Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kuka nyt nokialaisen haluaisi?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Toimitusjohtaja Stephen Elop joutui tunnustamaan toissapäivänä, että Nokian Windows-puhelimet käyvät kehnosti kaupaksi. Osakkeen hinta romahti 15 prosenttia. Vuodessa putiikin arvosta on haihtunut lähes puolet.

Kauppalehti (12.4.2012) kommentoi, että älypuhelinten hintakilpailu on armotonta: ”Kilpailijat tekevät kaikkensa, ettei Nokia nousisi.”

Usein hinnoittelukursseilleni osallistuvat ajattelevat juuri samalla tavalla. Siis että firman rahavaikeudet johtuvat verisestä kilpailusta. Syyt ja seuraukset menevät sekaisin.

Stockmannin myyjä osaa ennustaa. Kun asiakkaat ryntäävät ostamaan sateenvarjoja, pian taivaalta alkaa valua vettä. Mutta kumpi onkaan syy, kumpi seuraus?

Nokialla ei ole hinnoitteluongelmaa. Sillä on tuotekehitysongelma. Enkä suinkaan tarkoita, että Lumiaan pitäisi saada vieläkin parempi kamera.

Tuotteita on vain kahta laatua. Joko asiakkaat haluavat tuotteen. Tai sitten he tarvitsevat sen.

Vapaassa markkinataloudessa molemmat voivat tuottaa kunnon katteen. Mutta vain jos asiakkaat haluavat ostaa, kate voi nousta suorastaan erinomaiseksi.

iPhone on esimerkki tuotteesta, jota asiakkaat ovat ainakin toistaiseksi halunneet. Apple kahmii itselleen 75 prosenttia kahdeksan suurimman matkapuhelinvalmistajan voitoista.

Nokian tuotekehitysongelma tiivistyy siis yhteen kysymykseen: miten saada asiakkaat jälleen haluamaan?

Firmasi kateongelmat eivät ratkea hinnoittelun avulla. Syylliset löytyvät aina tuotekehitysosastolta.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pelottaako hinnakorotus?
Jari Parantainen

Hinnankorotus hirvittää – 7 keinoa tunkata taksat taivaisiin

Hinnankorotus on psykologista peliä. Tarkoituksesi on nostaa hintoja niin, ettei se vaikuta kanta-asiakkaittesi näkökulmasta epäreilulta tai mielivaltaiselta. Kerron 7 erilaista strategiaa, joiden avulla hoidat asian fiksusti.

Sairaanhoitajan pieni palkka ei johdu arvostuksen puutteesta tai ilkeästä työnantajasta.
Jari Parantainen

Sairaanhoitajan palkka on hänen oma päätöksensä

Sairaanhoitajan palkka ei ole huono siksi, että hänen ammattinsa kärsisi arvostuksen puutteesta. Työnantajan tehtäviin taas ei kuulu huolehtia hoitajien sosiaaliturvasta. Sen sijaan sairaanhoitajan palkka on seurausta hänen omista päätöksistään, kuten jokaisen asiantuntijan liksa.

K-kauppiaan mahdollinen riistohinnoittelu oli houkutellut toimittajat luokseen.
Jari Parantainen

Riistohinnoittelu on mainettaan parempi asia

Ilta-Sanomien jutun aiheena oli K-kauppiaan (ehkä) harjoittama riistohinnoittelu, vaikka tuota ikävää termiä ei tekstissä mainittukaan. Mutta mitä tuo haukkumanimi oikeastaan tarkoittaa? Onko se edes paha asia?

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action