Tuote on yhtä hyvä kuin sen käyttöliittymä. Sama pätee yhä useammin palveluihin. Esimerkiksi pankit ovat yhtä surkeita kaikki. Niinpä asiakkaat valitsevat finanssilaitoksensa käyttöliittymän perusteella.

Avasin vuosia sitten tilin eQ-pankkiin (nimi kirjoitettu tahallaan oikein). Silloin se oli mielenkiintoinen vaihtoehto, koska putiikilla ei ollut perinteisiä kivijalkakonttoreita lainkaan.

Keväällä 2009 ruåtsalainen åsakkeiden verkkåvälittäjä Nordnet åsti eQ:n. Toimivaksi hiottu verkkopankin ja osakekaupan käyttöliittymä vaihtui ontuvaan Nordnetin versioon.

Olisin tarvinnut raportin firmani salkkuun kuuluvien osakkeiden kursseista edellisen kuun viimeiseltä päivältä. Se on listaus, jota tilitoimistoni kaipaa kuukausittain kirjanpitoa varten.

Ihmettelin tyhmyyttäni. En nimittäin löytänyt oikeaa valikkoa sitten millään.

Lopulta luovutin. Otin yhteyttä Nordnetin asiakasneuvontaan. Kävi ilmi, ettei verkkopalvelussa ollut lainkaan kaipaani toimintoa. Eikä ollut kuulemma tulossakaan.

Häh! Miten verkossa voi toimia osakekauppias, jonka palvelimista ei löydy muistia edes menneitä hintoja varten?

Jouduin anomaan raporttia mitä nöyrimmin joka kuukausi erikseen. Se tuli modernisti kirjeessä postilaatikkooni.

Lopulta jouduin siirtämään sekä rahat että osakkeet pankista vain siksi, että sen käyttöliittymä oli niin paska.

Sampo-pankki (nimi kirjoitettu tahallaan oikein) julkaisi hiljattain iPhone-käyttöliittymän. Isoissa lehtimainoksissa oli oikeastaan vain sen kuva. Näppärältä näytti. Kiinnostuin heti.*

Samoin ovat reagoineet monet. Kauppalehti kertoi hiljattain, että pankki sai neljässä viikossa yli 10 000 mobiilikäyttäjää.

En usko, että pankinjohtajat vieläkään tajuavat, että heidän firmansa ovat juuri niin hyviä kuin heidän käyttöliittymänsä. Tai ehkä Sampo on sen jo oppinut kantapään kautta.

Käyttöliittymä vaikuttaa ostopäätöksiin yhä oudommissa yhteyksissä. Kuten polkupyöräkaupassa.

Tilasin syksyllä uuden maastofillarin, jonka saan hyppysiini toivottavasti joskus maaliskuussa. Mietin jälkikäteen, miksi päädyin juuri kyseiseen pyörämerkkiin ja -malliin.

Asia oli harvinaisen selvä. Kiinnitin huomioni ohjukseen siksi, että siihen kuuluu poikkeuksellisen näppärä jousituksen käyttöliittymä.

Insinööri oli kehittänyt ohjaustankoon kolmiasentoisen kauko-ohjaimen. Vipua naksauttelemalla rakkine muuttuu täysjoustopyörästä vaiheittain sekä edestä että takaa täysin jäykäksi.

Ratkaisu on tavattoman yksinkertainen. Mutta kuten hyvät ideat (käyttöliittymät) usein, juuri siksi se on niin nerokas.

Oletko kuvitellut, ettei alallasi mitään käyttöliittymiä tarvita? Varo vain, joku kiikuttaa sellaisen asiakkaidesi nenän eteen ennemmin tai myöhemmin.

* Harmi vain, että olen unohtanut Sammon tunnussanani. Uuden hankkiminen on tehty niin vaikeaksi, että kasvakoot tileille panttivangiksi jääneet miljoonat korkoa kaikessa rauhassa.