Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Pelkuripomon 10 kätevintä väistöliikettä

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Dilbertin tietokantaperiaate tarkoittaa sitä, että kun johtajalla on bisnesongelma, kannattaa ostaa vielä yksi tietokanta. Pomoilla on myös monta muuta tapaa väistellä vaikeita päätöksiä.

Edisteen rynnäkköryhmä hikoili eilisen päivän Hakaniemessä. Taloushallinnon palveluja tuottava, hurjaa vauhtia kasvava Pretax Oy osti hiljattain Ediste-rynnäkkö-palvelustamme erikoisversion.

Projektimme poikkeaa aikaisemmista siten, että vedämme koko hankkeen ostajan tiloissa, yhdessä heidän ammatilaistensa kanssa. Normaalisti olemme hoitaneet kaikki tuotantotyöt toimistollamme niin, että vaivaamme tilaajan väkeä enintään yhden päivän yhteensä.

Tarvitsemme tietysti järeän graafisen työaseman, jotta pystymme rusikoimaan paikan päällä esimerkiksi esitteitä, tuotelaatikoita ja muita toimitukseemme kuuluvia kilkkeitä saman tien. Huippujälkeä tuuttaavasta tulostimesta puhumattakaan.

No nythän on niin, että olen insinööri. Se tarkoittaa sitä, että kun Pretaxin tilaus oli selvä, äkkäsin heti oivan tilaisuuden investoida. Erityisen mieluisia ovat uudet, supertehokkaat tietokoneet, ovelat oheislaitteet ja ohjelmistot.

Näin jo sieluni silmillä, miten hurauttaisin Ruoholahteen. Siellä on lempparikauppani Verkkokauppa.com. Pääsisin lastaamaan peräkontin täyteen uutta roinaa niin, että takajouset parkuisivat armoa.

Kävi ilmi, että Applen uusimmilla ja järeimmillä kamoilla olisi monen viikon toimitusaika. Nyt ei ollut aikaa jäädä odottelemaan. Oli siis pakko keksiä jokin muu ratkaisu.

Lopulta hyväksyin tosiasiat. Nykyiset Adobe-ohjelmistomme pyörivät aivan mainiosti läppärissäni. Hyllystä löytyvä A3-mustesuihkarini selviäisi tulostushommista kuin tyhjää vain.

Näin jälkikäteen jo naurattaa. Reaktioni oli täsmälleen se, jolle olemme joskus vuosia sitten antaneet nimeksi Dilbertin tietokantaperiaate.

Dilbert on todennut, että jos firmalla on jokin bisnesongelma, silloin kannattaa hankkia uusi tietokanta.

Tuhannet johtajat noudattavat neuvoa kiltisti. Jos vaikkapa asiakaspalvelu tökkii, siihen on helppo ratkaisu: ostetaan CRM-järjestelmä!

Tai jos tilillä makaa hilloa aivan erityisen helvetisti, varminta on polkaista käyntiin toiminnanohjausprojekti. Siinä vasta tietokantoja riittääkin. Jo alkaa bisnes kukoistaa!

Johtaja siis pelkää ja välttelee itse ongelmaa. Sen sijaan hän keksii sijaistoimintoja.

Näin itsekin tein. Kun olisi pitänyt miettiä, miten hoidamme kolme Pretaxin rynnäkköpäiväämme mahdollisimman fiksusti, aloin sen sijaan haaveilla uusista leluista.

Tietokantaostosten lisäksi vastaavia väistöliikkeitä riittää. Listaan tähän ne muut yhdeksän tyypillisintä:

  1. Eiköhän mennä messuille! Myös jokin massiivinen mediakampanja taatusti auttaa – ainakin kassan turvotus helpottaa vikkelästi.
  2. Nyt tarvitaan organisaatiomuutos! Vuosittain käynnistyvä sisäinen hässäkkä tuo uusia asiakkaita kummasti.
  3. Ostetaan yritys! Se ei huoleta, että vähintään 80 prosenttia yritysostoista menee pieleen joka tapauksessa.
  4. Tilataan koulutus! Pian kaikki on toisin, kun porukka saa näpytellä luennolla rauhassa sähköpostejaan.
  5. Tehdään markkinatutkimus! Tämä on jo klassikko. Johtajan ei tarvitse päättää, koska asiakkaat tekevät sen hänen puolestaan.
  6. Käynnistetään brändiuudistus! Uusi logo ja sinisen eri sävy tunnetusti potkaisee bisneksen huimaan kasvuun.
  7. Buukataan syksyksi strategiapäivä! Sitä ennen ei tietenkään ole järkevää tehdä mitään.
  8. Palkataan uusi johtaja! Hän saa hoitaa hommat kuntoon, koska nykyporukalta se ei tunnu onnistuvan.
  9. Perustetaan työryhmä! Sen laatimat nössöt kompromissiehdotukset räjäyttävät pankin taatusti.

Listan viimeinen on tietysti myös poliitikkojen patenttiratkaisu. Kun pitäisi päättää jokin tärkeä periaate, komitea on aina kätevä keino lykätä väistämätöntä jopa vuosikausiksi.

Alatko siivota työpöytäsi laatikoita, kun pitäisi päättää tärkeä asia?

9 vastausta

  1. Olenkin jo olettanut, milloin Gurumarkkinointi pistetään pakettiin. Ilmeisesti tämä on esimakua tulevasta pelkomarkkinointi.fi-blogista ja Pelkomarkkinointi-kirjasta!

    Näin Desuconia pykätessä, kun porukkamme on levällään ympäri Suomea (akselilla Helsinki – Turku – Oulu – Kuopio), yhteydenpito tapahtuu netissä. Hankalissa tilanteissa minun onkin helppo siirtyä esimerkiksi keittämään kahvia tai vaikka pelaamaan tietokonepelejä. Se käy helposti, eivätkä muut voi sille satojen kilometrien päästä mitään, hähää! Sitä voi sitten perustella itselleen, että ”minäpäs nyt vähän mietiskelen tätä asiaa ja vähän koetan selvitellä taustoja, jos vaikka toinen kuppi kahvia auttaisi”.

    Hauskinta tietysti on, että en kolmen vuoden jälkeenkään muista yhtään tapausta, jossa olisin asioita pohtimalla tai selvitystyötä tekemällä saanut jotain olennaista, ratkaisevaa tietoa siitä, mikä olisi tapaukseen nk. Oikea Ratkaisu.

    Sen sijaan, kun olen tapauksia jälkeen päin miettinyt, melkein jokaisella kerralla intuitio on ollut oikeassa. Olisi vaan pitänyt tehdä se, mikä ensimmäiseksi mieleen tuli, niin olisi säästynyt paljolta turhalta vääntämiseltä ja kääntämiseltä ja paskalta fiilikseltä.

    Noin muutoin täytyy mainita, että olen ylpeä siitä, että Desuconin salaisessa muistilistassa on kohta ”Työryhmiä tai komiteoita ei perusteta. Jokaisella asialla on yksi ja vain yksi vastaava.”

    1. Heh heh, tarkkanäköisyytesi on pelottavaa!

      Ehkä paljastan tässä saman tien, että seuraavan kirjamme kustannussopimus on allekirjoitettu Talentumin kanssa jo ajat sitten. Opuksen (työ)nimi on lyhyesti ja napakasti Pelko. Pläjäys ilmestyy syksyllä.

      Opus käsittelee sitä, miten erilaista bisnes olisi, jos erilaiset pelot eivät koko ajan jarruttaisi menoa.

      Kyseessä on kuitenkin vain järjenvastaisia ilmiötä penkovan gurumarkkinointimme yksi mielenkiintoinen haara. Kuten olen monesti tässä blogissa todennut, pelko lienee tunteista voimakkain.

      Haluaisitko osallistua kirjan esilukuvaiheeseen? Etsimme kaltaisiasi teräviä tyyppejä, jotka voisivat antaa viiltävää palautetta hyvissä ajoin ennen kuin painokone pyörähtää.

      1. Hahaa, arvasin! Se ei toisaalta ole ollut vaikeaa, kun on tässä seurannut, millainen kierto Edisteellä yleensä on. Tähän kun lisätään se, että kun nyt Gurumarkkinoinnin aikana on tuo iso P tullut puheeksi useampaankin otteeseen, ei ollut vaikea arvata, mitä aihetta seuraava kirja koskee. Oikeastaan se on ollut niin ilmiselvää, että itsellänikin kävi jo ajatus pelkokirjan väkertämisestä!

        Mutta mikäs siinä, pistäkää vain Pelkoa tulemaan. Toivottavasti sitä uskaltaa lukea edes peiton alla taskulampun valossa.

        (Ja kas, tuossa alkuperäisessä kommentissani piti olla sana ”odottanut” eikä ”olettanut”…)

  2. Kohtaan nro 6 liittyen: oli ilo huomata, että Sonera muutti graafista ilmettään jopa säälittävän edullisesti, alle 30 miljoonan euron projektilla. Ei kai sillä niin väliä, että asiakaspalvelu jumittaa ja uudet verkkosivutkin bugittavat väärien linkkien takia(!), kunhan väri on eri. Varmaan pari tietokantaakin tuli ostettua.

    Listaan on hyvä lisätä omana kohtanaan myös 6-12kk kestävä vaihtoehtojen kartoitus. Vaikka pöydälle tuotaisiin valmis, tehokas, kustannustehokas, pelastava ja ongelman ratkaiseva ratkaisu, niin yli kaksinumeroisen laskun ylittävä summa pitää ehdottomasti kartoittaa, vaikka toimittaja tekisi sen jopa puolestasi.

    Ihan mielenkiinnosta, mitkä olisivat mielestäsi pelkuripomon 10 ratkaisuliikettä? Vai onko niitä vain kaksi; kyllä ja ei?

    1. Petri, kiitos hyvästä täydennyksestä! Tuo vaihtoehtojen kartoittelu kuuluu joukkoon ilman muuta.

      Toivottavasti luetteloni auttaa jotakuta joskus tunnistamaan viehtymyksensä kaiken maailman näennäistyöhön, jonka ainoa tarkoitus on lykätä tärkeitä töitä ja päätöksiä.

      Että sikäli pelkuripomon ratkaisuliikkeitä on oikeastaan vain yksi: tunnista itsepetos, lopeta väistely & tartu toimeen!

  3. ”Jokaisella asialla on yksi ja vain yksi vastaava.” Juuri näin, jaettu vastuu = ei kenenkään vastuu.

    Siedätyshoito toimii hyvin. Ensin tiedostaa, että epäonnistumisista oppii. Sen jälkeen sitten vaan aloittaa epäonnistumisen (ei haittaa, jos vahingossa onnistuu). Kun tarpeeksi epäonnistuu, niin huomaa ettei se niin vaarallista olekaan että sitä tarvitsisi pelätä.

  4. Olivia Newton-John tiivistää asian kauniin kappaleensa nimessä: ”Love is letting go of Fear”

    Mitä tekisit jos et pelkäisi?

    Kevätaurinkoa!

  5. Erinomaisena väistöliikkeenä toimii myös kaikenlaisten blogien lueskelu. Tällaista toimintaa voi perustella itselleen sillä, että blogeista saa joskus hyviä ajatuksia ja oivalluksia. Ja sitten kun on sellaisen saanut, voi vielä kruunata koko kakun kirjoittamalla kiitokseksi mitäänsanomattoman kommentin. Ja sit kahvin keittoon.

    -v-

    1. Vinkiksi vain, että myös blogijuttuja on monesti mukavampi kirjoittaa kuin vaikkapa soitella kylmiä puheluja mahdollisille asiakasehdokkaille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Vinkit kriisijohtamiseen
Minna Elomaa

Nesteestä nosteeseen – TOP 10 vinkit kriisijohtamiseen

Tuotteistuksen kolme vaihetta on lupaus, lunastus ja paikkaus. Paikkausvaiheeseen päästään, jos jotain menee pieleen. Kokosin omista kokemuksistani vuosien varrelta kriisitilanteen haltuunottoon vinkit, joita olen arjessa

fossiili-3
Jari Parantainen

Valtuutetun vaarallinen johtamisvinkki

Päätä ensin tavoitteet ja vasta sitten resurssit. Jos annat resurssien ohjata tavoitteita, organisaatiosi päätyy muiden fossiilien seuraksi aika pian.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.