Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kuka nyt nokialaisen haluaisi?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Toimitusjohtaja Stephen Elop joutui tunnustamaan toissapäivänä, että Nokian Windows-puhelimet käyvät kehnosti kaupaksi. Osakkeen hinta romahti 15 prosenttia. Vuodessa putiikin arvosta on haihtunut lähes puolet.

Kauppalehti (12.4.2012) kommentoi, että älypuhelinten hintakilpailu on armotonta: ”Kilpailijat tekevät kaikkensa, ettei Nokia nousisi.”

Usein hinnoittelukursseilleni osallistuvat ajattelevat juuri samalla tavalla. Siis että firman rahavaikeudet johtuvat verisestä kilpailusta. Syyt ja seuraukset menevät sekaisin.

Stockmannin myyjä osaa ennustaa. Kun asiakkaat ryntäävät ostamaan sateenvarjoja, pian taivaalta alkaa valua vettä. Mutta kumpi onkaan syy, kumpi seuraus?

Nokialla ei ole hinnoitteluongelmaa. Sillä on tuotekehitysongelma. Enkä suinkaan tarkoita, että Lumiaan pitäisi saada vieläkin parempi kamera.

Tuotteita on vain kahta laatua. Joko asiakkaat haluavat tuotteen. Tai sitten he tarvitsevat sen.

Vapaassa markkinataloudessa molemmat voivat tuottaa kunnon katteen. Mutta vain jos asiakkaat haluavat ostaa, kate voi nousta suorastaan erinomaiseksi.

iPhone on esimerkki tuotteesta, jota asiakkaat ovat ainakin toistaiseksi halunneet. Apple kahmii itselleen 75 prosenttia kahdeksan suurimman matkapuhelinvalmistajan voitoista.

Nokian tuotekehitysongelma tiivistyy siis yhteen kysymykseen: miten saada asiakkaat jälleen haluamaan?

Firmasi kateongelmat eivät ratkea hinnoittelun avulla. Syylliset löytyvät aina tuotekehitysosastolta.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Vesihana solmussa
Jari Parantainen

Tieteilijät vinkuvat kuin viljelijät

Tunnustan, etten ymmärrä tieteellisestä julkaisutoiminnasta tuon taivaallista. Mutta se saattaa olla pelkästään hyvä asia. Nimittäin tieteilijöille aihe saattaa olla liiankin läheinen. Ainakin sellainen vaikutelma syntyy,

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.