuta kanta-asiakkaittesi näkökulmasta epäreilulta tai mielivaltaiselta. Kerron 7 erilaista strategiaa, joiden avulla hoidat asian fiksusti.

Sairaanhoitajan pieni palkka ei johdu arvostuksen puutteesta tai ilkeästä työnantajasta.
Jari Parantainen

Sairaanhoitajan palkka on hänen oma päätöksensä

Sairaanhoitajan palkka ei ole huono siksi, että hänen ammattinsa kärsisi arvostuksen puutteesta. Työnantajan tehtäviin taas ei kuulu huolehtia hoitajien sosiaaliturvasta. Sen sijaan sairaanhoitajan palkka on seurausta hänen omista päätöksistään, kuten jokaisen asiantuntijan liksa.

K-kauppiaan mahdollinen riistohinnoittelu oli houkutellut toimittajat luokseen.
Jari Parantainen

Riistohinnoittelu on mainettaan parempi asia

Ilta-Sanomien jutun aiheena oli K-kauppiaan (ehkä) harjoittama riistohinnoittelu, vaikka tuota ikävää termiä ei tekstissä mainittukaan. Mutta mitä tuo haukkumanimi oikeastaan tarkoittaa? Onko se edes paha asia?

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action