Lähetä viesti
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Egokaihi sumentaa näkösi

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Tiistaina se tapahtui jälleen kerran. Koulutukseen osallistuvat alkoivat mekkaloida. Ikea herätti tunteita, kuten sillä on tapana.

Olin vain maininnut ohimennen Ikea-ilmiöstä. Sitä kutsutaan myös munateoriaksi.

Käyttäytymistieteilijät ovat todenneet, että itse kootut kalusteet tuntuvat arvokkaammilta kuin valmiina ostetut.

Palaan itse Ikea-ilmiöön lähiaikona, koska se kuuluu ilman muuta tuotteistajan työkalupakkiin. Sen sijaan ruodin lyhyesti kroonista vaivaa, joka riivaa useimpia asiantuntijoita.

Egokaihi sumentaa ammattilaisen näön. Hän alkaa kuvitella, että hänen oma mielipiteensä edustaa asiakkaiden näkemyksiä.

Jos siis kiireinen ammattilainen ei missään tapauksessa halua koota huonekalujaan itse, se sitten muka tarkoittaa, ettei kukaan muukaan halua.

Enää tarvitsee vain selittää, miten Ikea onnistuu kahmimaan Suomessa kaikki toimialansa voitot. Kilpailijat saavat taistella rippeistä keskenään.

Tuotteistuskoulutuksissa istuu äärimmäisen vääristynyt otos ihmiskunnasta. Osallistujat ovat parhaiten koulutettuja, vauraimpia ja terveimpiä ihmisiä maailmassa. Joukko ei edusta edes tavallista suomalaista millään tavalla.

Olisi tietysti hienoa, jos asiantuntija osaisi asettua asiakkaansa saappaisiin. Sen sijaan hänen egonsa alkaa harata vastaan: oikeastaan asiakkaiden kuuluisi ajatella samoin kuin hän itse.

Äärimmillään egokaihi tuottaa naurettavia seurauksia. Ikävä kyllä vaiva yltyy epidemiaksi nimenomaan johtoryhmässä.

Maamme suurimpiin kuuluvan yhtiön toimitusjohtaja saattaa määrätä, ettei firman verkkosivuilla saa esiintyä punaisiin pukeutuneita ihmisiä. Punainen kun ei ole pomon lempiväri.

Taitava tuotteistaja ymmärtää, ettei hänen egonsa halua ymmärtää muiden ihmisten näkemyksistä yhtään mitään.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

2 kommenttia

  1. Ammatistani johtuen olen päässyt näkemään useita johtoryhmiä. Tuo epidemiaksi kutsumaasi johtoryhmän vaivaa olen itse kutsunut jo vuosia vakuumiepidemiaksi.

    Kaikki lähtee vetäjän egosta ja miksei myös uskalluksesta palkata ihmisiä, jotka ovat luonteeltaan erilaisia kuin itse on. Näin syntyy heterogeeninen johtoryhmä, joka tietää kaikesta kaiken. Päätöksiä tehdään siis vakuumissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Näin myyjä manipuloi sinua
Jari Parantainen

Myyjä manipuloi sinua vähän väliä

Kyllä meistä jokainen on nähnyt, miten myyjä manipuloi kylmän rauhallisesti. Hän ei todellakaan ajattele muuta kuin omaa etuaan – ja sitäkin härskin lyhytnäköisesti. Silti Myyjä manipuloi -koulutukseni nimi polttaa päreitä joka vuosi.

shutterstock_52067119
Jari Parantainen

Prompteri auttaa, koska haluat katsoa silmiin

Prompteri on läpinäkyvä näyttö, jonka avulla voit pitää katseesi kamerassa. Siitä on hyötyä sekä videoneuvotteluissa että webinaareissa. Pääset eroon häiritsevästä vaikutelmasta, että vilkuilet jatkuvasti jonnekin katsojan ohitse.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action