Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Miten hankit suosituksia, osa 1

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Suositus olisi tehokkaimpia asiantuntijan markkinointivälineitä.  Ongelma on kuulemma vain se, etteivät asiakkaat suostu antamaan referenssejä. Se on tietenkin silkkaa paskapuhetta.

Grillasin ohjelmistoyrityksen porukkaa viime viikolla. Firma on ollut pystyssä jo vuosia. Mutta referenssit puuttuvat. Se on huono homma, koska suositus olisi tavattoman tehokas markkinoinnin vipu.

Kun kysyin syytä, sain kuulla saman selityksen kuin monesti ennenkin. Hyviä projekteja on toimitettu vaikka kuinka monta, mutta asiakkaat eivät anna lupaa puhua niistä.

Kun kyselin tarkemmin, totuus paljastui. Ongelma ei ollut tälläkään kertaa ostajassa. Se oli taas kerran nössöissä insinööreissä.

Referenssit olivat jääneet saamatta, koska kukaan ei kehdannut pyytää niitä.

Voi itku tätä suomalaista kansanluonnetta! Osaako joku edes kuvitella, että amerikkalainen kilpailija jäisi kiinni moisesta ujostelusta?

Kotimaiset insinöörit ja heidän hengenheimolaisensa ovat päättäneet jo etukäteen, ettei kukaan suostuisi kehumaan heitä kuitenkaan. Mutta sehän ei pidä paikkaansa. Kyse on asiantuntijan itsetunto-ongelmasta.

Sitä paitsi olisiko se niin kauheaa, jos joku joskus kieltäytyisikin? Mekin olemme Edisteellä saaneet peräti 3 kieltävää vastausta kuukauden sisällä. Mutta vastaavasti saimme 55 myönteistä vastausta.

Puhun uuden opuksemme esilukijoista. Pyysimme lähes kuuttakymmentä asiantuntijaa, toimitusjohtajaa, kirjailijaa tai johtajaa arvioimaan käsikirjoituksemme. Sitten kysyimme, mitä mieltä he olivat lukemastaan.

Tähän mennessä olemme saaneet takaisin 51 lausuntoa, miten hyvä tai huono Gurumarkkinointi-kirja on.

Vaikka yksikään tekstimme ruotineista ei saa vaivanpalkkaa, 88 prosenttia heistä toimitti arvionsa ajoissa.*

Esimerkkini on vielä sikäli poikkeuksellinen, että suosittelijat joutuivat tässä tapauksessa töihin. Kirjassa on yli 300 sivua, joten sen kahlaamiseen on mennyt tunteja.

Normaalisti ostajia ei tietenkään pidä rasittaa pätkääkään turhaan. Silloin suosituksiaan panttaavat jäävät ehkä prosenttiin tai kahteen – ainakin jos firmasi on tehnyt hyvää työtä.

Kerronkin tämän jutun 2. osassa, miten koko referenssihumppa kannattaa tuotteistaa asiakkaiden kannalta mahdollisimman helpoksi.

Referenssejä saa eniten se, joka pyytää niitä eniten.

* Totta puhuen Marja lähettää kaikille yllätyslahjan. Mutta emme tietenkään kertoneet sitä kenellekään etukäteen.

2 vastausta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.