Edisteelle tärähti tavaraa RTV:ltä. Paketin mukana tullut saate oli pudottava. Nyt vain mietimme, mikä sitä Arttua niin hirveästi vituttaa.
Marja huolehtii Edisteen markkinointitöistä. Hän tilasi hiljattain parikymmentä Boschin ruuvinväännintä asiakaslahjoiksemme.
Reiska nimeltä Jukka kävi pudottamassa paketin toimistollemme. Kun Marja oli kuittaamassa lähetystä, hän huomasi saatteessa mielenkiintoisen yksityiskohdan.
Katso itse, miten Arttu halusi kiittää palkanmaksajaansa:


Jotenkin asian saattaisi vielä ymmärtää, jos Marja olisi jokin kärttyisä huuhkaja. Mutta kun juuri viimeksi tiistaina eräässä koulutustilaisuudessa asiakkaamme alkoi spontaanisti ylistää assistenttiamme poikkeuksellisen mukavaksi ja säntilliseksi yhteistyökumppaniksi.
Sanomattakin lienee selvää, että tilauksemme taisi jäädä viimeiseksi. Eiköhän samoja työkaluja löydy myös muista rautakaupoista.
7 vastausta
Arttu antoi meille juuri vitun tärkeän oppitunnin: myös vientilappu toimii tehokkaana markkinointivälineenä. Tässä tapauksessa Artun lipsahdus voi koitua muutaman ruuvinvääntimen hintaiseksi, mutta mitäs jos tämän ajattelisikin toisin päin? Miten vientilapusta saisi markkinoinnillisemman median pelkän informaation jakelun sijaan?
Tämä pätee moniin muihinkin yksityiskohtiin. Sähköisen kampanjan lomakkeet ja niiden kiitos-sivut, rahtikirjat, huoltoilmoitukset – kaikki lippuset ja lappuset, jotka tehdään yleensä kokonaisuuden viimeisenä (koska on pakko).
Itse en muuten lopettaisi yhteistyötä RTV:n kanssa. Arttu on vain inhimillinen, joka tekee myös työnantajastaan inhimillisen. Eikä Arttu sitä paitsi teistä ole vittuuntunut, vaan duunista yleensä. Avautuminen osui vain väärään mediaan.
Tero, osut asian ytimeen. Siksi on hämmästyttävää esimerkiksi se, miten surkeita laskuja firmat yhä edelleen lähettävät. Hyviä markkinointitilaisuuksia jää roppakaupalla käyttämättä.
Huonosti tosin kävi meillekin. Vielä pari vuotta sitten laskuillamme sentään markkinoitiin aina jotain. Nykyisen sähköisen laskutuksen aikana en edes tiedä, millaisia pläjäyksiä asiakkaidemme postiin loppujen lopuksi päätyy.
Näitä tilaisuuksia pyörii ympärillämme jatkuvasti. Tänään törmäsin Velox Helkaman toimarin Linkedin-profiiliin, jossa pönötyskuva on toteutettu varsin osuvasti: https://alturl.com/iyx2c
Ei tämä tämän vaikeampaa ole. Hivenen mielikuvitusta, vaivaa ja uskallusta.
Arttua vituttaa sama kuin kodinkonemyyjää joka katsoi MTV:n musiikkivideoita ja valitti asiakkaalle että rokkarit ei tee juuri mitään ja tienaa rahaa ja saa naisia kun hän joutuu kantamaan jääkaappeja. Tätä jamppaa varmaan sieppaa vielä enemmän kun se jolle hän valitti oli Mark Knopfler joka teki siitä biisin ja teki sillä valtavasti rahaa. Ehkä edistekin tekee liikaa rahaa tämän Artun kustannuksella?
Lienisiköhän niin, että Arttu on täyttänyt kaavakkeen ensin suutuspäissään ja tämän tarkoituksena olisi ollut muuttaa v-kohta ennen asiakkaalle lähetystä mutta joka on sittemmin unohtunut? Tai jos kyseessä on ollut lähinnä firman sisäiseen viestintään tarkoitettu ”huumorilappu”?
Noh, eihän tämä nyt ihan putkeen tainnut tosiaan mennä.
Jokainen markkinoinnin ammattilainen tietää, että lasku on hyvä väline asiakassuhteen hoitamiseen. Kun itse työskentelin nakkikioskin kokoisessa firmassa, tein myös firman laskut ja kirjoitin aina henkilökohtaiset terveiset asiakkaalle, koska se oli mahdollista. Isossa firmassa on yleensä taustalla hemmetin isot ja kalliit taustajärjestelmät, ja pilkun vaihtaminen toiseen kohtaan vaatii kuukausien työn ja 50 000 euron laskun. Syy ei ole markkinoijien, vaan taloushallinnon ja johdon joille tällaiset ”markkinointi-ideat” pitäisi syöttää. Talousihminen ei tajua, miksi laskulla pitäisi lähettää terveisiä asiakkaalle. Sitä varten lähetellään markkinointikirjeitä.
PS. Lauri Kotilaisen kirjoitusoppaan mukaan jos jokin asia on sanomattakin selvää, sen voi jättää sanomatta.