Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Konebox-verkkokauppa on mennyt konkurssiin?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS
Kymmenen sivun myyntiesitys -koulutus vantaalla 11.2.2020
Mikä tahansa myyntiesitys mahtuu 10 sivuun ilman, että ne ovat edes täyteen ahdettuja.
KOULUTUS

Ryhdyin ostamaan pesukonetta ja kuivausrumpua hiljattain*. Muistelin, että meillähän on Suomessa verkkokauppa, joka myy myös kodinkoneita.

Firma taisi olla sellainen keltamusta. Nimi ei vain tullut mieleen sitten millään. Jokin boksi se oli. Robotti heilui sen mainoksissa. Mutta en saanut palautetuksi sen enempää tuntomerkkejä mieleeni.

Selvä pyy, eiköhän se löydy googlettamalla. Naputtelin hakukoneelle sanat ”pesukone verkkokauppa boksi”.

Tuloksista ei löytynyt mitään sinne päinkään. Kokeilin kaikenlaisia yhdistelmiä.

Ei jälkeäkään kodinkoneita myyvästä verkkokaupasta! Ei hakutuloksia, ei Google-mainoksia. Ei mitään.

Päättelin, että pulju on mennyt konkurssiin. Sitä sattuu, meillähän on lamakin. Tilasin koneet Gigantista.

Ällistykseni oli melkoinen, kun joitain päiviä myöhemmin törmäsin Konebox.fi-nimisen yrityksen isoon lehtimainoksen.

Jotenkin olisin vielä voinut käsittää, ettei perinteistä kivijalkaputiikkia löydy netistä. Mutta se on jo kaiken huippu, että kaikesta päätellen keskolaista, vakavissaan perustettua verkkokauppaa ei ainakaan pesukoneen ostaja löytänyt Googlella lainkaan!

Tuoreen tutkimuksen mukaan 89 prosenttia Google-käyttäjistä pysähtyy ensimmäiselle hakutulossivulle. Enemmistö silmäilee siis enintään 10 ensimmäistä hakutulosta ja mahdolliset AdWords-mainokset.

Jos firmasi ei osu ensimmäisen kymmenen hakutuloksen joukkoon, sitä ei ole ostajaehdokkaan näkökulmasta olemassakaan.

Tai oikeastaan tilanne on vielä karumpi. Ensimmäisen sivun ensimmäiseksi noussut hakutulos kaappaa itselleen noin 42 prosenttia liikenteestä. Loput jakavat murusia.

Jos apuasi etsivät eivät löydä luoksesi Googlen avulla, lapioit rahaa ikkunasta ulos joka päivä.

* Lue juttu Konekauppiaat kilpasilla.

Lähde: Inbound Marketing, Brian Halligan & Dharmesh Shah 2009
Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

16 kommenttia

  1. Tämä on todellisuutta, joskin valitettavaa. Hieman samaa näkökulmaa asiaan pohdiskelin itsekin kuukausi takaperin kun sauvasekoitinta hain (kts. linkki nimeni takaa). Siinä vaiheessa tosin ei edes juolahtanut mieleeni käydä Koneboxissa koska ei moista liikettä/nimeä missään yhteydessä tullut vastaan.

    Teemaan sopiikin siis varsin hyvin Ylen uutinen kuinka surkea markkinointi kaataa yrityksiä.

    Vai oliko se jokin uutinen?

  2. Kerroin aikaisemmassa kommentissani yrityksistäni ostaa pesutorni verkosta:
    https://gurumarkkinointi.fi/2009/10/26/konekauppiaat-kilpasilla/

    En tuolloin todellakaan löytänyt googlella mitään koneboxia vaikka tein kaikki mahdolliset haut kartoittaakseni verkossa kodinkoneita myyvät firmat.

    En lue mainoksia. Olen kieltänyt suoramarkkinoinnin. En omista televisiota. En kuuntele radiota. Netistä poistan mainokset adblockilla. Näistä toimista huolimatta näen ihan riittävästi työntömainontaa tietääkseni mitä maailmassa on saatavilla. Kun tiedän tarjonnan olemassaolosta, voin kyllä itse hakea tarvitsemani tiedon. Tai voisin, jos konebox ’vastaisi puhelimeen’.

  3. Itselläni oli juuri vähän samanlainen kokemus. Sain juuri hankituksi uuden lieden sekä astianpesukoneen vanhojen tilalle. Netistä kyllä löytyy tietoa vehkeistä vaikka millä mitalla ja laitteiden vertailukin on aika helppoa

    Asennushommat ei kuitenkaan itseäni kiinnostaneet ja jonkun olisi pitänyt roudat vanhat romutkin kaatopaikalle, enkä halunnut lähteä kiertämään liikeestä toiseen kaatosateessa ja nuhassa.

    Jostain syystä missään löytämässäni nettikaupassa ei tarjota mahdollisuutta ostaa kaikkea kerralla. Aina joko asennat itse tai tilaat jonkun toisen tekemään asennusta tms. tai että palvelut ovat tulossa ”pian”. Romujen kierrätys useimmiten onnistuu. Halusin palvelua kuitenkin heti.

    Helpoin tapa ostaa kaikki kerralla asennuksineen ja romujen kierrättämisineen oli soittaa puhelimella liikeestä toiseen, kunnes tilaus lähti ensimmäiseen liikeeseen, joka ehti vastata puhelimeen riittävän nopeasti. Maksunkin he saivat saman tien kun lasku vain kolahti sähköpostiin.

  4. Kyllä minun Googleni löytää esim hakusanoilla ”kodinkone nettikauppa” Koneboxin ihan hakutulosten käskipaikalta. Huhu konkurssista lienee siis enneaikaista.

    @sivustahuutaja, olet vähän peijakkaan vaikea asiakas 😉 Olisit nyt edes sen verran armollinen, että ottaisit adblokkerisi pois päältä siksi aikaa, kun googletat ostoaikeissa. Vai oletko niin periaatteen henkilö, että mielestäsi hakukonemainoksetkin ovat työntöä?

    @Hannu, oheispalvelujen toimittaminen webbikaupasta ei tosiaan taida olla kovin tavallista. Ehkä sopivan ja luotettavan alihankkijan löytäminen on vaikeaa?

    Konebox kylläkin kertoo asennuksesta näköjään omilla sivuillaan näin:

    ”Ostaessasi nettikaupastamme http://www.konebox.fi tuotteita näet heti tuotteen yhteydessä tarjoamamme asennuspalvelut. Voit valita asennuksen esimerkiksi isoille kodinkoneille, televisioille, tietokoneille, sekä kotiteatteri- ja stereolaitteille.”

    Mikä lienee todellisuus, en ole kokeillut.

    1. Kun aikanaan kirjoitimme Risto Poutiaisen kirjaa Google-markkinoinnista, hän kertoi vastaavasta (kirjaankin tulleesta) esimerkistä.

      Tulostinvalmistaja oletti, että ihmiset etsivät verkosta monitoimilaitteita. No näinhän ei tietenkään ollut.

      Tavalliset käyttäjät etsivät printtereitä, skannereita ja fakseja. Joskus ehkä jopa tulostimia.

      Tässäkin tapauksessa veikkaan, että hyppy tuonne abstraktimpaan suuntaan (eli kodinkoneisiin) jää haaveeksi. Kun olin etsimässä pesukonetta, eipä käynyt mielessäkään etsiä kodinkoneita.

      Tämä ilmiö on erittäin tavallinen. Asiantuntija kuvittelee, että asiakkaat käyttävät alan hienoja käsitteitä tai tuotekategorioiden nimiä yhtä sujuvasti kuin hän itse.

      1. Siis jos myy pesukoneita, pitäisi tietysti päästä ensimmäiselle sivulle hakusanalla ”pesukone”, ilman mitään lisämääreitä. Aivan sama, myykö niitä kellarissa tai netissä.

        Ainakin minä haen aina ensimmäisenä hakuna kaikkein yksinkertaisinta ja mielestäni loogisinta hakusanaa.

        Esimerkkinä jos haen kuntosalia yleensä, haen sanalla ”kuntosali”. Jos haen sitä Turusta, haen sanoilla ”kuntosali turku”.

        Kuntosaliyrittäjälle on mahdollisesti eduksi olla näissä hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla.

        Tajusin vasta jokin aika sitten, että olin totaalisesti unohtanut optimoinnista yhden alamme perussanan, ”jumppa”. Tuota ihmiset käyttävät, kun hakevat ryhmäliikuntatunteja. Meille alalla oleville sana kuulostaa vähän wanhanaikaiselta, joten siksi sen olin unohtanut, vaikka pidänkin sanaa hyvänä.

        Jumppa-hakusanalla emme vielä ole etusivulla, tuskin edes samassa kirjassa. Eiköhän sekin sieltä kuitenkin nouse hiljalleen kohti ensimmäistä sivua.

        1. Sami, tapasi mukaan osut taas olennaiseen!

          Onhan se selvä, ettei ratkaisua etsivä asiakas tavallisesti pohdi, mistä kanavasta hänen pitäisi apua löytää.

          Tuo ”jumppa” on muuten mainio esimerkki siitä, miten ammattilaisen näkökulma poikkeaa aina väkisinkin hiukan asiakkaiden aatoksista.

  5. Kun puhutaan hakusanamainonnasta, suurempi ongelma verkkokaupalle voi olla liian laaja näkyvyys hakusanoilla.

    Silloin palaa kasoittain rahaa mainontaan täysin epärelevanteilla hakulauseilla, jotka AdWords on tulkinnut jotenkin hakusanakohdistuksen ”siemensanaan” liittyviksi. Tämä on riski erityisesti Koneboxin kaltaiselle puljulle, jonka strategian keskiössä on hintakilpailu.

    Moni AdWords-mainontaa tekevä ei tiedä, että ilman tarkennuksia mainos näkyy kaikenlaisella sanastolla, joka liittyy vähänkin AdWordsiin syötettyihin sanoihin. Koneboxin kuvitteelliset mainokset saattaisivat siis näkyä mm. ”kissa boksia”, DVD/CD-bokseja, Koneen hissejä tai The Box -elokuvaa haettaessa.

    Tosin hyvään nettimarkkinointiin kuuluu huolellinen avainsanatutkimus. Sellainen voisi paljastaa sopivia täsmällisempiä kohdistuksia hakulauseille, joihin sisältyy termejä kuten ”pesukone” ja ”verkkokauppa boksi” yms.

    1. Arttu, hyvä kommentti!

      Eräs teollisuuden raskaisiin koneisiin vaihteistoja myyvä asiakkaamme kärsi juuri mainitsemastasi ilmiöstä aikanaan. Kävi ilmi, että heidän AdWords-mainoksiaan klikkailivat mopojaan (välityksiä) virittävät pojat.

      Google AdWords -hakusanoihin lisättiin kieltosanoja, jotka liittyivät mopojen virittelyyn. Sen jälkeen mainokset näkyivät enää niille, jotka eivät mättäneet hakutermeiksi moposanastoa. Rahaa säästyi ja perille löysivät enää oikeat teollisuusasiakkaat.

  6. Konebox näköjään löytyy, jos sattuu käyttämään nimenomaan termiä ”nettikauppa”. Itselleni ei ainakaan tuo ole mitenkään perusilmaisu. Ennemmin etsisin verkkokauppaa.

    hakukonemielessä ei ehkä ole hirveän hyvä pysyttäytyä jossakin omassa termissä ja olettaa, että jos asiakkaat haluavat löytää niin he käyttäisivät juuri sitä yrityksen käyttämää termiä ja oikeassa muodossa vielä. Pelkkään hakukoneoptimointiin kun ei tarvitsisi laittaa euroakaan, hieman viitseliäisyyttä lähinnä.

    Tuntuu vähän siltä, että hakukoneoptimointi on mille tahansa bisnekselle, varsinkin verkkobisnekselle, keskeisin osa verkkosivujen luomisessa.

    vaikka onhan se tietysti kiva myös tehdä hienoja liikkuvia juttuja flashillä 🙂

    1. Tämä on toinen hyvä esimerkki samasta asiasta, josta juuri kommentoin Pekalle. Nettikauppa saattaa olla markkinoijalle itselleen aivan itsestään selvä termi. Mutta en minäkään sitä olisi hoksannut käyttää.

      Voinemme siis päätellä, että joko a) käytämme enemmistöstä poikkeavia hakutermejä tai b) markkinoija ei ole selvittänyt, millaisia hakusanoja heidän asiakkaansa todellisuudessa käyttävät.

  7. @ Pekka Sahlsten: adblockini päästää läpi googlen mainokset. Ne kun saattavat joskus olla relevantteja.

    Sanoisin itseäni myös helpoksi asiakkaaksi. Tarvitsen ostopäätökseeni vain tietoa ja pari testitulosta tai vastaava. Noiden tarjoamisen kustannus on myyjälle olematon verrattuna mainontaan tai suoramyyntiin. Kaiken kukkuraksi ylivoimaisen ostoksen tehtyäni laulan hoosiannaa verkossa ja ystäväpiirissa. Olen myyjän unelma-asiakas! (Huonot tuotteet ja kauppiaat ristiinnaulaan julkisesti , mutta se on markkinataloutta)

  8. Tuossa ”kodinkone” vs. ”pesukone” hakusanoissa kannattaa aina huomioida myös kirjoitusvirheet ”pesu kone”. Jossain oli juttua että verkkokauppassa tulee olla oikoluettua tekstiä – totta, kunhan sallii muutaman kirjoitusvirheen niihin hakusanoihin…

  9. Mieleeni tuli tarina gurumarkkinoinnista:

    Olin abiturientti, kun kotiini tuli pyytämättä ”Haku”-niminen lehti joka ilmestyy kerran vuodessa. Yli 50-sivuonen lehti sisälsi informaatiota aloista joille voi hakea lukion jälkeen sekä valmennuskursseista. Luin sitä pitkään ennen kuin tajusin että se oli todellisuudessa Valmennuskeskuksen esite. Joka tapauksessa se vakuutti minut siitä, että tarvitsen valmennuskurssin.

    Hain googlesta tietoa valmennuskursseista haluamalleni alalle kotipaikkakunnallani. Valmennuskeskus ilmestyi hakutulosten kärkeen ja sen lisäksi pari pientä kilpailijaa. Mitään suuria järjestäjiä, kuten Huippuvalmennusta tai Eximiaa ei ensimmäisellä sivulla näkynyt, joten luulin Valmennuskeskuksen olevan ainoa vakavasti otettava järjestäjä (todellisuudessa edellämainitut kilpailijat olisivat myös olleet varteenotettavia vaihtoehtoja).

    Otin oitis yhteyttä Valmennuskeskukseen ja tilasin kalleimman mahdollisen kurssin (joka muuten maksaa 60 prosenttia enemmän kuin toiseksi kallein), hintahan on laadun tae.

    Kilpailijoiden olemassaolo paljastui minulle, kun niiden parisivuiset lehdykät tipahtivat postilaatikostani huhtikuussa. Valmennuskeskuksen kurssi oli silloin jo alkanut, ja Haku-lehtikin oli saapunut jo syksyllä.

    1. Ville, kiitos mainiosta esimerkistä! Karu on tuossakin kertomassasi tapauksessa yrityksellä, joka ei näy verkossa kunnolla.

      Sieltä pitäisi sitä paitsi löytyä heti ekalta hakutulossivulta – muuten kaupan todennäköisyys romahtaa. Nykyisin kun hakukoneen käyttäjistä vain yksi kymmenestä vaivautuu silmäilemään ensimmäistä hakutulossivua kauemmaksi.

  10. Kävi muuten itselleni juuri täysin sama juttu: pitäisi ostaa uusi jääkaappi ja muistin tämän Keskon avaaman verkkokaupan mutta nimi ei tullut millään ilveellä mieleen. Itseasiassa tämä sivu oli ensimmäinen mistä nimen löysin (Googlen hakusanoilla verkkokauppa kodinkoneet).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Karisma kumpuaa vikkelyydestä

Harvard Business Review (3/2016) kirjoitti Queenslandin yliopiston professori William von Hippelin tutkimuksesta (juu ei, nimi ei ole aprillipilaa). Tulokset kertoivat, että mitä vikkelämmin koehenkilön pää toimii,

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Sininen meri harhauttaa

Tapasin eilen kolme opiskelijaa Jyväskylästä. He olivat perustaneet opintoihinsa liittyvän (tilapäisen) yrityksen. Liikeidea kuulosti aika hienolta ja omaperäiseltä. Toimialakin oli ihan omanlaisensa. Toisaalta mieleeni tuli

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.