Kirjaprojektin ensimmäisiä vaiheita on keksiä kirjalle kansi. Ilman sitä opuksen markkinointi ei oikein pääse käyntiin.

Seuraavat kaksi kirjaani ilmestyvät keskiviikkona, syyskuun 1. päivänä 2010. Tai täsmälleen ottaen meidän kirjamme ilmestyvät.

Ensimmäisen kirjan nimi on Gurumarkkinointi. Yhtiökumppanini Antti Apunen on teoksen toinen kirjoittaja.

Toisen opuksen nimi on Gurumarkkinoijan hunajapurkki. Sen kanteen painetaan Antin nimi ensin, itse soitan kakkosviulua.

Ensimmäinen opus on tarkoitettu asiantuntijoiden esimiehille. Se keskittyy strategiaan ja johtamiseen.

Toinen kirja on käytännöllinen opus. Se on tarkoitettu markkinoijalle. Jos ensimmäinen jauhaa strategiaa, kakkonen käsittelee sitten taktiikkaa.

Aloitamme kirjojen ennakkomyynnin kerrankin ajoissa. Julkaisupäivään on aikaa runsaat 10 kuukautta.

Joudumme siis kuvaamaan ostajaehdokkaille jotain sellaista, mitä ei vielä ole olemassakaan.

Ensimmäisten markkinointitehtävien joukossa onkin pusertaa kirjasta kuva. Se on yllättävän tärkeä juttu edelleen. Kuvaa varten tarvitaan teokselle tietenkin kansi.

Mutta sitten päästäänkin mielenkiintoiseen pohdintaan: millainen hyvä kirjan kansi on?

Uhrasin asialle tunnin ja taitoin tällaiset ensimmäiset luonnokset:

Gurumarkkinointi-kirjan kansiluonnos

Gurumarkkinointi-kirjan kansiluonnos - Klikkaa kuva täysikokoiseksi

Gurumarkkinoijan Hunajapurkki -kirjan kansiluonnos 5

Gurumarkkinoijan Hunajapurkki -kirjan kansiluonnos 3 - Klikkaa kuva täysikokoiseksi

Olin jo ehtinyt pajattaa kansien merkityksestä myös lempikustantajalleni Talentumille. Niinpä sieltä kustannustoimittajamme Liisa Poikolainen lähetti alustavia kansiluonnoksia ihmeteltäväksemme.

Hahmotelmissa on jäljellä yksi kakkoskirjan työnimistä, eli Gurumarkkinoinnin niksikirja. Se siis muuttuu vielä hunajapurkiksi. Mutta siitä viis, Talentumin ehdotukset näyttävät tältä:

Gurumarkkinoinnin niksikirja - Talentumin kansiluonnos 1

Gurumarkkinoinnin niksikirja - Talentumin kansiluonnos 1 - Klikkaa kuva täysikokoiseksi

Gurumarkkinoinnin niksikirja - Talentumin kansiluonnos 2

Gurumarkkinoinnin niksikirja - Talentumin kansiluonnos 2 - Klikkaa kuva täysikokoiseksi

Gurumarkkinoinnin niksikirja - Talentumin kansiluonnos 3

Gurumarkkinoinnin niksikirja - Talentumin kansiluonnos 3 - Klikkaa kuva täysikokoiseksi

Gurumarkkinoinnin niksikirja - Talentumin kansiluonnos 4

Gurumarkkinoinnin niksikirja - Talentumin kansiluonnos 4 - Klikkaa kuva täysikokoiseksi

Nyt pyydän apuasi. Voisitko kertoa näkemyksesi ja vastata kaikkiin tai osaan seuraavista kysymyksistä:

  1. Mikä oheisista kirjan kansiluonnoksista on paras. Miksi?
  2. Jos olisit itse ohjaimissa, millaisen kannen haluaisit?
  3. Mitkä ovat ylipäätään hyvän bisneskirjan kannen ominaisuudet / kriteerit?

Entä tarvitsetko jotain lisätietoa, jotta voisit kommentoida ja/tai perustella näkemyksesi?